Resultaat koperdraadantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Resultaat koperdraadantenne

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer,

Niet vaak ben ik op dit forum, maar heb een vraag over het gebruik van koperdraad van 9 tot 10 meter lengte als antenne.

Aan mijn radio (Perseus SDR en Kenwood R5000) experimenteer ik hiermee. Deze plaats ik aan de ontvanger. Ben dan wel bezig op de begane grond en kan eventueel verhuizen naar de zolder.
Altijd heb ik weer een teleurstellend resultaat, nl. een slechte ontvangst. Als ik dit vergelijk met radio's met een ingebouwde ferrietantenne, dan val ik hierbij in het niet.
Toch hoor ik, ook vanuit de hoek van zendamateurs, positieve geluiden over het gebruik van koperdraad.
Zelf ben ik geen techneut maar vraag me af hoe ik een betere ontvangst kan krijgen.

73's
Johan

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Resultaat koperdraadantenne

#2 Bericht door sottezero »

Zijn je te ontvangen horizontaal of verticaal gepolariseerd? :cry:
Is je draadantenne 50 ohm als je ontvanger ook 50ohm is,

Een gevouwen dipool met 2*1/4 golf werkt in de meeste gevallen als een trein. Longwire 1:9 of 1:49 unun werkt hier als een trein op de r500

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Resultaat koperdraadantenne

#3 Bericht door PA2WN »

Het materiaal waar een draadantenne van is gemaakt is maar heel marginaal van invloed op de signaalsterkte in de ontvanger of uitgezonden signaal. Vergeleken met alle andere verliezen zijn de koper verliezen laag. Goede afstemming, dwz de antenne voor de gebruikte band(en) op maat te maken en de antenne impedantie op de voedingslijn afstemmen is veel belangrijker.
73 de PA2WN, Theo

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Resultaat koperdraadantenne

#4 Bericht door Johan Zijlstra »

Ik gebruik mijn langdraad in de lengte van mijn ontvanger tot achteraan in de tuin, ca. 9 of 10 meter verder. (horizontaal)
Heeft dit met horizontale polarisatie te maken?
Zelf weet ik niet veel van antennetechniek.

De langdraad sluit ik aan op een 50ohm aansluiting aan mijn Kenwood.
Hoe kan ik weten of mijn koperdraad ook 50ohm is?

Voornamelijk luister ik tussen 150 kHz tot 30 Mhz. dus HF
Voorkeur heeft de middengolf voor mij.

73's
Johan

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Resultaat koperdraadantenne

#5 Bericht door pa0ejh »

Hallo Johan.

Een langdraad is geen 50 Ohm, die is een paar honderd Ohm, probeer eens de 500 Ohm
aansluiting, zie PAG. 9 van de Manual... kies dan ANT2 op het Frontpaneel.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Johan,

Zo te lezen moet je wat aan de aanpassing gaan doen. Hoe hoog hangt je draad?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#7 Bericht door on4ged »

Johan,

mijn ervaring is dat de antenne voor HF ontvangst helemaal niet zo kritisch is. Er is de theorie en er is de praktijk.
In theorie moet de antenne in resonantie zijn voor de ontvangstfrequentie, en ...., en...., en ...., en nog zoveel meer. Maar een antenne voor HF in resonantie over die totale band, een golflengte verschil van meer dan 160 meter?

Maar in de praktijk kan dat allemaal wel anders en soms veel beter meevallen dan gedacht. Ik heb jarenlang met een YAESU FRG-7 ontvangen met niet meer dan een gewone soepel 1,5# koperdraad, een stuk overschot uit de afval van een nieuwbouw woning. Die ging rechtstreeks van aan de ontvanger op de eerste verdieping naar de nok van het dak op ±9 m hoogte? Van daaruit ging het zo'n 20m weer schuin naar beneden tot op ±2,5 m hoogte waar de antenne met een isolator aan een boom vastgemaakt werd. Dat ding heeft daar jarenlang gehangen en ik mag me totaal niet beklagen over het resultaat. De ontvangst was zeer behoorlijk. En ja, beter zal zeker wel mogelijk geweest zijn. Maar als ik de Royal Flying Doctor Service uit Australië kon ontvangen, gesprekken tussen piloten vanuit Kinshasa en hun thuisbasis hier in België, vissersboten voor de oostkust van Florida, de US Army Air Force in Irak tijdens de golfoorlog, een Amerikaanse HF repeater op 10m, radio-omroepen van over een groot deel van de wereld, en nog zoveel meer, dan vind ik dat ik niet te klagen had met mijn antenne van 0€.
In den beginne was de ontvangst ook maar pover, maar dat lag niet aan de antenne, maar aan het manneke aan de knoppen van de ontvanger. Na een tijdje ging dat almaar beter, HF ontvangst moet je ook een beetje gewoon worden, en natuurlijk moet je ook de reciever beter leren kennen. Geduld is ook hier een schone zaak. Maar laat je zeker niet tegenhouden om te experimenteren met de antenne opstelling. Hoogte en lengte winnen kan waarschijnlijk al wel wat opleveren en zorgen dat de antenne zo vrij mogelijk hangt. Maar vergeet vooral niet om te genieten van hetgeen je ontvangt. Ik herinner me nog de euforie toen ik op een keer plots de Royal Flying Doctor Service kon horen.

Om te besluiten met een gezegde dat ik van een andere OM ken: "Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn." En daar zit heel wat waarheid in.

Veel succes met je antenne en experimenten, en vooral heel veel luistergenot.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Resultaat koperdraadantenne

#8 Bericht door PE1RTC »

Hallo Johan, een stuk draad van 9 meter rechtstreeks aan je ontvanger zal inderdaad teleurstellend werken.
In huis zal dat stuk draad een hoop storing oppikken.
Verder zit je nog met een impedantie overgang van dat stuk draad naar je ontvanger en dat zal een flink verlies geven.
Zo'n korte draad van 9 meter is op de middengolf sterk capacitief. Je zal dus een spoel in serie moeten zetten voor goede signaaloverdracht.
Daar kan je een antennetuner voor bouwen maar voor ontvangst is een simpele balun in een kastje al voldoende.
Je gaat dan vanaf de ontvanger eerst met coax naar de balun die je buiten (liefst hoog) ergens bevestigd en de 9 meter draad wordt vervolgens onder het klemmetje van de balun gemonteerd.
Google maar op magnetic longwire balun en er gaat een wereld voor je open.

Wat in jouw geval misschien nog wel een veel mooiere oplossing is: een RX breedband loopantenne.
Ik gebruik zelf deze: https://www.vandijkenelektronica.nl/pro ... -30-mhz-3/
Ik heb ooit het bouwpakketje gekocht maar hij is ook compleet te koop.
Hier hangt een inverted L antenne voor zenden en voor ontvangst gebruik ik als extra deze loop antenne omdat ie veel minder storing van optimizers, modems etcetera oppikt.
Bijlagen
Al-1 loop op paaltje in de tuin.jpeg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#9 Bericht door PE1PQX »

Vergeet ook niet dat koper uitrekt want relatief zacht, antenne litze is een betere oplossing omdat hier ook draadjes in zit die niet (of in ieder geval erg weinig) uitrekken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Resultaat koperdraadantenne

#10 Bericht door Johan Zijlstra »

Hallo PE1PQX / en anderen,

Zojuist even gekeken op de website naar antenne-litze, maar dat is ook in alle maten en soorten verkrijgbaar.
Welke is voor mij de beste, uitgaande dat ik de 50phm aansluiting op de radio gebruik?
Koper lijkt mij dan niet zo geschikt volgens je bericht, koper rekt dan wel maar is dichter bij de 50ohm dan aluminium.
Bij aluminium is er keuze uit:
-- 1 mm2 Aluminium of koper
-- 22x0,25 mm2 Aluminium of koper
Gezien op de website van hf-kits.nl/antennelitze

Levert koper betere resultaten op dan aluminium gezien het aantal ohm's?
50ohm is mijn uitgangspositie. 500ohm vraagt dan naar mijn idee een ander materiaal draad. Is dat juist?
Maakt het verschil qua ontvangst-sterkte of je 50 of 500 ohm gebruikt?
Wat is je advies?

Groet 73's
Johan

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Resultaat koperdraadantenne

#11 Bericht door sottezero »

de antenne soort maakt de weerstand (dipool, langdraad, rondstraler)
vandaar de balun/unun van 1:9 voor de langdraad, die maakt van de ~500 ohm weer 50 ohm..
mijn ervaring is dat of een antenne 500 of 50 ohm is niet zoveel uitmaakt, zolang je maar niet zendt...
net uitgeprobeerd met mijn diamond bbw6... die is 50 ohm maar een stuk netwerkkabel werkt bijna net zo goed (4db minder). zou alleen niet durven zenden op de cat5e (el cheapo koperomwikkeld aluminium variant).

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Resultaat koperdraadantenne

#12 Bericht door Charles_ »

In de jaren '90 luisterde ik met een draadantenne die middels een MLB verbonden was met de ontvanger. Ontvangst was prima, maar dat was in een tijd dat er weinig storing hinder was van allerhande electronische meuk zoals PLC en China Export.
Afbeelding
Dit is de genoemde MLB
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#13 Bericht door PA3DJS »

Er liep eerder een onderwerp over draadantennes, wellicht kun je daar info uit halen:
viewtopic.php?p=202739#p202739

Even een paar losse uitspraken voor HF ontvangst:
-SWR, impedantie, misaanpassing is voor RX op HF niet relevant. Zolang de ruis die de ontvanger zelf opwekt maar minder is dan de ruis die de antenne produceert (en doorgeeft naar de ontvanger).
-De geleidende delen die deel uit maken van de antenne wil je buiten hebben, ver van stoorbronnen af. Ongemerkt doet het koper in de kabelmantel vaak mee met de antenne. Een deel van je antenne heb je dan binnen (in je storende omgeving).
-Een draad van buiten naar binnen halen in een omgeving met veel storing (adapters, LED verlichting, computers, etc) is vragen om slechte ontvangst.
-bij ongebalanceerde antennes (draaje rechtstreeks aan coaxkabel, draad via "MLB" aan coax, end-feds, etc) is de kans groter dat de kabel deel uit maakt van de antenne waardoor de kans groter wordt dat je storing van binnenshuis oppikt.
-het maakt niet uit wat je voor geleidend materiaal voor je antenne gebruikt (staal (gewoon, of RVS), staal verzinkt, koper, aluminium, massief, gevlochten, etc). Ook de isolatie om het draad is niet relevant.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#14 Bericht door PA3CQN »

Charles_ schreef: 26 mar 2023, 14:57 In de jaren '90 luisterde ik met een draadantenne die middels een MLB verbonden was met de ontvanger.
Even over die MLB. Die dingen worden kant en klaar aangeboden voor belachelijke prijzen. Voor een paar euro maak je er zelf een die voor ontvangst prima functioneert. Je hoeft immers geen rekening te houden met zendvermogen want dat is er niet. MLB is dan ook gewoon een fancy naam voor een impedantietrafo. De naam 'MLB' gedraagt zich als een prijs-trafo. Lage onderdelen in, hoge prijs uit.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#15 Bericht door PA3DJS »

PA3CQN schreef: 27 mar 2023, 07:46
Charles_ schreef: 26 mar 2023, 14:57 In de jaren '90 luisterde ik met een draadantenne die middels een MLB verbonden was met de ontvanger.
Even over die MLB. Die dingen worden kant en klaar aangeboden voor belachelijke prijzen. Voor een paar euro maak je er zelf een die voor ontvangst prima functioneert. Je hoeft immers geen rekening te houden met zendvermogen want dat is er niet. MLB is dan ook gewoon een fancy naam voor een impedantietrafo. De naam 'MLB' gedraagt zich als een prijs-trafo. Lage onderdelen in, hoge prijs uit.
Helemaal mee eens, het is gewoon een autotransformator met rond 1:9 impedantieverhouding. Voor RX, en zeker om te proberen of het wat is, scheelt maken een hoop geld. Als het wel werkt, levert het misschien nog wat prettige stofjes op in het hoofd, zonder dat je er wat voor in hoeft te nemen.

Plaats reactie