Te lange antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Te lange antenne

#1 Bericht door Toon pd0dfm »

Vraagje,,...
Ik heb een antenne, een DK7ZB, maar die is me te lang, hij draait dan in het luchtruim van de buren.
Nou heb ik het plan opgevat om daar de ijzerzaag in te zetten en hem in te korten.
Wat kan ik verwachten ?, help ik daarmee de antenne naar de schroothoop ?.
Graag wat advies voordat ik dat ga doen.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#2 Bericht door pe1cmo »

Kijk op de website van DK7ZB, en bekijk wat voor aanpassingen je kan doen. Als je dat doet, zal je vele mogelijkheden zien.

mocht je die niet kunnen vinden, kijk dan eens op: https://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm

welke frequentie staat die antenne ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Te lange antenne

#3 Bericht door PE1RTC »

De vraag is natuurlijk welke antenne?
Kennelijk een yagi en daar heeft hij verschillende versies voor verschillende banden van te koop.
Je kan van een Yagi natuurlijk de boom inkorten en 1 of 2 elementen verwijderen maar is het daarmee opgelost?
Als je alleen nog een reflector met een dipool overhoudt is de richtwerking en dus de gain natuurlijk wel weg....

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#4 Bericht door andre »

Staat niet in je verhaal, maar hangt natuurlijk ook van de buren af. Mogelijk vallen hier afspraken mee te maken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#5 Bericht door PA3DJS »

Als het 6 elements of meer is, kun je best een director weglaten. Wellciht dat je dan iets (verwaarloosbaar) gain verliest ten opzichte van een yagi die voor het aantal elementen is ontworpen.

In geval van een korte yagi (bijv 4 elements), zal de impedantie aan de haal gaan, de gain wordt natuurlijk ook minder.

Als je bekend bent met een NEC2 programma (bijv gratis 4NEC2), dan kun je de yagi simuleren Haal ververvolgens het gewenste aantal elementen weg en kijk naar de verandering van gedrag (gain, impedantie).

Weer andere optie is gewoon testen (dus elementen weghalen, maar nog niet de ligger inkorten) en kijk naar wat de impedantie/SWR doet.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Te lange antenne

#6 Bericht door PA4WK »

Ik zou in eerste instantie in gesprek gaan met de buren, je zou voor kunnen stellen dat je de antenne als je hem niet gebruikt in een positie zet dat hij niet boven het dak van de buren staat.
Zoals Wim voorstelt de boom nog niet inkorten maar wel het benodigde aantal elementen weghalen en kijken wat hij doet is een heel goed idee, dan kun je de elementen altijd terug zetten en is je beam geen schroot geworden als het niet blijkt te werken.
Het beste kun je dan een constant signaal zoals een baken of repeater als referentie gebruiken.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Te lange antenne

#7 Bericht door Toon pd0dfm »

Bedankt voor de info, het is een 9 elements yagi.
Als ik die kan terug brengen naar bv. 6 of 5 elements, dan kom ik in ieder geval niet boven de zonnepanelen van de buren.
Ik ga experimenteren en kijken wat de swr doet.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#8 Bericht door pe1rdp »

De SWR is slechts 1 van de punten waar je rekening mee moet houden.

Zoals al eerder gezegd, simuleer de antenne in 4NEC2, MMANA of andere simulatie software en dan weet je meteen of je antenne patroon niet aan de haal gaat.
Je SWR kan dik in orde zijn maar de voor/achter of zijkant verhouding kun je helemaal in de war schoppen voor er zomaar een stuk vanaf te zagen. Zeker bij low impedance antennes zoals een DK7ZB.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#9 Bericht door pa3dsc »

Zet de antenne zoveel mogelijk N/w - Z/o
Zo voorkom je vogelpoep op de panelen van de buren en staat de antenne meestal boven je eigen erf.
gr martin
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Te lange antenne

#10 Bericht door PA3DJS »

Toon pd0dfm schreef: 29 mei 2023, 18:43 Bedankt voor de info, het is een 9 elements yagi.
Als ik die kan terug brengen naar bv. 6 of 5 elements, dan kom ik in ieder geval niet boven de zonnepanelen van de buren.
Ik ga experimenteren en kijken wat de swr doet.
Die zou ik toch voor alle zekerheid eerst in de simulator stoppen. Van 9 elementen terug naar 5 is wel erg rigoreus. Vervolgens kijken bij DK7ZB wat een van oorsprong 5 elements yagi doet.

Zoals PE1RDP aangeeft, SWR is niet de enige maatstaf. Het punt is dat in de bebouwing een inschatting maken van de overblijvende gain aan de hand van signaalsterkte van bijvoorbeeld een baken, niet lekker gaat. Dit door de invloed van de vele reflecties in de buurt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Te lange antenne

#11 Bericht door pa1bvm »

er staan op de site van dk7zb toch ook wel wat ontwerpen met minder elementen en dus een wat kortere boom ..

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Te lange antenne

#12 Bericht door Toon pd0dfm »

Bedankt iedereen voor tips en raad.
Ik ga de antenne in zijn geheel opbouwen en dan directoren één voor één verwijderen en kijken wat de antenne doet.
Als alternatief heb ik nog een 6 elements quad staan, dus dat kan eventueel ook nog een mogelijkheid zijn.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Te lange antenne

#13 Bericht door pd0ejn »

Goeiemorgen,
wie was er het eerst ?
De zonnepanelen of de antenne ?
Kan eventueel een voordeel zijn in overleg met je buren... Succes en groeten van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Te lange antenne

#14 Bericht door Toon pd0dfm »

Allereerst, de zonnepanelen lagen er al, ik had alleen een X50 staan en twee end-fed's hangen.
Maar ik had de yagi vanavond opgebouwd, ehh, die is 4,5 meter lang.
Die ga ik niet plaatsen, en om daar aan te gaan zagen is weer zonde.
Daarna de 6 elements quad opgebouwd, maar die is eigenlijk niet meer te gebruiken.
Dus ga ik op zoek naar iets wat kleiner is, die DK7ZB is te ruil voor iets wat zo rond de 2 meter lengte is, quad of yagi maakt niet uit.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Te lange antenne

#15 Bericht door pe1rea »

Een HB9CV, daar wel eens aan gedacht?
Die zijn er in twee en drie elements...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie