PE1PQX schreef: ↑21 apr 2023, 08:19
Veiligheidsaarde en RF-aarde ("ground") zijn 2 totaal verschillende dingen en mag bij mijn weten hier in NLD niet met elkaar verbonden worden.
Ik kan mij dit heel moeilijk voorstellen (dat bliksemaarde van mast niet aan veiligheidsaarde mag zitten). Er zijn dan veel foute installaties, en ik heb zelf dan ook dingen verkeerd gedaan.
Als voorbeeld denk ik even aan een mast met een kabelgoot die naar een gebouw gaat. Die kabelgoot/buis zit elektrisch vast aan de hoofdaardrail (natuurlijk niet rechtstreeks, maar via de aarde van het gebouwtje). Een eventuele vereffeningstroom gaat dan niet via de kabelmantel (die daarvoor onvoldoende doorsnede heeft), maar via de kabelgoot. Heb je die kabelgoot niet, of zit hij niet aan het aardnet van het gebouw vast, dan zal een vereffeningsstroom via de kabel(mantel) gaan lopen, zo de RF-installatie in.
Ik kan mij wel voorstellen dat er wat eisen zijn om corrosie te voorkomen als je aardelektrodes van verschillende materialen hebt die onderling met elkaar doorverbonden zijn. Er zijn vast mensen die daar mee te maken hebben een meelezen.
TS zal inmiddels (bijna) verdronken zijn in alle reacties die op sommige vlakken tegenstrijdig zijn/lijken.
Ik denk dat we het eens kunnen zijn over dat:
-Veiligheidsaarde gebruik je niet als tegencapaciteit voor een antenne.
-Bij koppeling van tegencapaciteit antenne en veiligheidsaarde (rechtstreeks via de coaxiale kabel aan metalen chassis of capacitief via voeding) kan een mantelstroomfilter helpen om die twee van elkaar te scheiden voor RF.