M6x8 zeskant schroeven

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

M6x8 zeskant schroeven

#1 Bericht door PD1ITZ »

Voor Diamond Antennas heb je M6x8 zeskant schroeven nodig. Als je ze kwijtraakt, zijn ze erg moeilijk te vinden. Niet in de Hornbach/Gamma en ook niet online. Wie weet waar ze te koop zijn?

PA3RIS
Berichten: 830
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#2 Bericht door PA3RIS »

Ik kan ze hier op de Duitse Ebay bij allerlei leveranciers bestellen.

Maar als deze lengte niet te krijgen is, dan koop je toch langere die je inkort? Moer erop, bout afzagen op goede lengte en moer eraf draaien. Of denk ik nu te simpel?

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: M6x8 zeskant schroeven

#3 Bericht door jan58 »

Metaalreus.nl wel per 500.
Kreidlerparts.com.per 50.
Effe google en je vind ze zo.

Gr jan

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#4 Bericht door on4ged »

Ik begrijp het probleem niet. Bouten M6 is toch geen uitzonderlijke maat. Integendeel, het is een van de meest gebruikte maten, en die moet je toch probleemloos in elke DHZ zaak of ijzerhandel kunnen verkrijgen. Een pakje van 6 stuks kost zeker minder dan 5 €. Alleen de lengte 8mm dat zou misschien wat moeilijker kunnen zijn. Maar zoals hiervoor al aangehaald werd kort je een langere bout toch gewoon in. En zoals hiervoor aangehaald, de truuk met de moer erop werkt prima voor het afzagen. Zo doe ik het ook al jaren. Dus vlug naar de DHZ en binnen de kortste keren ben je gesteld.
Ik zou zeggen kom gewoon even langs hier dan geef ik je er een paar mee, maar 't is misschien wel wat ver van bij jou tot hier. De benzine is natuurlijk ook niet gratis.
Succes met de zoektocht.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: M6x8 zeskant schroeven

#5 Bericht door Gert_PA2LO »

Hebben we het nu over schroeven of over bouten? :?

Online is veel verkrijgbaar (ook in kleine aantallen) bij bijvoorbeeld rvspaleis

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: M6x8 zeskant schroeven

#6 Bericht door pe1rea »

Diamond heeft M6 boutjes, net als Comet.
M6 schroeven bestaan niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#7 Bericht door PE1PQX »

Zoals anderen al schreven: gewoon ff naar de Praxis, Gamma, Hubo, Hornbach of andere DHZ zaken.
Bout te lang?? Moertje er op, inkorten met een metaalzaag, even een vijl er langs (bramen/scherpe randjes er af) en moer er af draaien om het draad te herstellen... KLAAR!
En anders een te lange bout er op zetten en een moer als borgmoer gebruiken... werkt ook.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: M6x8 zeskant schroeven

#8 Bericht door PA3FBO »

pe1rea schreef: 20 apr 2023, 08:06 M6 schroeven bestaan niet.
Hoezo niet?
Volgens DIN912/ISO4762 CilinderSCHROEVEN met binnenzeskant (M6 begint bij 8mm lang)
ISO7380 laagbolkopschroeven met binnenzeskant (M6 begint bij 10mm)
De aloude DIN84/ISO1207 Cilinderschroeven met zaaggleuf (M6 begint bij 6mm)
Dan zijn er nog DIN7985H/ISO7045H Bolcilinderrschroeven met Phillips kruisgleuf (M6 vanaf 8mm)
En zo zijn er nog veel meer zoals draad rollend of draad tappend.

Maar waar eigenlijk naar gezocht wordt, en bij mij op m'n V2000 zit, is een Zeskanttapbout M6x6 DIN933/ISO4017 en die bestaat in klasse 8.8
https://jeveka.com/nl/metrische-bevesti ... nummer=933
Dit is eigenlijk een groothandel, maar je kan het allicht proberen.

Desnoods hier even kijken:
https://www.bol.com/nl/nl/p/m6x6-tapbou ... oductTitle

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: M6x8 zeskant schroeven

#9 Bericht door PA3FBO »

07119913408 - Hex Bolt 1983-1995 BMW-Motorrad
het lijkt er op dat het ook in oude BMW motorfietsen zit, je kan de lokale BMW motorfietsenzaak eens proberen.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#10 Bericht door radioshack »

pe1rea schreef: 20 apr 2023, 08:06 M6 schroeven bestaan niet.
Ik begrijp wat je bedoeld. Schroeven zijn in de basis houtschroeven. Maar technisch gezien worden bouten ook wel machine schroeven genoemd. Dit zeker niet om je te bekritiseren, meer om het kader van samen worden we slimmer met kennisdeling. :) (Eén van de detail dingen dat ik geleerd heb bij de studie van werktuigbouwkunde.)

@all: In het kader van ongevraagd advies: Verstandig is om draadverbindingen van antennes met kopervet of keramisch vet in te smeren. Dit voorkomt niet alleen corrosie maar ook 'vreten' van roestvaststalen delen. Als je rvs 'droog' monteert, last het na een tijd aan elkaar waardoor het alleen kapot te slijpen is. Gebruik geen roestvast staal voor constructieve delen zoals masten omdat roestvast staal zwakker is. (Lang technisch verhaal over brosheid, treksterkte en dergelijke wat ik jullie bespaar.) Koolstofstaal is het best voor constructieve delen zoals 8.8 (standaard) of 12.9 (sterker) materiaalsoort en dan met tectyl beschermen. Roestvaststaal is mooi voor bouwen/monteren van antennes mits goed gevet.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: M6x8 zeskant schroeven

#11 Bericht door PA2WN »

Zoals ik het ooit geleerd heb, hebben schroeven de draai-inrichting aan de binnenkant van de kop en bouten aan de buitenkant.
Hex, torq, Philips-kop ed zijn dus allemaal schroeven. Als je op schroef zoekt zie je echter alleen spul voor hout verbindingen.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#12 Bericht door radioshack »

PA2WN schreef: 20 apr 2023, 17:27 Zoals ik het ooit geleerd heb, hebben schroeven de draai-inrichting aan de binnenkant van de kop en bouten aan de buitenkant.
Hex, torq, Philips-kop ed zijn dus allemaal schroeven. Als je op schroef zoekt zie je echter alleen spul voor hout verbindingen.
Een interessante zienswijze. Een 'inbusbout' is formeel een cilinderkopbout met binnenzeskant. Dus volgens je definitie zou dat een schroef zijn. Dat lijkt mij een vreemde groepering.

Redelijkerwijs zijn bevestigingsmaterialen met metrisch draad, UNF, Withworth en soortgelijke 'draden' die 'tegendraad' hebben zoals moeren of tapgaten aangeduid bouten (machineschroeven). En bevestigingsmaterialen zonder voorbereid tegendraad (zoals hout, kunststof en dergelijke) schroeven.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: M6x8 zeskant schroeven

#13 Bericht door ON5RKN »

PD1ITZ schreef: 19 apr 2023, 20:57 Voor Diamond Antennas heb je M6x8 zeskant schroeven nodig. Als je ze kwijtraakt, zijn ze erg moeilijk te vinden. Niet in de Hornbach/Gamma en ook niet online. Wie weet waar ze te koop zijn?
Daar noem je ook iets op Gamma.....
M6X8..... Ik kan je er een paar containers bezorgen als je wil, niets speciaal aan, in iedere deftige DHZ zaak te vinden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: M6x8 zeskant schroeven

#14 Bericht door PA3DJS »

radioshack schreef: 20 apr 2023, 18:35
PA2WN schreef: 20 apr 2023, 17:27 Zoals ik het ooit geleerd heb, hebben schroeven de draai-inrichting aan de binnenkant van de kop en bouten aan de buitenkant.
Hex, torq, Philips-kop ed zijn dus allemaal schroeven. Als je op schroef zoekt zie je echter alleen spul voor hout verbindingen.
Een interessante zienswijze. Een 'inbusbout' is formeel een cilinderkopbout met binnenzeskant. Dus volgens je definitie zou dat een schroef zijn. Dat lijkt mij een vreemde groepering.

Redelijkerwijs zijn bevestigingsmaterialen met metrisch draad, UNF, Withworth en soortgelijke 'draden' die 'tegendraad' hebben zoals moeren of tapgaten aangeduid bouten (machineschroeven). En bevestigingsmaterialen zonder voorbereid tegendraad (zoals hout, kunststof en dergelijke) schroeven.
Definities lopen uiteen. Als je op het web kijkt, doet iedereen maar wat. Je vind metrische draad op "schroeven" en "bouten". Ik noem zo'n bevestigingsmiddel met draad een schroef als je het met een schroevendraaier moet aanbrengen (sleuf, Philips, Pozi, Torx, etc). Gaat er iets omheen (zoals bij een vierkant of zeskant), noem ik het een bout (dus net als PA2WN)

Ik snap jouw (Radioshack) definitie ook (door naar de draad te kijken). Alleen hoe zit het dan met de houtdraadbout met zeskant kop?

Voor mij is van belang als het maar duidelijk is.

Ik heb vanmiddag nog een paar schroeven (pozi) met houtdraad ingekort (gewoon even tegen de slijpmachine, stukje afbreken en nieuw puntje maken met hulp van de slijpmachine).

Ik denk dat TS inmiddels wel aan zijn zeskantboutjes kan komen.

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: M6x8 zeskant schroeven

#15 Bericht door Cor - PA4Q »

Ik zie in meerdere responses de schroefkopbenamingen sleuf, Philips, torq etc. langskomen. Maar even in mijn voorkeursrol als frik, het koptype Philips heeft niet te maken met de firma destijds in Eindhoven. De benaming is Phillips, met dubbel l, naar ik meen een grote firma in de US.

73, Cor PA4Q

Plaats reactie