Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi all,

Topic schurkt een beetje tegen wat andere topics aan maar vond hem toch het meeste hierin passen:

Sinds kort ben ik 'gezegend' met een schuin dak dus dit vraagt enige creativiteit voor wat betreft antenne opstelling. Als geluk bij een ongeluk is er wel een dakkapel zo iets boven de helft van het dak.

Nu zal deze opstelling (dualbander en endfed) alsnog erg bescheiden blijven en ben ik van plan een tegelvoet met 1m pijpje hierop te plaatsen. Ik ga er hierbij vanuit dat de kapel vast wel een voet en 4 stoeptegels zou moeten houden En ja, uiteraard vergeet ik de rubbertegels niet.

Nu vraag ik mij al dagen af hoe ik deze klus in vredesnaam ga klaren! Ik ben op zich niet bang voor hoogtes maar er moeten toch heel wat vervelende capriolen worden uitgehaald om op de dakkapel te komen en daar voel ik mij minder fijn bij. Vanaf beneden is lastig vanwege serre dus enige manier is uit het serreraam zelf (op 8 meter hoog). Daarnaast moeten er dan nog wat tegels omhoog evenals de voet zelf.

Hoe doen jullie dit (semi :wink: ) veilig?

PS: Hoogwerker ook al gekeken maar die gaat het NET niet redden en is idioot duur.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#2 Bericht door ON7RA »

Nu vraag ik mij al dagen af hoe ik deze klus in vredesnaam ga klaren! Ik ben op zich niet bang voor hoogtes maar er moeten toch heel wat vervelende capriolen worden uitgehaald om op de dakkapel te komen en daar voel ik mij minder fijn bij. Vanaf beneden is lastig vanwege serre dus enige manier is uit het serreraam zelf (op 8 meter hoog). Daarnaast moeten er dan nog wat tegels omhoog evenals de voet zelf.
Jij bent de enige die de situatie daar bij u kent, met deze info kan ik niet echt inschatten wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou zeggen een hoogwerker.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#3 Bericht door ON7RA »

Okidoki,
ik had de ps niet gezien, dus vergeet mijn bijdrage vandaar juist. maar een foto van de situatie of wat meer concrete info is toch handiger om jou vooruit te helpen.
73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#4 Bericht door PH7R »

Als het kan voet demonteren en op dakkapel in elkaar zetten. Tegels in rugzak of tas en om schouder 1 voor 1 omhoog brengen. Verstandig om rubberen tegels er onder te leggen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#5 Bericht door Snof »

Heeft je dakkapel geen raam wat open kan?

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#6 Bericht door PA2WN »

Misschien kan een dakwerker je helpen met zo'n schuin geplaast lopende band apparaat waarmee dakpannen van boven naar beneden worden gehaald?
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#7 Bericht door ON7RA »

Misschien is dit een mogelijkheid, een bouwlift huren om de spullen omhoog te brengen. Je kan ook kleinere manuele liften met lier huren, maar of deze hoog genoeg kunnen ben ik niet zeker. Of anders een ladder tegen de dakgoot en een ladder plat op de dakpannen die steunt in de dakgoot, zo doen veel dakwerkers het ook.
Bijlagen
BOUWLIFT_59.jpeg
73 Renaat :D ON7RA :D

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#8 Bericht door andre »

ha, bekende situatie. Toen ik nog thuis woonde, jaar of 50 geleden, had mijn ouderlijke woning dezelfde situatie. Ik sliep op zolder bij de dakkapel. Was toen een jaar of 15 en al bezig met antennetjes en radio en zo. Raam open, en mezelf op het platte dak hijsen van deze 'koekkoek'zoals ze dat ook wel noemen. Dat ging toen probleemloos. Spullen met een vriendje erop leggen ging moeiteloos.

Jaren later kwam ik in een soortgelijke woning in de buurt, ook op zolder, en bedacht wat ik in mijn jonge jaren had uitgehaald, en welke risico's genomen.
Ik moet er nu beslist niet aan denken zulke fratsen uit te halen. Ik begrijp dus je probleem volkomen.

Charter een jonge vent zonder angst en hoogtevrees is de boodschap...Het is te doen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#9 Bericht door on4ged »

Thuis hadden we vroeger ook een dakkapel en daar heb ik al wel eens meer op gestaan.
Ik stapte uit mijn slaapkamerraam de dakgoot in. Vader gaf me dan door het raam een kleine ladder die ik naast de dakkapel op het schuine dak legde en met de voet van de ladder tegen de opstaande kant van de dakgoot. En dan was het nog gewoon langs de ladder naar boven klimmen.
Om het benodigde materiaal (bijv een dakpan of de schouw herstellen) boven te krijgen liet ik dan van boven een emmer aan een koord zakken waarna het benodigde materiaal omhoog getrokken werd.
Doe dit alleen op een dag dat je zelf rustig bent en zorg ervoor dat voor het werk op de dakkapel geen (tijds)druk is. Doe het rustig en langzaam aan.
Veel succes bij het werk en met de antenne nadien.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#10 Bericht door Zoekontvanger »

Ik kan je helaas niet helpen. Ik wil je wel adviseren om vooral je veiligheid niet uit het oog te verliezen. Beter een paar honderd euro uitgeven ( wanneer die voorhanden zijn ) en het veilig houden dan in het ziekenhuis of erger. Succes met de klus.

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#11 Bericht door pd4r »

ik kom er zo op ...het paarse touw gebruik is als lifeline
die zit door een dakraam aan de andere kant.
leuk is het niet gezien mijn trillende benen al bij 60cm hoogte(vrees)
ik schuif een aantal dakpannen omhoog als een soort ladder

Afbeelding
Bijlagen
IMG_20180711_120059.jpg

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#12 Bericht door PE2AAB »

Heb je een foto van de situatie?
Ik heb meerdere tegelvoeten op meerdere dakkapellen geplaatst.

Denk graag even mee
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#13 Bericht door PA3DJS »

pd4r schreef: 20 mei 2023, 11:18 ik kom er zo op ...het paarse touw gebruik is als lifeline
die zit door een dakraam aan de andere kant.
leuk is het niet gezien mijn trillende benen al bij 60cm hoogte(vrees)
ik schuif een aantal dakpannen omhoog als een soort ladder

Afbeelding
Mooi zo'n lijn. Ik heb er ook een met een touwgrip. Maar..... laat jij die lijn altijd buiten liggen, of trek je met die lijn de echte lijn over het dak? Er zijn diverse kunststoffen die onder omstandigheden (denk aan UV) kunnen verzwakken, zonder dat je het echt kan zien. Als je een kernmantellijn hebt, heb je meer zekerheid.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#14 Bericht door sottezero »

tegelvoet op dak lijkt me gevaarlijk met storm?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#15 Bericht door PA3DJS »

@PD4VCC:
Een schets/foto zou het makkelijker maken voor ons. Voor op het dak kun je een ladder met nokhaak gebruiken zodat je ladder niet van het dak glijdt. Er zijn ook losse nokhaken te koop als je al een ladderdeel (over) hebt.

De kans zit er in dat je vaker het dak op gaat. Investeer dan in valbeveiliging en (of) werkpositionering. Ja het kost even wat geld maar is praktisch en geeft doorgaans rust in het hoofd waardoor je jezelf beter kunt concentreren. Als je er mee aan de gang gaat, laat je adviseren of lees jezelf goed in. Wel of geen shock absorber en waar je op terecht komt als je valt, wordt nog al eens over het hoofd gezien. Voorts is de kans aanwezig dat je jezelf na de val niet kunt redden.

In de jaren tachtig is er bij mij een bouwvakker van het dak gevallen (niet zelf gezien), op het scheidingsmuurtje, dan hoef ik verder niets toe te voegen denk ik.

Plaats reactie