Eggbeater; kopen of maken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Eggbeater; kopen of maken?

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hoi allemaal,

Al een tijdje heb ik de wens om actief te worden via satellieten. ik ben hiervoor op zoek naar relatief bescheiden antennes (er moet ook nog 6m+4m en 23cm en 13cm bij op de dakkapel). Vanwege het formaat vind ik in het bijzonder de Eggbeater interessant.

Nu heb ik verschillende bronnen gevonden (ook op dit forum):

Koop: https://www.joachims-gmbh.de/Antennen/S ... enantennen
Koop: https://www.m2inc.com/categories/commer ... ional.html
Zelfbouw: https://on6wg.pagesperso-orange.fr/Page%201.html

Omdat tijdgebrek een chronisch probleem is, neig ik naar kopen... maar tegelijk schrik ik dan van de prijs. Weet iemand nog een goede bron met écht een goede bouwbeschrijving?

Of heeft iemand nog een set Eggbeaters liggen?

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#2 Bericht door pe1mix »


pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#3 Bericht door pe1cmo »

Een quadrifilaire antenne maken. Werkt nog beter.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#4 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef: 17 mar 2023, 09:25 Een quadrifilaire antenne maken. Werkt nog beter.

Precies!

Voordat de keramische path antennes bestonden waaren alle GPS antennes ook quadrifilair. Zeer beproeft concept.
De betere iridium antennes en alle Inmarsat-C antennes zijn nog steeds quadrifilair.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#5 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad. Ik heb er nog 2 voor 13cm. Gebruikte ik ooit een keer voor mobiele camera uit een vliegtuig naar beneden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#6 Bericht door Thom PA9T »

In wat voor opzicht zijn quadrifilaire antennes beter dan Eggbeaters?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#7 Bericht door PA3DJS »

Als voor jouw toepassing circulair gedrag bij lage elevatie van belang is, is de QFH de beste keuze. Dit vanwege dat de QFH bij lage elevatie ook nog circulaire polarisatie heeft.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#8 Bericht door Thom PA9T »

Ah, vandaar Wim!

Hmm, even denken. naast satellietwerk worden de 2 eggbeaters mijn hoofdantennes voor 2m en 70cm. Dat houdt in dat ik er af en toe mee over een repeater wil werken (vertikale polarisatie), en mee wil kunnen 'ft8-en' en ook aan bijvoorbeeld de CQ-rondes op 2m en 70cm SSB wil meedoen. Voor die laatste twee is horizontale propagatie weer voordelig.

Wat dat betreft ben ik wel gecharmeerd van de horizontale propagatie van de Eggbeaters voor lage opstraalhoeken. Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#9 Bericht door PA3DJS »

Aha, dit verandert de zaak. Verticaal doet de egg beater niet veel, vanwege dat het twee full wave loops zijn die rechtop staan. Je moet het dan hebben van polarisatiedraaing gedurende de reis van de golven. Een andere metalen constructie dicht bij de antenne kan het verschil al maken.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#10 Bericht door PA0FRI »

pe1cmo schreef: 17 mar 2023, 09:25Een quadrifilaire antenne maken. Werkt nog beter.
Inderdaad, al in 1972 gemaakt en ook nog een prijs gewonnen bij een lokale zelfbouw wedstrijd.
Ik noemde het toen een kruisquad. Veel bekijks toen het gemonteerd was op het dak van mijn auto.
Bijlagen
Kruisquad.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#11 Bericht door PA3DJS »

@PA0FRI:
Jouw kruisquad (grappige naam trouwens) is ook voornamelijk horizontaal gepolariseerd bij geringe elevatie (net als de Egg Beater).

Die (ingewikkelde) helixconstructie (QFH antenne) zorgt ervoor dat je een circulaire component krijgt bij geringe elevatie. Je kunt dan ook met verticaal gepolariseerde stations werken.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#12 Bericht door pe1cmo »

Frits. Die ziet er goed uit. Als je nu de bovenkant 90 graden tordeerd t.o.v. de onderkant heb je een echte quadrifilair.

Ik heb ze ooit op 670MHz gemaakt van vd 2.5mm2 koperdraad. Werkte super daar waar lineaire antennes problemen gaven.

Kwa gain meer een paddestoel. Lage openingshoek iets meer gain dan recht naar boven want dat gaat bijna altijd goed
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#13 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef: 17 mar 2023, 18:48 @PA0FRI:Jouw kruisquad (grappige naam trouwens) is ook voornamelijk horizontaal gepolariseerd bij geringe elevatie (net als de Egg Beater).
Die (ingewikkelde) helixconstructie (QFH antenne) zorgt ervoor dat je een circulaire component krijgt bij geringe elevatie. Je kunt dan ook met verticaal gepolariseerde stations werken.
Onderaan zit ingegoten de 90º fasedraïng gemaakt van 100 Ohm coaxkabel (2 ×50 Ohm in serie).
De antenne werd o.a. gebruikt bij een van de eerste amateur satellieten, 2m omhoog en 10 m omlaag. De verbinding kon gemaakt worden tot de satelliet onder de horizon verdween. Het signaal stopte abrupt. Het viel op dat ik op het laatst de enige was die nog verbinding had terwijl de antenne op zolder gesitueerd was.
Doordat beide ramen feitelijk parallel staan is de bandbreedte groot en de invloed van dichtstbijzijnde metalen objecten gering.
Als de antenne 10 cm boven het dak van de auto gemonteerd was, veranderde de SWR nauwelijks.
Omdat destijds vrijwel iedereen horizontaal gepolariseerd was, kon bij mobiel bedrijf heel lang de verbinding met vaste stations in stand blijven.
Bijlagen
CIMG2900.JPG
CIMG2900.JPG (39.27 KiB) 1830 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Op deze link staat veel info.

73 Cor.


http://jcoppens.com/ant/qfh/index.en.php

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Eggbeater; kopen of maken?

#15 Bericht door Thom PA9T »

Die QFH lijkt me redelijk lastig om 'goed' te maken. Ik heb gelezen dat voor goed circulaire polarisatie het belangrijk is om de helix constructie heel nauwkeurig te maken.

De vorm lijkt me vrij lastig om te buigen. Een idee zou kunnen zijn om eerst een houten mal moeten maken, waarin je dan stukken draad kan buigen.

Plaats reactie