Hoogte antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Hoogte antenne

#1 Bericht door R65057 »

Beste,

Ik ben volledig nieuw in de wereld van het radioamateurisme. Vooraleer mijn examen af te leggen wil ik eerst even polsen als het allemaal wel praktisch mogelijk zal zijn waaronder het plaatsen van een antenne, de kostprijs voor aanschaf van een zender, enz.

Ik heb alvast volgende vragen:

- is het de basis van de antenne of de top van de antenne die als referentie voor de hoogte wordt genomen
- hoe hoog moet de basis van een antenne voor de 2 meterband minimum zijn

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#2 Bericht door PA1AIS »

HHHB

Hoe hoger hoe beter, maar dat hangt vooral af van omgevings besluiten en ambtelijke regels in jouw omgeving.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Hoogte antenne

#3 Bericht door PA2WN »

Hoi, welkom,

Voor wat betreft de antenne, dat verschilt heel veel per band waarop je wil "werken", de lage kortegolf banden hebben voordeel aan veel antenne oppervlakte (dwn grote draadlengte) de VHF en hogere banden hebben vooral veel voordeel van antenne hoogte. Als je op VHF en hoger boven de daken in de direkte omgeving uit kan komen heb je al veel gewonnen Met een doublet (dipool) antenne van 2x15 meter die je vanaf een schoorsteen kan wegspannen of een multiband vertical op een paar meter hoogte kan je ook plezier beleven.

Zelfde met een zender, je kan het net zo gek maken als je wil. Voor een paar honderd heb je een leuke 2de hands maar je kan er ook je vakantie budget er tegenaan gooien (en nog veel meer..) om hetzelfde te bereiken in contacten.

Niemand kan van jouw situatie zeggen wat wel of niet kan, maar er is altijd wel een soort "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" te bereiken.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#4 Bericht door PC1L »

Hoe hoger hoe beter, zeker voor VHF/UHF/SHF etc. Vooral bij de hogere frequenties wordt het signaal steeds meer rechtlijnig getransporteerd!

73 PC1L

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#5 Bericht door PC1L »

Omdat je nog examen gaat afleggen vermoed ik dat je begint op VHF eventueel UHF ? Daar heb je al min of meer met rechtlijnige voortplanting v d radiogolven.

Als je met een 100 % rechtlijnig voortplantende radio ( of TV of wat dan ook ) golf te maken hebt dan is bij bv een antennehoogte van 25 meter de direct zicht horizon slechts 18 km ..... zie hier

Voor de 2 meterband valt het nog mee met die rechtlijnige voortplanting maar dan ook is het meestal met voordeel om de antenne zo hoog als je mogelijkheden zijn te plaatsen.

Suc6 ermee,

73 PC1L

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#6 Bericht door PA1AIS »

PA2WN schreef: 15 mei 2023, 16:16 Hoi, welkom,

Voor wat betreft de antenne, dat verschilt heel veel per band waarop je wil "werken", de lage kortegolf banden hebben voordeel aan veel antenne oppervlakte (dwn grote draadlengte) de VHF en hogere banden hebben vooral veel voordeel van antenne hoogte. Als je op VHF en hoger boven de daken in de direkte omgeving uit kan komen heb je al veel gewonnen Met een doublet (dipool) antenne van 2x15 meter die je vanaf een schoorsteen kan wegspannen of een multiband vertical op een paar meter hoogte kan je ook plezier beleven.
"voor de 2 meterband "
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Hoogte antenne

#7 Bericht door PA2WN »

PA1AIS schreef: 15 mei 2023, 17:46
PA2WN schreef: 15 mei 2023, 16:16 Hoi, welkom,

Voor wat betreft de antenne, dat verschilt heel veel per band waarop je wil "werken", de lage kortegolf banden hebben voordeel aan veel antenne oppervlakte (dwn grote draadlengte) de VHF en hogere banden hebben vooral veel voordeel van antenne hoogte. Als je op VHF en hoger boven de daken in de direkte omgeving uit kan komen heb je al veel gewonnen Met een doublet (dipool) antenne van 2x15 meter die je vanaf een schoorsteen kan wegspannen of een multiband vertical op een paar meter hoogte kan je ook plezier beleven.
"voor de 2 meterband "
Weer iemand gecorrigeerd, voel je je nu weer wat beter over jezelf?
73 de PA2WN, Theo

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoogte antenne

#8 Bericht door pa1bvm »

tja .. voor het maken van verbindingen zijn twee stations nodig dus wat gebruik je zelf en wat gebruikt je tegenstation..

op 144 mhz zou bij gebruik van gelijkwaardige stations ( 4 elements richt antenne op 10 meter + 25 watt vermogen ) een verbinding lukken over ongeveer 200 km ...... en dat onder " normale " omstandigheden .

Gelukkig zijn er vaak " abnormale " omstandigheden waardoor je in sommige gevallen wel tot 2000 km een verbinding kan maken ..

als je geen richtantenne gebruikt maar een spriet .. dan zullen de afstanden onder normale omstandigheden snel teruglopen ..zo tegen de 75-150 km
ook dat weer onder normale omstandigheden ... ook met een spriet zijn er ook mogelijkheden voor flinke afstanden

dus ja hoogte is belangrijk .. maar ook het type antenne .. en dan ook nog .. wat heeft je tegen station in de mast gezet ..

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#9 Bericht door PE1PQX »

Naast antennehoogte is het ook van belang wat je wilt gaan doen.
Heb je genoeg aan 'lokaal klessebessen op de repeaters' dan is hoogte van minder belang voor de vertical rondstraler omdat repeaters op relatief korte afstand zitten.
Wil je echt voor VHF DX gaan (in SSB, FT4/FT8, meteroscatter, EME en zo voorts) dan helpt 'hoe hoger, hoe beter' zeer zeker voor je (horizontale) yagi antenne.

Indien het laatste: wat kun je kwijt als je voor een yagi gaat?? Bij aanschaf van mijn VHF yagi heb ik me flink verkeken op de lengte van mijn 16 elements, 16jxx2, voor 2m, deze is bijna 5 golflengten lang (9.3m boom-lengte). Of heb je genoeg aan een antenne à la 9 el. Tonna die een flink stuk korter is.

Meeste DX op VHF en hoger vind plaats in het horizontale vlak, en dan is een richt antenne (yagi) aan te bevelen.

Samengevat: kijk wat je wilt gaan doen op VHF (2m) en pas je wensenlijst qua hardware en eventueel antenne-hoogte daarop aan. Dit geld ook voor activiteiten op 70cm en hoger.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#10 Bericht door PA3DAT »

R65057 schreef: 15 mei 2023, 14:55 - is het de basis van de antenne of de top van de antenne die als referentie voor de hoogte wordt genomen.
Dat ligt eraan: wanneer ik zeg dat mijn vertical op 12m staat, dan bedoel ik de onderkant. Wanneer de wet zegt dat de antenne 5m boven de daklijn mag uitsteken dan wordt de bovenkant bedoeld.
Voor de twee meterband is het mooi wanneer de antenne boven de woning(en) uit steekt, en inderdaad: hoe hoger hoe beter.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#11 Bericht door PA1AIS »

PA2WN schreef: 15 mei 2023, 17:54
PA1AIS schreef: 15 mei 2023, 17:46
PA2WN schreef: 15 mei 2023, 16:16 Hoi, welkom,

Voor wat betreft de antenne, dat verschilt heel veel per band waarop je wil "werken", de lage kortegolf banden hebben voordeel aan veel antenne oppervlakte (dwn grote draadlengte) de VHF en hogere banden hebben vooral veel voordeel van antenne hoogte. Als je op VHF en hoger boven de daken in de direkte omgeving uit kan komen heb je al veel gewonnen Met een doublet (dipool) antenne van 2x15 meter die je vanaf een schoorsteen kan wegspannen of een multiband vertical op een paar meter hoogte kan je ook plezier beleven.
"voor de 2 meterband "
Weer iemand gecorrigeerd, voel je je nu weer wat beter over jezelf?
Geef gewoon antwoord waarom gevraagd wordt. Zendamateurs hebben uberhaupt last van het geven van te veel of ongevraagde info.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#12 Bericht door PA3DAT »

Niet alleen zendamateurs... :D
Overigens: goed lezen is blijkbaar ook een kunst.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#13 Bericht door PC1L »

Nog iets leuks te melden inzake ( en bemoedigend uiteraard, indien noodzakelijk / van toepassing :) .. wanneer direct zicht horizon niet meer meespeelt in het gehele plaatje : kon op 2 meter en laag vermogen gewone FM satellieten bereiken ( bv AO-27 AO-91 ) op duizenden km afstand .. De AO-27 indertijd met 25 mWatt ..

En via ISS de dubbele afstand ( heen en terug ) zie hier : afstanden even omlaag scrollen als het er nog instaat.

73 PC1L

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#14 Bericht door PC1L »

Maar ook, als je niet met satellieten werkt, zijn er op VHF/UHF/SHF behoorlijke afstanden te overbruggen bv te denken aan inversie ed waarbij tgv reflecties een signaal duizenden km ver kan overbruggen ..

Maar altijd is het 't beste ( kans op dx ) de antennes zo hoog mogelijk op te stellen, indien het VHF of hoger betreft. De kans op resultaten vermeerdert dan aanzienlijk.

Voor de andere veel lagere frequenties is het een ander verhaal.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Hoogte antenne

#15 Bericht door R65057 »

Voor HF denk ik aan de MFJ-1788X magnetische loopantenne die ik op een hoogte van 3 à 4 meter zou plaatsen. Zou dat resultaat hebben?

Plaats reactie