Hoogte antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Hoogte antenne

#1 Bericht door R65057 »

Beste,

Ik ben volledig nieuw in de wereld van het radioamateurisme. Vooraleer mijn examen af te leggen wil ik eerst even polsen als het allemaal wel praktisch mogelijk zal zijn waaronder het plaatsen van een antenne, de kostprijs voor aanschaf van een zender, enz.

Ik heb alvast volgende vragen:

- is het de basis van de antenne of de top van de antenne die als referentie voor de hoogte wordt genomen
- hoe hoog moet de basis van een antenne voor de 2 meterband minimum zijn

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#2 Bericht door PA1AIS »

HHHB

Hoe hoger hoe beter, maar dat hangt vooral af van omgevings besluiten en ambtelijke regels in jouw omgeving.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Hoogte antenne

#3 Bericht door PA2WN »

Hoi, welkom,

Voor wat betreft de antenne, dat verschilt heel veel per band waarop je wil "werken", de lage kortegolf banden hebben voordeel aan veel antenne oppervlakte (dwn grote draadlengte) de VHF en hogere banden hebben vooral veel voordeel van antenne hoogte. Als je op VHF en hoger boven de daken in de direkte omgeving uit kan komen heb je al veel gewonnen Met een doublet (dipool) antenne van 2x15 meter die je vanaf een schoorsteen kan wegspannen of een multiband vertical op een paar meter hoogte kan je ook plezier beleven.

Zelfde met een zender, je kan het net zo gek maken als je wil. Voor een paar honderd heb je een leuke 2de hands maar je kan er ook je vakantie budget er tegenaan gooien (en nog veel meer..) om hetzelfde te bereiken in contacten.