SWR 6 - 8 op Diamond V-2000

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

SWR 6 - 8 op Diamond V-2000

#1 Bericht door PD1ITZ »

Mijn transceiver en ook een VNA rapporteren een SWR van 6 - 8 voor mijn Diamond V-2000 in alle drie bruikbare banden.

Ik dacht eerst dat er een kortsluiting was en heb de weerstand gemeten van de UHF connector (tussen kern en afscherming). Het was oneindelijk. Ik meet -- gewoon uit nieuwsgierigheid -- hetzelfde op een kant en klaar CB-antenne en het was 50M Ohm. Ik weet niet zeker of er iets mis is met mijn V-2000 en waar ik verder zou kunnen kijken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SWR 6 - 8 op Diamond V-2000

#2 Bericht door PE2AAB »

Wellicht de C’tjes defect. PA0FRI schrijft erover op zijn site van o.a. een Diamond X-510.

Op basis van dat artikel heeft PA3HHO zijn V-2000 eens onder handen genomen en gerepareerd.
Zie zijn website: https://pa3hho.wordpress.com/2018/02/04 ... erepareerd

De website van PA0FRI met foto’s van een vergelijkbare antenne: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/X510N ... cation.htm
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: SWR 6 - 8 op Diamond V-2000

#3 Bericht door PA3JVA »

PD1ITZ schreef: 19 mar 2023, 20:12 Mijn transceiver en ook een VNA rapporteren een SWR van 6 - 8 voor mijn Diamond V-2000 in alle drie bruikbare banden.

Ik dacht eerst dat er een kortsluiting was en heb de weerstand gemeten van de UHF connector (tussen kern en afscherming). Het was oneindelijk. Ik meet -- gewoon uit nieuwsgierigheid -- hetzelfde op een kant en klaar CB-antenne en het was 50M Ohm. Ik weet niet zeker of er iets mis is met mijn V-2000 en waar ik verder zou kunnen kijken.
Ben benieuwd hoe jij die 50 Ohm gemeten hebt op die CB antenne, met een Ohm meter kan dat helemaal niet, je meet daar of kortsluiting of oneindig hoge weerstand. We hebben het hier over een impedantie en niet over een Ohmse weerstand die je met een DC meter kan meten.
Of het moet een antenne zijn die echt een 50Ohm weerstand heeft maar dat is voor mijn gevoel meer een dummyload. Ik weet dat ze bestaan, staan vrijwel overal 1:1 maar stralen voor geen meter.

M.b.t. je V-2000, als ik naar dit document kijk: https://a35.veron.nl/wp-content/uploads ... -V2000.pdf
Dan zie ik dat de kern van de coax (zie fig 2) door middel van een c-tje wordt ingekoppeld op de spoel dus dat oneindig (dc gemeten) zou wel eens kunnen kloppen.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: SWR 6 - 8 op Diamond V-2000

#4 Bericht door PD1ITZ »

Ik heb niet de Antenne gemeten, maar gekeken als tussen de coax core en de afscherming een kortsluiting is ivm het feit dat ik de UHF plugs zelf heb gemonteerd. Waarom de factory antenna daar 50M Ohm (niet 50 Ohm) heft weet ik niet. Maar ik vind het interessant.

Plaats reactie