Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#16 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: 20 mei 2023, 12:57 tegelvoet op dak lijkt me gevaarlijk met storm?
ligt er aan wat je er op zet.. Een 16JXX2 gaat i.d.d. problemen geven, maar een simpele endfed en/of een VHF/UHF vertical gaat gewoon goed.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#17 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef: 20 mei 2023, 12:57 tegelvoet op dak lijkt me gevaarlijk met storm?
Deze tegelvoet staat al jaren. Hoog en menig storm overleefd.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#18 Bericht door PA3DJS »

@PE2AAB:
Gokje, daar ligt tussen de 150 en 200 kg aan tegels op.

Je krijgt eerder flinke schade aan het gebouw, dan dat deze twee antennes met voet en al van het dak waaien.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#19 Bericht door PE2AAB »

Klopt Wim,

Een flink gewicht. Even uit mijn hoofd 18 stuks 40x60 tegels à 25kg dus zelfs 450kg.

Die installatie gaat nergens heen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#20 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef: 20 mei 2023, 18:54 Klopt Wim,

Een flink gewicht. Even uit mijn hoofd 18 stuks 40x60 tegels à 25kg dus zelfs 450kg.

Die installatie gaat nergens heen ;-)
Oh, wacht even, ik wist niet dat het van die grote waren. Ik vermoed dat jullie gedacht hebben: We gaan er niet aan rekenen, we zorgen gewoon dat het never nooit niet wegwaait. Met een orkaan waait het gebouw onder je tegelvoet vandaan. Dat de gebouwbeheerder niet even achter zijn oren heeft gekrapt met dit gewicht.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#21 Bericht door pe1rea »

Ik heb nog een tegelvoet van 2.5 bij 2.5 meter.
Met wat tegels erop gaat die nergens heen.

Is te koop eventueel overigens.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#22 Bericht door PE2AAB »

PA3DJS schreef: 20 mei 2023, 20:02 ….Dat de gebouwbeheerder niet even achter zijn oren heeft gekrapt met dit gewicht.
Het betreft een betonnen dakopbouw dus wat stevigheid betreft zit dat wel snor. Max belasting was 240 kg/m^2
De verdeling van het gewicht gaat over meerdere rubberen tegeldragers. Totale oppervlakte van het frame is zo’n 4m^2.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#23 Bericht door PD4VCC »

terwijl dit topic lekker alle kanten op dwaalt (wat helemaal prima is :D )...dank voor jullie antwoorden.

Situatieschets in het kort nog even (hier stond een DOS achtige creatieve weergave maar dat verspringt in het forum)

3 meter serre (3 meter diep)--> 3 meter verticaal --> dakgoot --> begin schuin dak --> dakkapel --> schuin dak

Door de serre is een trap vanaf de tuin geen optie. Er zit wel een dakgoot boven de serre maar daar kan je geen trap opzetten natuurlijk. De meest realistische optie lijkt toch wel het raam uitstappen en dan dakpannen wegschuiven om daar op te staan. Toch, ik lees ook weer dat dat goed mis kan gaan en je je dakpannen of dak kan beschadigen. Daarbij, ondanks dat ik het liefst driedubbel in een tuig zit, zie ik mezelf ook weer niet een complete valbescherming aanschaffen met allerlei constructies evenals een speciale trap.

Een dakdekker of 'zonnepanelen ZZP'er is ook natuurlijk ook nog steeds een goede optie, zij doen dit immers dagelijks, maar ik vind het stiekem natuurlijk veel te leuk om het zelf te installeren en lekker mee te klooien en het is natuurlijk ook altijd trial and error.

Hoogwerker ook maar weer eens verder gekeken vandaag. Buiten de prijs (400ex piek voor en dag) blijft het lastig voor zo'n hoogwerker om een meter of 18 te kunnen strekken en dan ook nog eens een meter of 10 hoog te komen.

nog maar eens over nadenken :?

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#24 Bericht door on4bgc »

Als je nu eens alles beneden monteerd zoals het boven moet geplaatst worden.
Dan kan je aan die 'dakwerker' ZZP-er laten zien wat je boven wil geplaatst hebben.
Vervolgens bespreek je met hem de demontage en de montage in verschillende draagbare onderdelen.
Zelfs die demontage kun je zelf doen

Je hebt het dan echt wel zelf gemaakt volgens jouw inzichten.
Je huurt geen hoogtewerker maar betaald van het uitgespaarde huurgeld de man in kwestie
Enige ervaring met een hoogtewerker? Waarschijnlijk niet...

Belangrijkste voordeel... Jij blijft heel.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#25 Bericht door PA3DJS »

Kun je via de voorzijde woning met een ladder omhoog en dan over de nok heen?

Ik snap dat je het eigenlijk zelf wilt kunnen vanwege het experimentele in onze hobby.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#26 Bericht door pe1br »

Ik weet niet of je naast het raam nog ruimte hebt maar vroeger had je van die hangladders die je aan de dakrand kunt hangen.
Zou dat geen optie zijn om die op maat te maken en aan de rand van je dakkapel te hangen en dan recht omhoog te klimmen.
Eventueel een steun maken die onder tegen je kozijn aan steunt.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#27 Bericht door on4avt »

Denk aan later als je ze zelf plaatst. Als je ouder word. Of als er moet aan gewerkt worden. Het zal niet 10 jaar werken zonder problemen. Ik heb ze moeten laten afhalen.
Altijd iemand vinden,nodig.
Kleine kokermast in de tuin. Max 8 m hoog.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#28 Bericht door PA3HMP »

er zijn ladders die twee speciale haken hebben die je over de nok van het dak kan hangen, maar zowieso een dik touw over het dak heen gooien en aan de voorkant van het huis vastmaken zodat je een goede veiligheid hebt, ik heb zelf ooit eens een ijzeren plaat gemaakt met oog die naast de voordeur op de muur verankert zit om het touw aan vast te maken voor als ik naar onze schoorsteen moet klimmen.

niet het touw vastmaken aan de trekhaak van de auto die voor je huis staat voor het geval je xyl denkt even naar de winkel te moeten :mrgreen:

dakpannen kun je omhoog schuiven om zo een ladder of extra steunpunten te maken, maar dat was bij mijn ruwe beton dakpannen niet nodig.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#29 Bericht door ON7RA »

Het blijft maar gissen, een simpele foto en of schets zegt soms meer dan duizend woorden.
73 Renaat :D ON7RA :D

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#30 Bericht door Snof »

Een paar foto's maken de situatie wel een stuk duidelijker.
Kun je geen loopplank maken van wat balkjes en een plaat en binnen een paar bokken plaatsen zodat je bv ruim 1 meter door het raam kunt kruipen-lopen, wel heb je behoorlijk wat tegen gewicht nodig.

Plaats reactie