antennemastje

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

antennemastje

#1 Bericht door Zoekontvanger »

Graag zou ik op mijn schoorsteen een mastje van 2 meter lengte plaatsen d.m.v. een schoorsteen mastboom set.

Zie: https://www.reichelt.nl/nl/nl/schoorste ... gKLKfD_BwE

Dit in overleg met de buurman, die liever niet heeft dat ik ga boren in onze gezamenlijke schoorsteen.
( Ben allang blij dat hij enthousiast reageerde op mijn verhaal over het behalen van mijn licentie en de wens een antenne te plaatsen)
De bedoeling is dat er in dit mastje een door mij zelf gemaakte 3 of 4 elements Yagi antenne komt voor 2 meter, later misschien met rotor wanneer daar geld voor is.

Mijn vraag is nu: welk materiaal moet ik gebruiken voor de mast?
Vooropgesteld: ik ben geen techneut.

Mijn voorkeur gaat uit naar aluminium want dit roest niet en is licht. Ik weet wel dat aluminium in verhouding tot ijzer vrij zacht is. Hierdoor zou de kans bestaan dat het aluminium mastje, wanneer ik het vast ga klemmen kan worden samengedrukt.

Wil iemand zijn licht hierover laten schijnen?
Een tip waar e.e.a. te kopen zou ook fijn zijn.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: antennemastje

#2 Bericht door PE1RTC »

Dat gaat prima lukken met die schoorsteenbanden. Hier in de buurt heeft iemand het al jaren in gebruik met een vertical voor 2/70 erop.
Je kunt inderdaad beter aluminium nemen en dan niet te dunwandig.
Is licht, indrukken valt erg mee, en zo'n buis kan best wat hebben mits niet te lang.
Een 3 of 4 elements yagi is geen enorme windvanger dus dat moet prima lukken.
Weet niet waar je de yagi voor wil gebruiken, maar zonder rotor zal je toch tegenvallen want best wel richtinggevoelig.
Ik zou dan eerder een Diamond rondstraler voor 2/70 erop zetten.
Of, als je een bepaalde richting in gedachten hebt, daar de yagi op richten en alsnog een vertical voor 2/70 erboven plaatsen zodat je wat meer oppikt.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: antennemastje

#3 Bericht door ON5RKN »

Zelf maken met Montage strut-profiel en draadstangen

Veel steviger, en vooral goedkoper.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: antennemastje

#4 Bericht door PA3ECZ »

Zoekontvanger schreef: 17 mei 2023, 17:53 Graag zou ik op mijn schoorsteen een mastje van 2 meter lengte plaatsen d.m.v. een schoorsteen mastboom set.

Zie: https://www.reichelt.nl/nl/nl/schoorste ... gKLKfD_BwE

Dit in overleg met de buurman, die liever niet heeft dat ik ga boren in onze gezamenlijke schoorsteen.
( Ben allang blij dat hij enthousiast reageerde op mijn verhaal over het behalen van mijn licentie en de wens een antenne te plaatsen)
De bedoeling is dat er in dit mastje een door mij zelf gemaakte 3 of 4 elements Yagi antenne komt voor 2 meter, later misschien met rotor wanneer daar geld voor is.

Mijn vraag is nu: welk materiaal moet ik gebruiken voor de mast?
Vooropgesteld: ik ben geen techneut.

Mijn voorkeur gaat uit naar aluminium want dit roest niet en is licht. Ik weet wel dat aluminium in verhouding tot ijzer vrij zacht is. Hierdoor zou de kans bestaan dat het aluminium mastje, wanneer ik het vast ga klemmen kan worden samengedrukt.

Wil iemand zijn licht hierover laten schijnen?
Een tip waar e.e.a. te kopen zou ook fijn zijn.
Ik heb hier zelf een aluminiumbuis met een lengte van 6 meter aangeschaft met een wanddikte van 5 mm
Buitendiameter van 60 mm, en een binnendiameter van 50 mm.
Komt boven in de 18 meterse Versa Tower.
Roest niet, en is licht in gewicht, en vrij sterk.
Ik zou als ik U was gewoon dikwandige aluminium buisje nemen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: antennemastje

#5 Bericht door andre »

hoi zoekontvangertje,

vroeguh, toen elke woning nog van dergelijke gemetselde schoorstenen op dak hadden staan werden dergelijke constructies veel toegepast. Stond doorgaans niet meer als een vhf en uhf tv antenne aan die mastjes. (tijd voor de kabel tv natuurlijk :lol: ) Wat jij wil is beslist geen probleem hoor. Ik zou dan kiezen voor een alu mastje. 2,5 tot 3mm wanddikte is voor de gebruikte lengte van een meter of 2 meer als zat, met buiten diameter van 40 tot 50mm of zo.

Laat je niet gek maken door mensen die vinden dat het een bouwwerk moet worden waar dagelijks windkracht 11 overheen blaast...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: antennemastje

#6 Bericht door Thijzer »

Gebruik hier al jaren dezelfde banden rondom de schoorsteen als van reichelt, werkt uitstekend. Dikwandige aluminium buis erin en klaar.

Je moet het niet te moeilijk maken.

PA7RP
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2011, 09:18

Re: antennemastje

#7 Bericht door PA7RP »

nog een tip...gebruik bij een alu mast geen ijzeren klemmen met tanden...die gaan bij wind als ijzerzaag fungeren ;-( heb ik helaas ervaring mee

Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

Re: antennemastje

#8 Bericht door Zoekontvanger »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Vooral de laatste reactie werd ik heel blij van :evil: :D

De schoorsteen-band-set was inmiddels bezorgd.
Vanmiddag mij aluminium pijpje opgehaald dat ik had besteld, heb gekozen voor 32 x 3 mm.

Bij de schoorsteen-band-set zitten klemmen met van die tanden; ik begrijp dat ik die beter niet kan gebruiken. Prima tip, maar wat moet ik dan? Ik heb al bedacht dat ik misschien die tanden maar moet gladvijlen. Vraag mij dan wel af of e.e.a. dan nog wel genoeg klemkracht heeft. Ik zou het heel vervelend vinden wanneer het ding er bij de eerste windje er vanaf wordt geblazen.

Misschien dat PA7RP hier nog een idee heeft? Zijn er andere betere beugels?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: antennemastje

#9 Bericht door on4avt »

Die tanden houden de buis goed vast. na 15 jaar hier van de schouw afgenomen. geen schade; Er stond een R 5 op en een 3 ele 6 m band.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: antennemastje

#10 Bericht door andre »

Voor de antennes die jij in je mastje zet kan je prima die getande klemmen gebruiken. Zoals on4avt al meldde.
Ik begrijp ook de opmerking van PA7RP. Echter voor jou toepassing gaat dat prima. Ik heb hier een 3e SteppIR in de mast gehad met 40m trombone, dat waren dus 4 elementen van meer als 11 meter lang op een boom van 5meter, en daar had ik ook een poosje die getande mastklemmen om een pijp van 60-10
Heb ik met een onderhoudsbeurt vervangen, want werd een mooie sleuf zichtbaar in het aluminium :lol:

Verder is het jammer dat je een pijp van 32mm heb genomen. Meeste antenne klemmen zijn gemaakt voor pijp vanaf 40mm, en 32 is zowieso wat dunnetjes...

verder veel succes met de opbouw.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: antennemastje

#11 Bericht door PA9X »

Dit is een wat voordeligere shop voor dezelfde schoorsteenklem: https://shopdelta.eu/schoorsteenklem-ok ... _p246.html. Is betrouwbaar; ik bestel daar zelf ook zo nu en dan.

Voor buis kun je gerust 42mm aluminium gebruiken. Dat verkopen ze ook. bij shops die in buisklemmen en steigermaterialen doen.
PA7RP schreef: 15 jun 2023, 13:04 nog een tip...gebruik bij een alu mast geen ijzeren klemmen met tanden...die gaan bij wind als ijzerzaag fungeren ;-( heb ik helaas ervaring mee
Ik gebruik dit soort klemmen al jaren en nog nooit gehad. Ik denk dat je dan echt wel heel veel torsie op je mast had.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: antennemastje

#12 Bericht door PE1PQX »

PA7RP schreef: 15 jun 2023, 13:04 nog een tip...gebruik bij een alu mast geen ijzeren klemmen met tanden...die gaan bij wind als ijzerzaag fungeren ;-( heb ik helaas ervaring mee
Als de buis in die klem gaat draaien, zit hij gewoon niet goed vast.... Nooit enig probleem gehad met deze combi.

En voor buis (als mast) zou ik minimaal 50 à 55mm kiezen, geen 32mm. Da's wel erg dun voor een antenne.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA7RP
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2011, 09:18

Re: antennemastje

#13 Bericht door PA7RP »

Ja ik had er twwe yagi's van 6m lang in, Dus bij wind veel zijwaarste krachten. Ik zou klemmen zonder tanden gebruiken (twee halve maantjes die qua vorm goed om de mast passen).

Plaats reactie