QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#1 Bericht door PA4J »

Iemand ervaring met deze antenne ?

https://nl.aliexpress.com/item/1005004893142734.html
zfgl.jpg
73 Jan PA4J

Gebruikersavatar
KingsWood
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2014, 00:15
Locatie: Koningsbosch

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#2 Bericht door KingsWood »

Ervaring niet, maar zelfde antenne.... maar dan goedkoper, ook bij Aliexpress

20W Qrp Magnetische Lus Antenne Korte Golf Hf Radio IC-705 Hf 5-30Mhz Fm 76-108mhz Vhf 110-150Mhz Uhf 400-450Mhz
€83,67

sorry :shock: link vergeten, zelfs met verzendings kosten...goedkoper.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004261942931.html?
Als je niet op tijd bent...ben je te vroeg of te laat . <Johan Cruijff>


73 Jean

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#3 Bericht door itsme123 »

PA4J schreef: 05 jun 2023, 10:02 Iemand ervaring met deze antenne ?

https://nl.aliexpress.com/item/1005004893142734.html

zfgl.jpg

73 Jan PA4J

Op Youtube zijn diverse reviews te vinden

Bv. Deze: https://youtu.be/IlDqaNV0nbg

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#4 Bericht door Thijzer »

Wat is dat kastje dat er onderaan bungelt? De twee draaiknoppen zullen C's zijn maar dat doosje... Een mantelstroomfilter? Iemand?

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#5 Bericht door PA3FBO »

Geen idee, in mijn beleving bestaat een magloop uit een buiten ring/lus en een kleinere koppellus en een afstemming tegen over de koppellus.
Ik weet ook niet of dit ontwerp beter/slechter is.
AfbeeldingAfbeelding

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#6 Bericht door pe5jw »

Inkoppel lus is maar een van de manieren , denk wel de meest gebruikte.
https://www.qsl.net/ok1fou/e_loop10.html
Afbeelding

Op aliexpress vind je ze met heel verschillende prijzen even goed zoeken helpt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#7 Bericht door PD2JHP »

Het tweede kastje is een mantelstroomfilter (ik heb hem gewoon opengemaakt...)

Antenne werkt eigenlijk best aardig!
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#8 Bericht door itsme123 »

PD2JHP schreef: 06 jun 2023, 21:11 Het tweede kastje is een mantelstroomfilter (ik heb hem gewoon opengemaakt...)

Antenne werkt eigenlijk best aardig!
de binnenkant ervan was ook in de vermelde YouTube filmpje te zien.
629504E8-0727-4E49-8EDE-8904EB4F4CA7.jpeg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#9 Bericht door PA0ETE »

Gevoelsmatig knarst het bij mij een klein beetje.

Kijk, wat een voordeel is, dat is dat er met het stroommaximum niets gebeurt. Dat zit meestal beneden en niet boven. Ik was even bang dat de amphenolconnectoren in het stroommaximum zaten. Dat zou een extreem slecht idee geweest zijn.

Bij het ontwerp op de pagina van OK1FOU vallen me wel een paar dingen op.

Om te beginnen snap ik niet goed hoe dit werkt (dat kan ook aan mij liggen, dat sluit ik nooit uit). Dit zou echter het spanningsmaximum van de antenne moeten zijn. Je verwacht dus een impedantie-aanpassingen die van 50 ohm naar een paar duizend ohm transformeert. dat zie ik in elk geval in de afbeelding met de splitstator en de andere afstemcondensator niet gebeuren.

De hoge impedantie zie ik ook niet terugkomen in de bschrijving. Zelfs met 20W moet je normaal bij een loop echt wel voorzichtig zijn welk type condensator je gebruikt, omdat je anders spanningsoverslag krijgt, ook bij 20W.

Verder zou ik ook niet zo blij zijn met een bevestiging van de antenne op of in de buurt van het spanningsmaximum. Dat kan de boel flink verstoren.

Conclusie is dus dat waarschijnlijk door de bevestiging op dat punt, en doordat je om verschillende redenen helemaal daar niet je antenne zou willen voeden (onvoorspelbaarheid van de impedantie en daardoor slechte reproduceerbaarheid van het ontwerp, de impedantie dus veel lager is dan hij zou moeten zijn. Dat zul je bij zenden dus goed merken. Dwz hij straalt veel minder goed uit.

