Registratie Antenna

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#16 Bericht door PA0AA »

Thijzer schreef: 04 mar 2023, 09:16 ........ Ik kan niet meer doen dan oproepen om dit register te negeren ..........
Tsja, mij werd het min of meer door m'n strot geduwd. Nadat ik de ATOF voor PI2ZLB aangevraagd had, stond de antenne voor de omzetter in het register, zonder dat ik daar zelf iets aan had gedaan. :?
Dus; Het was, of in het register, of niet meer 'spelen' met PI2ZLB.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#17 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 04 mar 2023, 09:16 Er is helemaal geen publiek belang dat deze registratie en publicatie rechtvaardigt. Het bestaan ervan is volkomen onbekend (uitgezonderd bij degenen die worden gedwongen zich eraan te conformeren) bij het publiek en het register is slechts een bevestiging van wat je met het blote oog kunt zien. Dit is gewoon het resultaat van een beleidsmaker die niks te doen had maar wel budget over had.

Gelukkig voor ons zijn de regels bijzonder vaag dus ik lig er niet wakker van maar ik vraag me tijdens zo'n discussie wel af hoe de Tweede en Eerste Kamer dit hebben kunnen toestaan. Met name de laatste had dit moeten toetsen aan de grondwet en dan was gebleken dat het belang van de geregistreerde veel zwaarder weegt dan het publiek belang dat er feitelijk helemaal niet is.

Ik kan het hier wel roepen, er gebeurt toch niks mee en jullie kunnen er ook niets aan doen. Ik kan niet meer doen dan oproepen om dit register te negeren, al is het voor je eigen gemoedsrust.
Je reageert nogal aangefikt op dat register. Maak je er niet druk om, ik kan niet achterhalen in het antenne register welke stip nu op jouw huisje staat. Veel beter voor je gemoedsrust.
Mijn mast heeft er vanaf het begin in gestaan, en heb er geen problemen mee... Dus ook geen gedoe met mijn gemoedsrust op dat vlak.
Ik maak me wel druk om veel belangrijker zaken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Registratie Antenna

#18 Bericht door pe1rea »

Mijn antennes dus niet.
Vond het niet van belang om ze te registeren, immers, op het gemeentehuis lag de bouwvergunning.
Overbodige ballast.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Registratie Antenna

#19 Bericht door Thijzer »

PE1PQX schreef: 04 mar 2023, 17:25 Je reageert nogal aangefikt op dat register. Maak je er niet druk om, ik kan niet achterhalen in het antenne register welke stip nu op jouw huisje staat. Veel beter voor je gemoedsrust.
Mijn mast heeft er vanaf het begin in gestaan, en heb er geen problemen mee... Dus ook geen gedoe met mijn gemoedsrust op dat vlak.
Ik maak me wel druk om veel belangrijker zaken.
Het gaat om het register an sich, het gaat om een regel-geile overheid die wetten bedenkt die nergens goed voor zijn om ze vervolgens te kunnen gaan repareren. Wetten die geen enkel belang dienen (of weet jij er een?) maar waar bijvoorbeeld het dievengilde dankbaar gebruik van kan maken. Men kan in het register een woonplaats zoeken en gaan kijken waar radiozendamateurs wonen om daar vervolgens gericht te werk te gaan, zonder overdag te hoeven kijken waar allemaal antennes staan. En het gebeurt, er wordt bij amateurs ingebroken waarbij alleen de radioapparatuur wordt gestolen en op Marktplaats wordt aangeboden.

En dat allemaal dankzij een overheid die vast al lang vergeten is dat dit register nog bestaat.

Maar als je het slaafs wilt invullen, ga je gang. Ik vind het verontrustend dat mensen dat maar klakkeloos doen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad.
Maar ik ben nog uit de tijd dat je een VERON callboek had. Stond alles in. Maar ja, toen was de wereld nog niet zo...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#21 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 06 mar 2023, 13:52

Het gaat om het register an sich, het gaat om een regel-geile overheid die wetten bedenkt die nergens goed voor zijn om ze vervolgens te kunnen gaan repareren. Wetten die geen enkel belang dienen (of weet jij er een?) maar waar bijvoorbeeld het dievengilde dankbaar gebruik van kan maken. Men kan in het register een woonplaats zoeken en gaan kijken waar radiozendamateurs wonen om daar vervolgens gericht te werk te gaan, zonder overdag te hoeven kijken waar allemaal antennes staan. En het gebeurt, er wordt bij amateurs ingebroken waarbij alleen de radioapparatuur wordt gestolen en op Marktplaats wordt aangeboden.

