Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#31 Bericht door PA8S »

PD4VCC schreef: 20 mei 2023, 08:12 Hoe doen jullie dit (semi :wink: ) veilig?
Google eens op 'looprooster dakpannen', wellicht dat dit kan helpen makkelijk en veilig vanuit het raam het dak op te komen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#32 Bericht door PE2AAB »

Ja wat Alex hierboven ook al aangeeft. Looproosters. Zelf loop ik ‘gewoon’ over mijn dakpannen omhoog, mijn handen aan de dakkapel. Veilig? Nee dat is zeker niet de veiligste manier.
Ik heb er al aan gedacht om die looproosters te plaatsen na mijn vele reisjes Oostenrijk. Daar en in landen waar vaak sneeuw valt zie je dit soort oplossingen vaker, mede ook omdat de daken daar steviger zijn geconstrueerd als de dunne panlatjes die we hier in NL hebben

Mooie oplossing; er zijn ook inklapbare varianten.

Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#33 Bericht door pa1bvm »

wat alternatieve oplossingen

naast de dakkapel een tuimelraam laten plaatsen .. dan door het tuimelraam met ladder naar rand dakkapel

een dakluik in de dakkapel

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#34 Bericht door PE2AAB »

PD4VCC schreef: 20 mei 2023, 21:24 .....
3 meter serre (3 meter diep)--> 3 meter verticaal --> dakgoot --> begin schuin dak --> dakkapel --> schuin dak
.....
Is dit niet gewoon de schetsmatige vertaling van hetgeen je hierboven stelt?
PD4VCC_Dakkapel.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#35 Bericht door pe1cmo »

Ik liet vroeger de ladderwagen van de brandweer komen. Maar dat was toen er nog vrijwilligers waren.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#36 Bericht door pe1rea »

Ik heb in mijn toenmalig huis een zg dakdeur gemaakt.
Een dakraam die over de zij opensloeg en je dus een ruim gat had om naar buiten te stappen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#37 Bericht door andre »

wat een gedoe allemaal. Als je een 250cm lange multyplex plaat van 40 dik door de raamopening naar buiten schuif, safe fixeerd binnen (laat je fantasie maar gaan), dan maak je daarmee een prima opstapje naar het dak van de uitbouw. Eventueel maak je nog een wegklapbaar hek op het gedeelte dat uitsteekt.

Hiermee maak je dan een prima opstap van ca 70cm breed, 100 cm lang.

Allemaal leuk en aardig die suggesties van complete verbouwingen aan je dakkapel, maar gaat hier om een simpel antennetje op een voet met daaraan een endfet. 'Doet ff normaal' zeggen we in Rotterdam..... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#38 Bericht door PA9X »

Ik heb lange tijd met een veiligheidskundige samengewerkt, die zei altijd: "Kijk even in de ogen van je partner, familie en vrienden en bedenk dan of je gaat bezuinigen op veilig werken."

Geef gewoon die paar honderd euro extra uit en huur iemand in of huur een hoogwerker. Het is een eenmalige uitgave, maar wel de meest veilige oplossing.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#39 Bericht door PE1PQX »

andre schreef: 23 mei 2023, 15:56 wat een gedoe allemaal. Als je een 250cm lange multyplex plaat van 40 dik door de raamopening naar buiten schuif, safe fixeerd binnen (laat je fantasie maar gaan), dan maak je daarmee een prima opstapje naar het dak van de uitbouw. Eventueel maak je nog een wegklapbaar hek op het gedeelte dat uitsteekt.

Hiermee maak je dan een prima opstap van ca 70cm breed, 100 cm lang.

Allemaal leuk en aardig die suggesties van complete verbouwingen aan je dakkapel, maar gaat hier om een simpel antennetje op een voet met daaraan een endfet. 'Doet ff normaal' zeggen we in Rotterdam..... :lol:
Tot dat je tijdelijk (of nog erger tot aan je pensioen) arbeidsongeschikt bent, dan weet ik zeker dat je dan denkt 'had ik dat toen maar anders gedaan'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#40 Bericht door andre »

Dat klopt. Maar we blijven allemaal hobbyisten. Betekend dat je ook zelf moet blijven nadenken over wat je wel wel en niet kan doen. Als je al staat te trillen op een krant, moet je zeker geen van bovenstaande opties zelf gaan uitvoeren. Als je het wel aandurf, gewoon doen.
Ik heb hier al 35 jaar een constructiemast van 9 meter op mijn plat dak van 11 meter hoog. In mijn jonge jaren klom ik daar makkelijk in, zonder valbeveiliging. Later met valbeveiliging omdat je dan iets onzekerder en vooral wijzer wordt, nog later klom ik er al helemaal niet meer in, liet ik dat doen. Inmiddels, en dat ook alweer jaar of 15, heb ik de constructie aangepast dat ik met twee vingers in de neus de boel kan kantelen...Niks geen risico's meer.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#41 Bericht door PC1L »

Zelf zou ik nooit een antenne op een voet ergens op dak plaatsen. Maar ben zeker geen spelbederver. Daarom :

( mini ) vortice ( vortex ) tegenwoordig kunnen een antenne met voet gewoon meesleuren, als dat gebeurd en het loopt slecht af zijn er mensen voor het leven ongelukkig. Er zijn al ongelukken mee gebeurd ( motto ach valt wel mee bij plaatsen ed ). Dat wil je vast niet.

Doe je het toch, leg alles aan een degelijke ketting die bij losraken / optillen / verplaatsen voorkomt dat het zaakje naar onder valt. Heb gezien dat zo een ernstig ongeluk voorkomen werd ( de antenne MET voet raakte toch in beweging ).

Suc6 en 73 PC1L

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#42 Bericht door PA3DJS »

PC1L schreef: 25 mei 2023, 14:40 Zelf zou ik nooit een antenne op een voet ergens op dak plaatsen. Maar ben zeker geen spelbederver. Daarom :

( mini ) vortice ( vortex ) tegenwoordig kunnen een antenne met voet gewoon meesleuren, als dat gebeurd en het loopt slecht af zijn er mensen voor het leven ongelukkig. Er zijn al ongelukken mee gebeurd ( motto ach valt wel mee bij plaatsen ed ). Dat wil je vast niet.

Doe je het toch, leg alles aan een degelijke ketting die bij losraken / optillen / verplaatsen voorkomt dat het zaakje naar onder valt. Heb gezien dat zo een ernstig ongeluk voorkomen werd ( de antenne MET voet raakte toch in beweging ).

Suc6 en 73 PC1L
Heb jij een link naar een serieus artikel daarover? Ik doe nog weleens wat windlastberekening (Eurocode 1) en kan daarin niets vinden over wat jij beschrijft.

Alles gaat via de stuwdruk (0.5*rho*v^2). De maximale stuwdruk hangt af van de windzone (bijv kust of binnenland), terrreingesteldheid, gebouwen dichtbij, en natuurlijk de hoogte. Als het even snel moet voor hier in de buurt, dicht bij de grond, reken ik bijvoorbeeld met 600 N/m2 (overeenkoment met een vlaag van 112 km/h).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#43 Bericht door PC1L »

Ja, de stuwdruk, dat in combinatie met de optredende wrijvingskrachten, van toepassing zijnde in specifieke situaties, geeft dat wel een vrij stabiel plaatje.

Ik had geen link naar een serieus artikel daarover, wel jammer want informatie over dergelijke situaties zijn altijd erg interessant. Wat ik wel nog vermoed is dat bij uit de hand gelopen voorvallen dat men dan niet echt snel een krant gaat bellen etc.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#44 Bericht door PA3HHO »

Ik heb een lichtkoepeltje laten plaatsen en kan nu vanuit de zolderkamer met een 3m alu laddertje veilig op de 4e etage komen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pa3cor
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2019, 12:00
Roepletters: pa3cor
Contacteer:

Re: Antennevoet op dakkapel --> maar hoe kom je erop?!

#45 Bericht door pa3cor »

Ik zat met dezelfde uitdaging. Over twee weken word bij mij een nieuwe dakkapel geplaatst en daaronder is de shack. Op de GQRP mailing lijst kwam een engelsman terug met de suggestie voor een dakkoepel zodat je eenvoudig van binnen uit erop kon klimmen. Ook komt er een omgekeerd zwanenhals in zodat ik makkelijk (coax) kabels kan doorvoeren naar het dak.

Plaats reactie