Geaarde stopcontacten

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Geaarde stopcontacten

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer(s),

In mijn nieuwbouw-huis heb ik overal geaarde stopcontacten.
Is het dan nog nodig om je actieve antenne te aarden met een draad aan een cv-buis?
Ben benieuwd naar antwoord(en).

73's,
Johan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

In mijn nieuwbouw huis (2021 ) zit alles aan een lange pin van 3.5 mtr in de grond. Ik woon in de polder Flevoland waar de grondwater stand best hoog is.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#3 Bericht door PA3DJS »

Bij een monopole actieve antenne (bijv miniwhip) doet de coaxmantel mee als antenne. Zodra je de coaxmantel binnen aan de veiligheidsaarde verbindt, krijg je alle storing die op de veiligheidsaarde zit ook op de coaxmanel.

Buiten aarden aan wat metaal in de grond en de coaxkabel naar binnen halen via een mantelstroomfilter is een betere oplossing (mits dat natuurlijk realiseerbaar is).

Zit je op een apartamento dan kun je de miniwhip "aarden" aan het metaal van het balcon en dan via een mantelstroomfilter naar binnen gaan.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Geaarde stopcontacten

#4 Bericht door Charles_ »

Hier worden verschillende termen weer eens op 1 hoop gegooid :oops:

Wandcontactdozen zijn voorzien van veiligheidsaarde. Het gewone volk praat dan over geaarde stopkontakten... Het is dus enkel voor electrische veiligheid, zoals de benaming reeds aangeeft.

Antenne's worden nooit geaard, wie heeft dit verzonnen?? Antenne's hebben gewoonlijk een tegencapaciteit nodig, geen aarde :lol:
Dat kan je inderdaad doen zoals beschreven door PE0GJG en PA3DJS.
Helaas zijn er velen die veiligheidsaarde, cv-leidingen e.d. gebruiken als tegencapaciteit voor de antenne :oops: :oops:
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#5 Bericht door PE4BAS »

Ach ja, 1x in de zoveel tijd duikt dit onderwerp weer op. Zie ook https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 85#p222485. Het is uiteindelijk allemaal niet zo eenvoudig. Vergeet niet dat als je de apparatuur/coax verbind met een eigen aardelektrode buiten deze ook in contact staat met je veiligheidsaarde als je geaarde stopcontacten gebruikt om je apparatuur te voeden. Er zijn allerlei oplossingen te bedenken. Succes!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#6 Bericht door PA3HMP »

De reden om een buitenantenne te aarden is allereerst voor bliksembeveiliging, in theorie zou het iets aan storing weg kunnen nemen, in praktijk heb ik daar nog weinig van kunnen merken.

De huisaarde zat net iets onder de 100 Ohm, de aarde van mijn mast zat rond de 13 Ohm, wanneer mijn coax kabels aangesloten zijn zit alles dus met elkaar doorverbonden waardoor het voor de huisinstallatie enkel maar beter is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#7 Bericht door PE1PQX »

Veiligheidsaarde en RF-aarde ("ground") zijn 2 totaal verschillende dingen en mag bij mijn weten hier in NLD niet met elkaar verbonden worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Geaarde stopcontacten

#8 Bericht door pd1ahm »

Als ik de topic lees worden veel aarding-soorten genoemd.

De randaarde van de wandcontactdoos = veiligheids aarde. Bij een te groot verschil tussen fase en nul zal de aardlekschakelaar uitvallen.

De aarde van een antenne (niet de tegen capaciteit van de antenne ) of mast is bliksem aarde.

Maar dan ook een vereffeningsmethode aarde. Veel zie je deze terug bij medische apparaten. Maar dat wordt ook toegepast in de shack. Als een zendamateur de handleiding leest van zijn zendapparatuur staat er steevast in dat deze ook een eigen aarde moeten hebben. Wat hierboven al genoemd wordt is dat in het ideale geval een eigen aardpin waarop de metalen behuizing van alle apparaten in de shack op worden aangesloten. Waar dit niet gedaan is kun je soms een spanning meten van ongeveer 100 ~ 120 Volt tussen twee verschillende apparaten.