En dat allemaal dankzij een overheid die vast al lang vergeten is dat dit register nog bestaat.

Maar als je het slaafs wilt invullen, ga je gang. Ik vind het verontrustend dat mensen dat maar klakkeloos doen.
Je kunt ook te ver doorbladeren in het 'boekje der complotdenkers'.
Dat er inbraken zijn bij zendamateurs en de spullen op MP worden aangeboden hoeft niet door die antenneregister te komen. Één blik richting al het aluminium op je da kan al voldoende zijn.
En bovendien hebben de inbrekers vast niet het idee 'dat is een FTDX-3000 en die is €xxxx,- waard, mee nemen dus'.
Maar goed.... ik laat het er bij.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#22 Bericht door PA2REH »

"" Proud owner of IC-7300 - IC-9700 - IC-705 - SEM-35 - SEM-52S - VX-8 - TH-79 and a load of (s)crap.
APRS Digi-sysop "Heuvelland Digi Hulsberg" @ 144.800 MHz & 50.700 MHz ""

Hoezo register, hoezo aluminium. Het staat gewoon in het onderschrift wat er te halen valt.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Registratie Antenna

#23 Bericht door pe1rea »

Blijft dat dat antenne register er is gekomen door de aluhoedjes brigade en het nul functie heeft.
En ik het dus nooit ingevuld heb.
En ook niet meer in hoef te gaan vullen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mijn antenne staat "gewoon binnen" op een microfoon standaard die ik over heb gehouden uit m'n werkzame leven. Een Diamond X50-N. Voor 2 en 70. En voor ontvangst van HF gebruik ik m'n zinken dakgoot. Gaat prima.
De tijd dat ik een buitenantenne wilde ligt ver achter mij. Dat was toen ik net zendamateur werd in 1975. Ik soldeer meer.
Geen idee of ik m'n binnenantenne ook moet opgeven. "Ze" hebben wel m'n adres. Maar zoals zo velen kan ik niet meer inloggen in Groningen.
Ik vind het wel best zo.
screen 1.543.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Registratie Antenna

#25 Bericht door pe1hzg »

Thijzer schreef: 04 mar 2023, 09:16 Er is helemaal geen publiek belang dat deze registratie en publicatie rechtvaardigt.
Het College Bescherming Persoonsgegevens, (heet tegenwoordig Autoriteit Persoonsgegevens) heeft destijds een uitspraak gedaan dat vanwege privacy, het verstrekken van antennegegevens per postcodegebied voldoende nauwkeurigheid zou geven. Dat heb ik destijds ook zo gedaan, en toen daar vragen over kwamen, de uitspraak van het CBP opgevoerd.

Een en ander heeft destijds geleid tot pittige discussies (ik ben zelfs een keer uitgenodigd op het Ministerie), en het heeft geleid tot een hoop verwarring: zo dacht het Ministerie dat ze regels konden maken over privacy-dingen (dat is niet zo, daar gaat het CBP/AP over, niet MinEZ) en wist men niet wat een postcode-gebied is (dat zijn de eerste twee cijfers van je postcode).

Uiteindelijk heb ik gevraagd dat, als MinEZ andere regels wilde hebben, ze dat aan de aangewezen toezichthouder (CPB/AP) moeten vragen omdat het CPB, en niet MinEZ over privacy-zaken gaat, en van het CPB wist ik dat MinEZ dat niet zou krijgen. De discussie is daarop tot stilstand gekomen.

Van belang is ook dat, jaren geleden, er een WOB-verzoek is gedaan over de discussies die leidden tot het bouwen van dit antenneregister. Wat per WOB opgevraagd is moet gepubliceerd worden en deze gegevens moeten nog steeds online zijn, ga zelf maar eens zoeken.
Wat interessant is, is dat bepaalde gebruikers, die 24 uur per dag uitzendingen doen en daarmee een veel hogere "milieubelasting" veroorzaken (bijvoorbeeld de genoemde C2000 masten), *niet* in het antenneregister hoeven, dat allerlei ministeries bezwaar hebben gemaakt tegen publicatie van die gegevens (een stuk van de discussies is weggelakt, maar wat bekend is, geeft voldoende beeld), en dat de informatie van het CBP destijds bekend was maar is weggeveegd toen over de bouw van het antenneregister gesproken is. Deze feiten hebben de discussie met mij destijds niet echt doen vlotten.

Sommige zendamateurs hechten er belang aan om volledig in het antenneregister te komen als een soort van "officiele herkenning". Maar het antenneregister heeft helemaal *niets* te maken met het wel of niet mogen bouwen en gebruiken van radiozendapparatuur, daarvoor is een registratie van de gebruiksvergunning (vroeger zeiden we "machtiging") tegenwoordig voldoende. Hang liever een poster van VERON/VRZA/DARU in je raam. Of nodig die buurjongen eens uit die vraagt over je antennes, vele zendamateurs zijn destijds op deze manier met de hobby in aanraking gekomen.

Ik begrijp dat sommige mensen zich zorgen maken over "radiogolven". Ieder z'n meug. Ik stel alleen vast dat de intensiteit van de radiogolven afneemt met het kwadraat van de afstand. Dat betekent dat een telefoon die aan het hoofd wordt gehouden, of een telefoon in de broekzak, "maximaal slecht" is en dit effect wordt nog versterkt doordat de ogen en de familienaam (teelballen) de slechtst doorbloede organen in het lichaam zijn. De gevolgen van thermische opwarming zijn dus het slechtst als je aan het bellen bent of je een telefoon in je broekzak hebt. Wellicht dat deze radiogolven de oorzaak zijn van de volledig onzinnige discussies die ik in openbare ruimtes soms mag meegenieten als mensen zonodig luidkeels en op speaker met elkaar moeten bellen. En wellicht dat een antenne op hoogte en afstand wel meevalt?

Ik vind het jammer dat mensen zich zorgen maken over radio-golven, of dat nu een fysieke oorzaak heeft of niet (de klachten komen ook bij een antenne met een antennekabel waar binnen nog geen connector op zit). Ik wil medemensen niet tot last zijn maar in sommige gevallen is dat niet gemakkelijk.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi geschreven Geert Jan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Registratie Antenna

#27 Bericht door pe1rea »

Mooi omschreven, en terugkijkend dus waarschijnlijk de reden dat ik nooit gezeik heb gehad wbt dat antenneregister.
Alsnog dank daarvoor.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Registratie Antenna

#28 Bericht door Charles_ »

Dank voor het uitgebreide verhaal Geert Jan.
Ongelooflijk wat ze daar in Den Haag denken wat ze wel/niet mogen doen :oops:
Juul - PE0GJG schreef: 06 mar 2023, 21:51"Ze" hebben wel m'n adres. Maar zoals zo velen kan ik niet meer inloggen in Groningen.
Hoezo kan je niet meer inloggen??
Ik heb gewoon het juiste gsm-toestel gekocht en de vereiste app erop gezet. Nadat die app mijn ID-kaart heeft gescand kan ik probleemloos inloggen. En sindsdien kan ik in de winkel ook betalen met mijn gsm :)
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Registratie Antenna

#29 Bericht door PE1PQX »

Niet iedereen heeft zo'n veeg-foon of wil een veeg-foon.
Daar word aan voorbij gegaan door alle instanties die een één of andere login vereisen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Registratie Antenna

#30 Bericht door pe1rea »

Ik heb wel een zg veegfoon, maar die is voor mijn bedrijfje.
Daar komen geen apps op omdat Rutte denkt dat dat gemakkelijk is.
Ik doe voornamelijk bellen met dat ding, en whatsapp, dat is dan ook ongeveer de enige app die er op staat.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie