Hoogte antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#16 Bericht door PA3DAT »

Dat is een totaal andere vraag.
Daarvoor kun je beter een nieuw topic openen, in plaats van dit topic te "kapen"! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#17 Bericht door PA3DJS »

@R65057:
Wellicht zou je kunnen vertelllen:
Hoe woon je (hoogte, tuin, dal/heuvel, aan het water, midden in de stad benedenwoning, etc)?
Met de kennis en inspiratie die je nu hebt, wat denk je met de hobby te gaan doen?
Wat zijn je overige interesses, hoe zie je eruit, etc?

Even om verwarring te voorkomen, dat laatste vanwege dat er wellicht ergens bij een RZA een leuke transceiver en/of antenne staat die met jou/jullie verder zou willen. Op soortgelijke manier is een antenne bij mij in contact gekomen met een leuke tegelvoet. Ze zijn nog steeds onafscheidelijk.

Als je eenmaal RZA bent, is de kans groot dat je met de hobby dingen gaat doen waarvan je nu nog niet eens kunt dromen (zelfs het glazenbollencircuit weet het niet).

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: Hoogte antenne

#18 Bericht door PA4GR »

Een MFJ 1788x loop antenne doe hoef je niet echt hoog te hangen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#19 Bericht door PC1L »

Zelf geen ervaringen met HF loops. Maar zeker weten dat het wel werkt hoor. Heb het gezien bij enige collega zendamateurs.

PC1L

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoogte antenne

#20 Bericht door on4avt »

Ik heb al jaren een AMA loop. Ik gebruik die niet als vaste opstelling meer. Is vervangen door een Mosley Mini 32 A. De loop heeft nog op 10 m horizontaal gestaan. dan straalt hij echt rond. Als je die verticaal op een 2/3 m plaatst ,is er een beetje richting gevoel. Werkt uitstekend , voor wat het is. ik werkte er Japan mee. Nadeel, veranderen van frequintie , up down op dezelfde band, daar moet je de loop bij tunen. MFJ is half automatisch. AMA is manueel. Je kan de Italiaanse Loop nemen,(https://www.handelsondernemingveenstra. ... atu-2.html) volledig automatisch. Maar of het werkt? Het werkt zeker.En het moet niet hoog staan. 2 M is al genoeg. je staat ervan versteld.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Hoogte antenne

#21 Bericht door R65057 »

Ik woon midden in een rustig dorp op de buiten in een rijwoning met open tuin van 12 m x 8 m. In eerste instantie wordt het veel uitluisteren op de 2 meter en 70 cm. Daarna zou ik graag op HF werken tussen 80 meter- en 10 meterband. Ik wil geen hoge antenne plaatsen om geen last te krijgen met de buren. Een VHF-antenne zal op een plat dak komen op een masthoogte van 3 meter (+ 2,5 meter hoogte plat dak). Voor HF dan liever een magnetic loop die op een 4 tal meter hoogte kan geplaatst worden.

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Hoogte antenne

#22 Bericht door PH7R »

Al een endfed antenne (HF banden) overwogen vanuit huis naar achter in de tuin?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hoogte antenne

#23 Bericht door PE1RTC »

Ik zou nog even wachten met zo'n dure hf loop. Als die tuin 12m diep is dan schept dat prima mogelijkheden voor een draadantenne.
En een draad valt nauwelijks op voor de buren, zeker niet als je het eind achter in de tuin aan een paaltje van 3,5m of zoiets knoopt. Kan later altijd nog naar 5m of stiekem toch 8.
Ik zou bijvoorbeeld eens een inverted-L met bijvoorbeeld een CG-3000 tuner overwegen.
Heb ik hier ook en werkt fantastisch, alleen ontvangend meer ruis/storing dan een goede symmetrische dipool.
Een endfed kan natuurlijk ook, zal qua eigenschappen hetzelfde doen als mijn antenne.
Ga je niet op 80m dan kan je zelfs een 2x10m dipool wegspannen en dan met kippenladder naar een goede symmetrische tuner.
Dat gaat gegarandeerd betere signalen opleveren dan een loop van 1 of 1,5m doorsnee, al werkt dat natuurlijk ook prima, maar zendzijdig wel een stukje zachter dan een halvegolf dipool.
Kortom, lees je in, er staat ontzettend veel geschreven op internet.
Ik heb destijds veel gehad aan de artikelen van Cebik en ook op de site van PA0FRI vindt je heel veel goede informatie.

V.w.b. die 2m antenne: zoals al geschreven, zo hoog mogelijk. Maar begin gewoon laag en kijk s wat je eraan gaat vinden. Als het uiteindelijk alleen maar is om via de repeater te werken dan is de hoogte vaak niet meer zo belangrijk.
Succes, Gert

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Hoogte antenne

#24 Bericht door PH7R »

Ook hier, na behalen examen 2 jaar terug, begonnen met endfed antenne. Inmiddels 208 DXCC gewerkt waarvan 195 confirmed). De meeste op 50W en een enkele op 100W. Dus ja met een endfed kun je ook alles werken. Sinds een paar weken een Cobweb op 5mtr hoogte voor 20-10 mtr. Iets beter qua performance, merk het vooral bij RX een lager ruisniveau. Nu ook een Spiderbeam in het midden van de tuin staan. In eerste instantie op 5mtr hoogte vanwege buren en wettelijke regels. Om de paar weken 1mtr erbij :mrgreen: en zit nu op 8mtr hoogte. Spiderbeam gebruik ik nu om allerlei dipolen te proberen, inverted V, L, OCF, etc.. Dus met een tuin 12x8mtr genoeg mogelijkheden voor low profile en stealth te werken. Eerst en vooral leg de buren uit wat je aan het doen bent, kweek begrip, beetje hulp bij IT of electronica klusjes ed.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Hoogte antenne

#25 Bericht door R65057 »

Het probleem is dat niks kan uitgetest worden zonder aan te kopen. Ik bedoel daarmee dat als je een antenne koopt die "goed aangeschreven" is dan plots toch niet voldoet aan je verwachtingen... Het wordt nog even wachten denk ik met het samenstellen van mijn installatie en dan in het bijzonder voor wat betreft de aankoop van een antenne.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#26 Bericht door pa3dsc »

Hou rekening met het stralingsdiagram.
Voor een loop is dat in de vorm van een donut .
Ik heb mijn loop op de schuur staan met het oog naar mijn huis en naar de achterburen.
Zo voorkom ik storing uit huis bij het ontvangen.
Dan is de richting noord-zuid (in mijn geval)

De hoogte is zeker van belang.
Op een velddag was ik wat aan het experimenteren.
De set aan (ontvangst) en ik hijs de antenne aan een katrol omhoog.
Plotseling verdween de ruis weg en ontving ik het station storing vrij.

Dat was een draad antenne, maar ook een loop zal met hoogte betere resultaten geven.

Met een draad antenne is het heerlijk experimenteren voor betrekkelijk weinig geld.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Hoogte antenne

#27 Bericht door ON7RA »

@R65057,

Voor 2 & 70 een Diamond X300 kost tussen de 100 & 150€
Voor HF, met een tuin van 12 op 8 meter, een simpele zelf te maken double zep antenne, G5RV, end fed etc. Kijk hier eens https://www.pa0fri.com/ daar vind je zeker iets waarvan je zegt, oké dit lijkt mij wel wat om te proberen. Ga alvast studeren en doe examen, ben je geslaagd dan kan je beginnen met een simpele porto op 2 & 70. Word eventueel lid van een club in de omgeving, daar kan je ervaring opdoen, en misschien leent iemand jou een transceiver of kan je voor een schappelijke prijs een 2de hands set kopen? Hier en daar zit nog wel een OM met echte ham spirit, die iemand die helemaal nieuw is in de wereld van radio amateurisme, voor een prijsje een set van de hand wil doen die hij zelf toch niet gebruikt. Experimenteren is de boodschap, maar daarvoor heb je een licentie nodig. Wees niet bang om zelf wat in elkaar te knutselen op gebied van antennes, een dure koop antenne hoeft niet bepaald beter te werken als een zelf gemaakte draad antenne. Denk goed na over waar je je zuur verdiende spaarcenten aan uit geeft, begin eenvoudig en bouw geleidelijk een station op zou ik zeggen.

Veel succes toe gewenst,
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Hoogte antenne

#28 Bericht door PD0JSB »

on4avt schreef: 17 mei 2023, 06:26 Ik heb al jaren een AMA loop. Ik gebruik die niet als vaste opstelling meer. Is vervangen door een Mosley Mini 32 A. De loop heeft nog op 10 m horizontaal gestaan. dan straalt hij echt rond. Als je die verticaal op een 2/3 m plaatst ,is er een beetje richting gevoel. Werkt uitstekend , voor wat het is. ik werkte er Japan mee. Nadeel, veranderen van frequintie , up down op dezelfde band, daar moet je de loop bij tunen. MFJ is half automatisch. AMA is manueel. Je kan de Italiaanse Loop nemen,(https://www.handelsondernemingveenstra. ... atu-2.html) volledig automatisch. Maar of het werkt? Het werkt zeker.En het moet niet hoog staan. 2 M is al genoeg. je staat ervan versteld.


Het belangrijkste wat ik hier lees , en beaam, is het horizontaal plaatsen van de loop dat brengt je ineens veeeel verder , dat maakte bij mij een behoorlijk verschil uit, het was trouwens ook met een mfj loop, wat ik er een nadeel aan vond was de tuning op 40 meter was heel smal . Wat er voor mij in de leercurve achter aankwam ,was een 5 banden endfed , dat sloeg toen alles ,,, en de buurt ,, die moet heeeeel goed kijken om hem te zien hangen ,hangt op 5 meter hoog ,,, naar 3 meter hoogte ,hier kon ik alles mee werken . Als ik lees een tuin van 12 x8 meter , daarin is een endfed voor 80 tot 10 meter in een "u"vormig patroon weg te spannen ( is ongeveer 23 meter ). een bouwpakket endfed heb je voor 10% van de prijs van een MFJ loop
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoogte antenne

#29 Bericht door PA1AIS »

R65057 schreef: 17 mei 2023, 12:10 Ik woon midden in een rustig dorp op de buiten in een rijwoning met open tuin van 12 m x 8 m. In eerste instantie wordt het veel uitluisteren op de 2 meter en 70 cm. Daarna zou ik graag op HF werken tussen 80 meter- en 10 meterband. Ik wil geen hoge antenne plaatsen om geen last te krijgen met de buren. Een VHF-antenne zal op een plat dak komen op een masthoogte van 3 meter (+ 2,5 meter hoogte plat dak). Voor HF dan liever een magnetic loop die op een 4 tal meter hoogte kan geplaatst worden.
Google eens op cloudburner of sky-loop of square-loop antenne. Dan kan je met bijzonder weinig kosten toch serieuze antenne maken.
4 paaltjes, op elke hoek 1. 1mm2 of 1,5mm2 VDS (vinyldraad soepel) zwart (UV bestendig) en je hebt een kei van een antenne en rustig.
Ie van tuner is wel noodzakelijk voor zenden.
Dunner draadje uit de rommelbak mag ook natuurlijk. Ik gebruikte daar van die glasfiber NATO stokken voor.
Valt een beetje onder de vergeten antennes.......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie