Comet GP-5N

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Comet GP-5N

#1 Bericht door PA3ECZ »

Samen met een andere amateur hier in de buurt zijn we van plan om een nieuwe VHF/UHF basis antenne aan te schaffen.

En in dit geval de Comet GP5N, deze antenne bestaat volgens mij uit 1 deel met een lengte van 2,42 Meter

Waardoor je dan vermoedelijk bij hoge windlast dan minder last van fading hebt en een constructief betere antenne.

Nu zou het leuk zijn als iemand die deze antenne ook gebruikt, er ervaring mee heeft, en me wat tips zou kunnen geven hoe deze antenne bevalt.

Ruud - PA3ECZ
Bijlagen
Comet GP-5N.JPG
Comet GP-5N.JPG (17.37 KiB) 5422 keer bekeken

Gebruikersavatar
DrizzleShizzle
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2018, 07:35
Roepletters: PD7LNX

Re: Comet GP-5N

#2 Bericht door DrizzleShizzle »

Ik heb zelf de Comet GP-6N, een iets langere (307cm) VHF/UHF antenne bestaande uit 2 delen. Hoewel ik pas een beginneling ben en dit mijn eerste antenne is, ben ik zeer tevreden. Ophangen en gaan, afstellen was niet nodig terwijl de SWR < 1:1.2 is (zowel op VHF als UHF). De constructie van de antenne vind ik zéér degelijk. Heeft de nodige stormen overleefd in de afgelopen jaren. Over fading bij hoge windlast durf ik echter niets te zeggen.

Olav - PD7LNX

a3_rotterdam
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2008, 13:23
Locatie: rotterdam

Re: Comet GP-5N

#3 Bericht door a3_rotterdam »

Ik heb hier al een jaar of 5 de GP95 op 25 meter hoogte, deze is evenlang als de GP5 maar dan met 23cm erbij.
Had hiervoor een Diamond X5000 op dezelfde hoogte. De Comet is iets langer en werkt bij mij op alle banden duidelijk beter dan de toen 10 jaar ouder X5000.
Antenne bestaat uit 1 deel dus minder kans op problemen, nadeel is wel dat je hem niet gemakkelijk kan laten versturen.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Comet GP-5N

#4 Bericht door PH2X »

Hallo Ruud,

De GP-5N (dualbander) heb ik niet, maar wel de GP-15-N (tri-bander). Heb jij bewust voor de GP-5N gekozen en de GP-15N links laten liggen. Ze zijn even lang. Mijn GP-15N is erg fijn. Degelijk en beter dan wat er eerst stond (Diamond X-50, dualbander).
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Comet GP-5N

#5 Bericht door PA3ECZ »

PH2X schreef: 01 mei 2023, 17:29 Hallo Ruud,

De GP-5N (dualbander) heb ik niet, maar wel de GP-15-N (tri-bander). Heb jij bewust voor de GP-5N gekozen en de GP-15N links laten liggen. Ze zijn even lang. Mijn GP-15N is erg fijn. Degelijk en beter dan wat er eerst stond (Diamond X-50, dualbander).
Dag Jaap,

Ja, en ook een mede amateur hier in mijn QTH zijn van plan om deze antenne aan te schaffen.
En een Tri-bander hoeven we niet gebruiken, we hebben geen 23 cm, en krijgen dit ook niet, zodoende.
Deze antenne bestaat n.l. in 1 stuk, en niet in delen, en dat heeft waarschijnlijk ook weer zijn voordelen.
Antenne is hier niet ver van ons vandaan, en nu in de aanbieding voor €129,95.
Dus we kunnen het zelf met de auto zo even afhalen.
Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Comet GP-5N

#6 Bericht door PH2X »

Ruud, de GP-15N heeft als derde band de zes-meter, niet de 23-cm. Deze antenne is ook uit een stuk gemaakt. Ik vermoed dat je de zesmeterband ook niet nodig zult hebben. Desalniettemin een fijne antenne, dat is waar het je om ging.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie