Welke antenne zou jij gebruiken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#16 Bericht door PE7K »

Toch mooi dat ik met zo'n dummyload mijn eerste QSO maakte met een amateur uit Ukraine. Hoe verklaar je dat?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#17 Bericht door PE4WJ »

Die antenne zal altijd wel iets vermogen uitstralen, wat ze daar gedaan hebben is een "truc" om hem breedbandig te maken - nl een grote dikke weerstand die, afhankelijk van de antenne impedantie op de frequentie waar je op dat moment werkt, meer of minder vermogen zal dissiperen. Ik vermoed dat PA1AIS daarom refereert aan een dummyload hi :D

Voordeel is dat je op veel banden kunt werken met een eenvoudige tuner (of helemaal geen tuner), nadeel is dat het hele systeem niet overal even efficient is (Cruijff's filosofie geldt hier ook)

Stel (even simpel gezegd) dat je dat ding met 100 W gebruikt, en op de frequentie waar jij zit er 99W in die weerstand gaat, dan wordt er nog steeds 1 W uitgestraald en daar kun je, afhankelijk van een beetje propagatie, prima QSO's mee maken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#18 Bericht door TheoP »

PD0MT schreef: 18 sep 2023, 09:43 Toch mooi dat ik met zo'n dummyload mijn eerste QSO maakte met een amateur uit Ukraine. Hoe verklaar je dat?
Dat is niet zo moeilijk om te doen hoor :D
Het bijna onmogelijk om iets te maken wat op een antenne lijkt, wat niet wil stralen.
Stel deze antenne heeft een rendement van 2 %, dan komt van de 100 watt wat je er in stopt toch nog altijd 2 watt als HF er uit.
Dat is vaak voldoende om een QSO mee te maken.

Theo

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#19 Bericht door Jan pa3abk »

Elke antenne is in feite een dummy load.
De energie gaat meestal een kant op, die niet in de richting van je tegenstation zit.

G8JNJ heeft hem "gestript":
https://g8jnj.webs.com/cometcha250b.htm
Hij begint met de CHA250 van Comet maar onderaan komt BB7V aan bod.

Het is vertical met een "stevige" balun 6:1 met parallel een 600Ohm weerstand.

Jan/pa3abk
Laatst gewijzigd door Jan pa3abk op 18 sep 2023, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#20 Bericht door PA3DJS »

PD0MT schreef: 18 sep 2023, 09:43 Toch mooi dat ik met zo'n dummyload mijn eerste QSO maakte met een amateur uit Ukraine. Hoe verklaar je dat?
Dat is goed te verklaren!

Van NL naar Ukraine is zo'n 1700 km. Dat is een v.w.b. propagatie een "makkelijke" afstand. Één hop met nog best hoge elevatie, zeker als het tegenstation on west Ukraine zit. Iemand met een halve golf dipool op de 40 m band (center fed of als end-fed, hor of vert) en een beetje propagaite komt daar S9 + 10dB of sterker binnen. Als het ontvangende station in Ukraine een lage ruisvloer heeft (wat op 40 m band zeker kan) zou je er met een S6 ook nog binnen komen.

Nu zijn de meeste S-meters leugenaars, dus van S9 +10 dB naar S6 is geen factor 600, maar stel dat het een factor 20 is (dus "officieel:"iets meer dan 2 S-punten).

Als je voor de S9+10 met 100W zat, lukt het met 5 W dus ook (factor 20 lager dan 100W). Of met een antenne met een rendement van 5% (dus 95% van je TX wordt omgezet in warmte in van dat zwarte spul of een weerstand)...

Ook met een "slechte" antenne kun je verbindingen maken met het buitenland, maar met een "betere" antenne is de kans daarop groter en/of kun je stations werken die zelf ook met een mindere antenne-opstelling zitten.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#21 Bericht door PE7K »

Dank voor alle informatie. Zodra het hier droog is ga ik beide draadantennes ophangen zodat ik het verschil tussen beide kan zien. De BB7V gaat dan terug in de doos :)
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#22 Bericht door PE7K »

Na alle adviezen heb ik de regen getrotseerd en de Endfed opgehangen. Ik kan nu ook de ronde op 7073 horen maar helaas mag ik niks zeggen. Zijn er ook rondes op 80?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#23 Bericht door PA3DJS »

PD0MT schreef: 18 sep 2023, 13:10 Na alle adviezen heb ik de regen getrotseerd en de Endfed opgehangen. Ik kan nu ook de ronde op 7073 horen maar helaas mag ik niks zeggen. Zijn er ook rondes op 80?
Je mag niets zeggen? Je mag met je novice (in NL) toch gewoon op de hele 40m band uit komen, of zit je momenteel in het buitenland?

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#24 Bericht door PE7K »

Ik zit in Zwitserland en daar mag ik niet, 80 mag wel
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#25 Bericht door PD0JSB »

Wat mij opvalt is dat alleen de gene die zelf een BB7V hebben , cq gehad hebben , positief kunnen zijn over de BB7V.
Ik zelf heb de BB7V voor de eerste keer in 2013 in actie gezien bij een velddag weekend , bij een mede amateur (PA5Q), ook heb ik de amateur geconfronteerd met de negatieve opmerkingen omtrent de BB7V . Het antwoord "let deze dagen maar eens op, het gaat om het genieten ", en het concept voldeed goed, een schitterende antenne voor dit soort evenementen , zijn logboek loog er niet om .
Zelf zocht ik recent een antenne erbij voor /portable, /jota. /veld dag, en kwam toen de antenne van PE7K, Mariëtte tegen , en heb die samen met een D190 Discone overgenomen . Ik kon deze BB7V op de "vakantie locatie" het makkelijkste plaatsen .Maaaaaarrrrr deze locatie bleek alles behalve makkelijk, een "wolven bestendig hek" op 6 meter van de antenne bleek veel storing door het schrikdraad toestel te veroorzaken het schrikdraad toestel uitschakelen was voor mij geen optie, schapen zijn mij dierbaarder dan een wolf, eveneens was de kabellengte bedenkelijk naar mijn mening ( 15 meter RG58), het stoorsignaal zat op alle mij toegestane banden ,10-20-40. eerst met de FT-710AESS met de notch gaan spelen en dat bracht al heel wat verbetering . Ik had terugwerking !! Dit opgelost door een van mijn JOTA haspels toe te passen, een van 50 meter RG58. afgerold 3M van FT710 naar de haspel, en dan achter de haspel 10 M ,een ugly balun , dit scheelde dag en nacht , geen rare effecten meer .Hierna ben ik 5 dagen met het geheel gaan spelen , met 25watt maakte ik overal verbindingen , Canada, Amerika, Japan , Argentinie , en "rondjes rond de kerk, Europa, op 10-20-40.
OK, het mag minder doen dan mijn Endfed ( 10-15-20-40-80) maar het genieten was er niet minder om ,, missie geslaagd !!, score was meer dan ik na alles gelezen te hebben verwachtte!!, deze antenne is een uitkomst die ik vrijwel overal kan plaatsen bij de buitenhuis evenementen , het heeft me veel geleerd .Wel merk ik op dat de nieuwprijs niet mals is, vandaar de 2ehands aanschaf , en daar heb ik geen spijt van , voor mij is het een blijvertje , dit is een antenne die je moet begrijpen, en echt niet zo slecht is als men denkt .... echte ervaring is beter dan "denken dat ... , dummyload met breinaald' en horen zeggen "voor mij zit de clou in een laag 3poot statief ,70cm, een haspel als ugly balun. Leuk is ook te kunnen leren van een oudere mede amateur ( PA5Q), en ook PE7K, Mariëtte, bedankt voor het verkopen van de BB7V,mooi materiaal ,in goede staat en goede prijs.
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#26 Bericht door TheoP »

Ik heb zo een antenne gehad en hij bewees dat het bijna onmogelijk is om iets te maken, wat niet straalt.
Maar dat wil niet zeggen dat het een 'beste' antenne is.
Veel plezier er mee :D
Alles is beter dan niets toch?

Theo

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#27 Bericht door PD0JSB »

Hee Theo,

Ik besef maar al te goed dat het niet de beste antenne is, maar als ik alle continenten bereik is het voor mij genoeg , ( een "ere rondje "op het lange pad is ook overdreven ) :mrgreen:

maar ik weet nu wat ik ermee kan...
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#28 Bericht door PE7K »

Dag Jan, goed te horen dat je er blij mee bent!
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#29 Bericht door PD0JSB »

Het geheel is een enorm positieve ervaring Mariëtte, het is netjes gegaan , het overtrof mijn verwachtingen, tja er is genoeg om te experimenteren, en dat is goed uitgepakt , gewoon eerlijk en oprecht , geen dubbele bodems of maaren , en de prijs was mooi en het waard
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#30 Bericht door ON5RKN »

Enkel de Fritzel, de rest zijn prulleantennes

Plaats reactie