Ik denk dat deze antenne door de manier van constructie vermoedelijk een veel lagere Q-factor heeft dan een loop zou moeten hebben. Hierdoor werkt de aanpassing dan wel. Tegelijk zul je merken dat de antenne in een veel groter stuk van de band nog werkt. Een loop is op 40 meter 10, 15 of 20 kHz breed voor zenden. Als dat meer is dan is er iets mis, of de antenne werkt (zoals sommige antennes) helemaal niet als loop.

Het ontwerp van Peter FBO's foto is een beetje een traditioneel ontwerp voor zo'n antenne, alleen wordt hij meestal met de tweede loop onderaan gebouwd. De reden dat dat hier niet gebeurt is constructief. De verhouding tussen de kleinere en de grote lus is voor de meeste antennes ongeveer 1 op 10, en dit werkt precies als een transformator voor het lichtnet.

Beide antennes zijn van coax gemaakt zo te zien, dat is ook de reden waarom er een "paal" door het midden van de antenne loopt, hij blijft niet uit zichzelf rechtop staan.

Coax hiervoor gebruiken is in elk geval niet de beste optie.

Je hebt het meest aan een goed geleidend oppervlak van de loop. To a certain extent is een dikkere "buis" cq. dikkere coax waar je de antenne maakt beter dan dun. Daarbij is er een duidelijke sprake van een skineffect, en je zou zelfs kunnen overwegen om de antenne te verzilveren, want hoe beter het geleidt, met name in de buurt van waar de kleine loop zich bevindt, hoe beter.

Ik las ooit van MFJ een prachtig verhaal over hoe hun antennes van een speciaal geformuleerd soort aluminium gemaakt zijn, maar dat is voorzover ik weet flauwekul. Een massief zilveren antenne is niet nodig, en het zilver kan bijzonder dun zijn. Het HF loopt echt alleen langs de buitenkant, een indringdiepte is er nauweiijks.

De antennes van FMJ zijn op meer punten strijdig met de ontwerpuitgangspunten van een magloop. Die natennes zijn achthoekig en niet rond. En hoewel het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, dat is niet de optimale vorm voor zo'n antenne. De meeste winst geeft de antenne die het grootste oppervlak binnen de loop omsluit. En een cirkel is eenvoudigweg de meetkundige figuur die het meeste oppervlak omsluit. Dus te allen tijde is bij deze kleine magnetische loops de cirkel de beste vorm.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#10 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik al jaren de vakantieloop van PD7MAA en dat is zo'n klassiek ontwerp met de koppellus bovenin en het kastje met afstem-C onderin. De boel wordt overeind gehouden met glasvezel stokjes uit de vlieger-shop en voila. Ik heb 'm zelf daarna bevestigd aan zo'n selfie-stick om 'm rechtop te zetten, dat werkt ook prima. Is een aluminium buisje maar dat heeft geen merkbare invloed.

Maar meer dan 20W moet je 't niet geven.

Ik ben wel benieuwd naar een 1:1 vergelijking tussen beide loops. Die China variant is betrekkelijk goedkoop als je de onderdelen en de ergernis van de minder handige bouwer er vanaf trekt. Mits het werkt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#11 Bericht door PA0ETE »

Overigens, oppassen met loops bij zenden. Ze hebben een ongewoon sterk near field. Dat betekent dat een loop met 5W al ruimschoots de maximaal veilige uitstralingsniveaus's kan overschrijden binnen 1,5 golflengte afstand van de antenne.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: QRP Magloop ? Aliexpress ZFGL

#12 Bericht door pd1ahm »

Net als Thijzer maak ik gebruik van de loop van PD7MAA. Simpel en goed ontwerp wat eenvoudig mee te nemen is. Op dit moment moet ik nog wachten op mijn kokermast, die komt pas op het einde van deze maand. Dus bij gebrek aan beter is de loop voor de dag gehaald.

Gisteren in de namiddag leuke openingen op 10 meter en binnen korte tijd had ik een mooi lijstje van qso's gemaakt. (Finland, Hongarije, Italië, Rusland en Kroatië) Geen super dx maar leuk om te gebruiken vanaf de tuintafel :D Persoonlijk vind ik een magnetische loop antenne niet verkeerd, het is geen wonder antenne maar zeker goed bruikbaar.

Mijn kleine portabele station is een Icom IC-705 (5 Watt met interne accu) en de PD7MAA loop antenne.

Loop.jpg

Plaats reactie