Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#1 Bericht door ON9KVE »

Hallo,
Mijn coax gaat van mijn shack naar de antennes buiten.
Bij onweer wil ik mijn coaxen losmaken op de plaats net voordat ze de woning binnen komen, en vervolgens de coax een paar meter verder leggen dan de woning.
Momenteel gebruik ik daarvoor van die "beschermboxen", maar ik word nog regelmatig na enige tijd geconfronteerd met vochtige/natte coax.
Die boxen zijn dus zeker niet waterdicht. Dat laatste wist ik wel, dus gebruik ik "waterdichte" connectors (SSB elektronik) en zorg dat de doorgangen aan de buitenkant van die boxen goed aansluiten d.m.v. vulcaniserende tape om de coax.
Desondanks dus niet het gewenste resultaat.

Ik kan me voorstellen dat meerdere amateurs deze situatie herkennen, en er een oplossing voor hebben gevonden of weten.

Graag hoor ik die ideeen.

Alvast bedankt
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA2WN
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#2 Bericht door PA2WN »

Zet een paaltje op de plek waar de connector normaal terecht komt en zet daar een diepvries doosje tegenaan met sleuf aan de onderkant waar de kabel wel maar connector niet doorheen kan. Doosje staat dus vertikaal op het paaltje. Deksel eraf => kabel erin => deksel erop.
73 de PA2WN, Theo

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#3 Bericht door andre »

Als je de juiste connectoren gebruikt, en de coax aansluiting op de buitenmantel met eveneens de juiste tape afdicht, komt er geen spetter water doorheen. Maar, over wat voor connectoren praten we?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3FBO
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#4 Bericht door PA3FBO »

Eventueel "Bulkhead" (prachtig nederland woord :mrgreen: ) connectoren in de achterwand van het kastje plaatsen.
Buitenzijde goed aftapen (zelf vulkaniserende tape) en het kastje alleen open wanneer de connectoren gebruikt worden.
Even wat plaatjes van internet:
(let wel op de kwaliteit, bij deze PL zit b.v. geen pakking)
PL:
Afbeelding
N:
Afbeelding
BNC:
Afbeelding

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#5 Bericht door PA3ECZ »

ON9KVE schreef: 08 mei 2023, 15:17 Hallo,
Mijn coax gaat van mijn shack naar de antennes buiten.
Bij onweer wil ik mijn coaxen losmaken op de plaats net voordat ze de woning binnen komen, en vervolgens de coax een paar meter verder leggen dan de woning.
Momenteel gebruik ik daarvoor van die "beschermboxen", maar ik word nog regelmatig na enige tijd geconfronteerd met vochtige/natte coax.
Die boxen zijn dus zeker niet waterdicht. Dat laatste wist ik wel, dus gebruik ik "waterdichte" connectors (SSB elektronik) en zorg dat de doorgangen aan de buitenkant van die boxen goed aansluiten d.m.v. vulcaniserende tape om de coax.
Desondanks dus niet het gewenste resultaat.

Ik kan me voorstellen dat meerdere amateurs deze situatie herkennen, en er een oplossing voor hebben gevonden of weten.

Graag hoor ik die ideeen.

Alvast bedankt

Zoiets dicht ik altijd af met vetband.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#6 Bericht door ON9KVE »

Ik was vergeten een foto van de huidige "beschermdozen" te plaatsen.
Dit om het verhaal compleet te maken




@Andre: de N-connectoren van SSB -eletronik (nr 7392 en 7392) worden gebruikt

De coax komt uit de gevel (gat) en er zit verder geen kastje of zo ergens.



.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#7 Bericht door on4ged »

Als het is om te beschermen tijdens een onweer, dan is dat toch maar voor even. Al is dat even dan misschien een dagje langer voor je de boel weer aansluit.
Hier zit alles een beetje anders in elkaar, maar ik heb ook kabeluiteinden met connectoren die buiten in weer en wind hangen, en dat soms voor langere tijd.
Hiervoor doe ik niet zoveel speciaals. Ik gebruik dan plastiekfolie voor de keuken en wikkel die heel strak rond de connector en kabel. Altijd van de connector richting kabelmantel. Ik zorg daarbij dat de koppelingskant van de connector door de folie afgedekt is als was het met een hoedje, en vergenoeg tot een eind over de kabelmantel. En zo doe ik een laagje of twee - drie. Zorg dat de folie overal mooi spannend aansluit en als het ware de boel luchtdicht afsluit. Het voordeel van die keukenfolie is dat die een klein beetje rekbaar is en daardoor dus ook mooi kan aansluiten.
Daarna voor de stevigheid met een sterkere plastiek dezelfde procedure, maar meestal maar één laag. Afwerken met een laagje tape om alles vastte zetten en klaar is kees.
Om te eindigen zorg ik ervoor dat de kabel met het uiteinde met de connector omhoog gehangen wordt, met een grote bocht onderaan. Dus in een U-vorm. Zo kan vocht op de kabel niet omhoog tot in de connector vloeien, want die valt onderaan de bocht naar beneden.
De hiervoor gesuggereerde oplossing met vetband is natuurlijk prima, maar ik heb geen vetband meer (ben met pensioen), en het is toch zo'n smeerlapperij om mee te werken. Maar het is wel uitstekend materiaal.

Bij mij werkt deze oplossing prima en ik heb zelf na langere tijd, maanden lang, geen vocht in de kabel of connector.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#8 Bericht door ON9KVE »

Dank Gunther,

En de connector volstoppen met vaseline (na het solderen uiteraard) ?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#9 Bericht door ON9KVE »

Hmm, het lukt me niet een foto te plaatsen.
Bij uploaden lijkt alles ok, maar wordt niet geplaatst...
beschermbox.jpg
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#10 Bericht door PE2AAB »

Foto is prima zichtbaar
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#11 Bericht door pe1cmo »

er zijn van die mooie afdekkapjes voor, o.a. te koop bij Harry.

Ik ga er van uit dat hij ze voor M en V heeft.

Afbeelding
https://www.handelsondernemingveenstra. ... n-v-a.html
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Coax buiten afkoppelen: hoe waterdicht maken

#12 Bericht door PE1PQX »

Andere optie: gewoon een voldoende ruim PVC buis (bijvoorbeeld 80mm afvoer), eind-dop er op lijmen en eventueel die rondom afkitten.
Deze omgekeerd (dus met open zijde naar beneden!) ergens aan vast hangen, bijvoorbeeld de mast.
Als je je kabels loskoppelen wil i.v.m. onweer dan de connectoren onder in die buis steken en met tywrap/klittenband/tape/whatever even fixeren zodat die niet uit die omgekeerde 'emmer-van-pvc-afvoerbuis'.
Connectoren blijven droog en je hebt er geen gedoe meer van.

Zo heb ik vanaf afgelopen december tot ergens in afgelopen april mijn kabels beschermd. In die 4 maanden is er voldoende regen, hagel en ander nattigheid naar beneden gekomen en alle connectoren waren nog netjes schoon. Alleen heb ik geen PVC buis gebruikt maar een geconfisqueerde 2liter melk-can van de gele olifanten supermarkt welke ik het gat een flink stuk groter van gemaakt heb.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie