endfed optimaal voor 1 frequentie

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

endfed optimaal voor 1 frequentie

#1 Bericht door Dick999 »

Heb 2 freq waar ik graag naar luister en/of werk 14 MHz en 28 MHz..

Gebruik endfed verticaal 10 meter en 5 meter lang. Kan evt 20 meter lang ook gebruiken...

Voor optimaal dx is het beter om 10 m antenne voor 14 MHz te gebruiken en 5 meter ant voor 28 MHz. De 10 m antenne geeft ongewenste lob op 28 MHz heb ik begrepen. Zou ik dat ik praktijk merken? Voedingspunt op 2 meter hoogte voor 14 MHz en 7 meter voor 28 MHz. Top Hoogte max 12 m.

Of evt inv L , inverted V, half square of iets anders waar ik met 1 antenne zo optimaal mogelijk ben.

73 Dick

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#2 Bericht door EA5JEX »

zoek een op dx-commander.

Kees

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#3 Bericht door PA4WK »

Als je verticale rondstralers wil gebruiken zijn 5/8 antennes voor elke band apart met een goed radialen net het beste wat je kunt hebben.
Beetje versterking ongeveer 2-3 dBd en een mooie lage opstralingshoek.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#4 Bericht door PA3DJS »

Voor 20 m denk ik dat je met de halve golf vertical als end-fed met top op 12 voor het zendsignaal de beste keuze maakt. Zorg wel dat je geen mantelstroom via je kabel naar binnen haalt. Zie eventueel figuur 7.1 in
https://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

Je loopt met iedere verticaal gepolariseerde antenne een iets grote kans op inspraak. Voor ontvangst kan het weleens niet de beste optie zijn (vanwege storing van apparatuur bij je in de buurt). Wellicht kan een losse antenne voor RX (draaibare loop of actieve dipool) betere resultaten geven, maar daar kom je pas achter als je het uitprobeert.

voor 10 meter duf ik niet te roepen dat de 5 m halve golf op 12 m top de beste optie gaat zijn, vergeleken met een dipool op 10m hoogte (voor TX) Het klopt dat een 10 m lange verticaal opgehangen eindgevoede draad op 10m niet best is voor DX. Met een 10 m lange draad gaat je signaal naar de meeuwen/duiven en emelten/pieren/engerlingen/veenmollen/etc, en dat ga je merken.

In tegenstelling tot wat PA4WK zou doen, zou ik niet voor de 5/8 optie gaan. De winst is zo klein dat het niet opweegt tegen het nodig hebben van horizontale radialen (zoals de oude 5/8 aluminium antennes met 3 radialen voor CB 27 MHz).

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#5 Bericht door pe1kqp »

dit is een oplossing voor een antenne van 20 tot 10 meter , ik gebruik hem al meer dan 5 jaar.
je hebt wel een tuner nodig ( S-match )
zelfs op 40 en 30 meter werkt hij nog goed in vergelijking met commerciële antennes.
http://pa0ebc.nl/pe1kqp/indexbb72.html? ... t-10-meter
als je meer informatie neem dan maar contact met mij op
gr nico

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#6 Bericht door Dick999 »

Hartelijk dank allen. Genoeg te lezen en te experimenteren..Ik gebruik maar 5 watt en geen inspraak. Vanmorgen op 28 MHz nog Griekenland gewerkt 59+ 57 voor mij en Italië 59+ en 59 voor mij. 5 meter endfed Voedingspunt 3 meter boven plat dak appartement. Bij vriendin met tuin kan ik wat meer doen met antennes.

In mijn appartent 2 hoog is een klein rookgat in het dak waar het kapje al een tijd vanaf is en daar steek ik mijn mastje met draadje doorheen en hele kleine balun. Totale hoogte is dan 8 meter boven dak. Misschien idee voor andere amateurs. Met regen kan het niet want loopt water langs de mast naar binnen. Zonder mast een paar spetterjes.

Fijn weekend .

73 Dick pa3glf

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#7 Bericht door Dick999 »

Even ter info de 5 meter endfed werkt. Net K7RL west kust op 10 meter gewerkt met 5 watt. Ik zei qrp hij kwam terug wow big signal. Toch leuk... 5 watt ssb en draadje 5 meter lang.
73 Dick pa3glf

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#8 Bericht door Dick999 »

Was bij iemand op visite and had mn endfed als vertical aan mn hengel gebonden. Normaal gebruik ik spiderbeam 12 m mast en is de swr altijd prima.Nu was de swr niet in orde en snapte er niets van totdat ik de antenne niet meer langs de hengel liet lopen maar beetje schuin naar beneden en he de swr was weer ok.. Waarschijnlijk is de hengel van een ander materiaal en geeft dat effect op de swr. Weer wat geleerd...
73 Pa3glf

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#9 Bericht door PA3DJS »

Ook bij een glasvezelmast / -hengel kan de resonantiedip wat in frequentie naar beneden gaan als je de draad om de hengel wikkelt. Maar als het met je spiderbeam mast wel goed gaat, dan moet er een andere oorzaak zijn.

Welliicht zit er koolstofvezel in de hengel. Koolstofvezel geleidt elektriciteit en dan snap je wel dat dit invloed gaat hebben op het antennegedrag.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#10 Bericht door Thijzer »

Kijk hier eens: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=5149

Dit betreft een monoband antenne voor 20m maar het principe is op andere banden ook toepasbaar natuurlijk.
Zeer solide, gebruik dit ding al een kleine 10 jaar.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#11 Bericht door Dick999 »

Dank voor de suggesties...Ga zeker onderzoeken. Vandaag endfed voor 40 m gemaakt (beetje half square) en gek dat de 40 m endfed betere dx signalen gaf op 10 m dan mijn verticale 10 m endfed..natuurlijk 40 m prima. Wondere wereld van antennes.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#12 Bericht door PA3DJS »

Het was niet voor niets dat ik in mijn eerste bijdrage schreef dat ik twijfels had over of een halve golf vertical voor 10 m de beste resultaten geeft.

Die (te) lange antenne voor 40 m zal wel de nodige lobben hebben. Daardoor zal je uit bepaalde richtingen beter ontvangst hebben, maar uit andere richtingen wellicht slechtere ontvangst dan met de vertical. Het loont wellicht de moeite om een dipool te maken voor de 10 m band.

Werken met twee antennes
Ontvangen doe je op de antenne die de beste S/N verhouding geeft, en zenden doe je met de antenne die bij ontvangst het hoogste S-punt geeft.

Wij hadden op Scouting tijdens JOTA een keer een halve golf dipool voor 40 m op 12 m hoogte, en een halve golf vertical voor 40 m met voedngspunt op één meter.

Richting Zuid-Amerika was de S/N verhouding tijdens ontvangst het beste op de dipool, maar op de vertical was bij ontvangst het signaal één S-punt hoger vergeleken met de dipool. Dus zenden ging op de vertical, ontvangen op de horizontale dipool. Binnen Europa was de dipool meestal beter. De signalen zijn dan zo sterk dat het niet uitmaakt of je met de dipool of vertical zendt, alleen de dipool ontving veel minder zooi. Het jaar daarop hebben we gevonden waar de zooi vandaan kwam (een elektronische "transformator" voor 12V halogeenverlichting op ons eigen terrein...).

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#13 Bericht door Dick999 »

Pa3JDS dank voor reactie.. Denk dat je gelijk heb was ook maar korte test. Heb mn spiderbeam 12 m niet bij me dus nu alleen een hengel 7.5 m. Dus zal ook nog vertical voor 20 maken en L ant voor 40 m. Ook zal ik proberen hoger in de boom een bevestigings punt maken ook op 10 m hoogte .. en evt vertical dipole...

Weer wordt beter weer dus kan weer wat buiten doen...

Fijn weekend 73
Pa3glf

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#14 Bericht door Dick999 »

Pa3DJS... Sorry

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: endfed optimaal voor 1 frequentie

#15 Bericht door PA3DJS »

Dick999 schreef: 17 mar 2023, 16:54 Pa3DJS... Sorry
Ik snap wel dat je mij bedoelde, dus een sorry was voor mij nodig.

Over hoogte en keuze verticaal of horizontaal, het gaat om de hoogte/golflengte verhouding.
Bij verticale polarisatie en HF, en zeker op 40 en 80 m, heb je best aardige afstraling onder geringe elevatie bij hoogte voedingspunt < 0.25 lambda. het wordt nog beter als je in de omgeving goed bemest land hebt (vanwege de grondgeleiding).

Voor horizontale polarisatie gaat de hoogte echt tellen. Voor h > 0.5 lambda kan een horizontaal gepolariseerde antenne het al winnen van een verticaal gepolariseede antenne voor DX.

Voor de 10 m band is 10 m hoogte reeds één lambda, terwijl je voor 40 m dan pas op 0.25 lambda zit. Voor 10 m en DX kies je daarom sneller voor een horizontaal gepolariseerde antenne als je iets de hoogte in kunt.

Plaats reactie