Dus het is wel aan te raden om dit te doen mits er de mogelijkheid ervoor is.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#9 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef: 21 apr 2023, 08:19 Veiligheidsaarde en RF-aarde ("ground") zijn 2 totaal verschillende dingen en mag bij mijn weten hier in NLD niet met elkaar verbonden worden.
Wanneer de aarde van de huisinstallatie niet laag genoeg is wordt er ook een tweede aarde geslagen en met elkaar verbonden, mijn zelf geslagen aarde bij de mast is niet anders(en zelfs vele malen beter) dus ik zou niet weten waarom ze niet met elkaar verbonden zouden mogen worden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#10 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef: 22 apr 2023, 11:02 Wanneer de aarde van de huisinstallatie niet laag genoeg is wordt er ook een tweede aarde geslagen en met elkaar verbonden, mijn zelf geslagen aarde bij de mast is niet anders(en zelfs vele malen beter) dus ik zou niet weten waarom ze niet met elkaar verbonden zouden mogen worden.
Staat in wat (eerder) de NEN1010 is/was voor zover ik weet...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#11 Bericht door PA1AIS »

PA3HMP schreef: 22 apr 2023, 11:02

Wanneer de aarde van de huisinstallatie niet laag genoeg is wordt er ook een tweede aarde geslagen en met elkaar verbonden, mijn zelf geslagen aarde bij de mast is niet anders(en zelfs vele malen beter) dus ik zou niet weten waarom ze niet met elkaar verbonden zouden mogen worden.

Dat wil je echt niet, zeker niet als je een "schone" HF aarde wilt. Zelfs je Eigen HF aardpuls heeft al last van 50Hz met harmonische consumenten zwerfstromen door het oppervlak, daarom heb ik de 1e 2 meter geïsoleerd in de grond.
Als je een onontkoombare connectie krijgt, dat altijd via een goede C en nooit DC aan elkaar. Je kan in dat geval wel een 24V VDR of Neon gasbuisje over de C heen zetten. je wilt beslist geen DC stromen hebben. liever ook geen AC vanuit het andere aardnet.

Schoon betekend ook passief, alleen voor HF en natuurlijk inductief-arm
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#12 Bericht door PA3HMP »

Als je echt alles schoon wil hebben dan zou je de shack met een scheidingstrafo moeten voeden en de aarde van de mast dan weer aan de zender moeten verbinden want de aarde van de mast zit ook aan de coax en wordt op die wijze altijd gekoppeld via je apperatuur aan je huis aarde

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#13 Bericht door PA1AIS »

PA3HMP schreef: 23 apr 2023, 07:46 Als je echt alles schoon wil hebben dan zou je de shack met een scheidingstrafo moeten voeden en de aarde van de mast dan weer aan de zender moeten verbinden want de aarde van de mast zit ook aan de coax en wordt op die wijze altijd gekoppeld via je apperatuur aan je huis aarde
Ja en nee. Ik heb voor de antennemast(je) een aparte aarde, bedoeld om lading die van de mast zelf binnenkomt niet de andere schone aarde te vervuilen. Misschien overdreven, maar werkt prima.

De scheidingstrafo is wel veilig, maar helpt nauwelijks tegen storing op het net. ik heb in de shack alleen maar deze:

https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/produ ... vv-f-3g1-5

Peperduur, dat wel, maar ik heb ze in serie staan (even geen discussie of dat nu wel of niet mag van NEN). Met de filters in serie scheelt enorm in ruis en rommel op je HF ontvanger. Veel zooi komt dus via het net zelf binnen en gaat ook door een scheidingstrafo heen.

Over het serie verhaal van stekkerdozen : de vermogens zijn in een normale shack te verwaarlozen, waardoor de risico's laag.
Klakkeloos de stekker van de voeding in de muur is vragen om HF storing op je spullen. Het devies is om altijd eerst een (dubbel) netfilter en/of scheidingstrafo te gebruiken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2WN
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Geaarde stopcontacten

#14 Bericht door PA2WN »

Ik heb zelf een "schone" aarde laten slaan vlakbij de plek waar ik m'n spullen heb staan en daar zit alles op aangesloten via een centraal punt in de "shack".
Kostte toen zo'n 300 Euro, dus daarvoor hoef je eigenlijk niet te laten. Voor de twee apparaten die nu ook nog op de huis-randaarde zitten aangesloten (AL-811H en TS-520) zit ik wel aan een scheidings-trafo met aparte aardlek beveiliging te denken, maar tot nu toe heb ik nog geen last van aard-loops ed., geen rapporten over brom op het signaal oid in ieder geval.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geaarde stopcontacten

#15 Bericht door PA0FRI »

Johan Zijlstra schreef: 20 apr 2023, 09:29Beste lezer(s), In mijn nieuwbouw-huis heb ik overal geaarde stopcontacten.
Is het dan nog nodig om je actieve antenne te aarden met een draad aan een cv-buis?Ben benieuwd naar antwoord(en).
Zie afbeelding en https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... storen.htm
Bijlagen
grounds1.gif
grounds1.gif (7.8 KiB) 2331 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie