Antenne kabel.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Antenne kabel.

#46 Bericht door PE1RTC »

PA1AIS schreef: 24 feb 2023, 09:47
Alleen op platformen op zee, die altijd ATEX zone zijn (explosie gevaarlijk), gebruik ik nog vulkaniserende tape, ook voor de grote cellflex kabels. Warmte voor de krimpkous is daar verboden.
Op de platformen op zee gebruikten wij altijd Denso band (vetband) om de connectoren mee af te dichten. Werkte prima.
Tenzij het binnen afzienbare tijd weer los moest. Dan Telco tape uiteraard.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#47 Bericht door PE2AAB »

Ik voel een afsplitsing aankomen van dit topic ;-)

Het waterdicht maken van connectoren en kabelverbindingen. Overigens zijn er ook connectoren die van zichzelf al waterdicht zijn. Het sealen van connectoren met Plast-2000 na het aanzetten is daarin natuurlijk key.

Ikzelf heb jaren de volgende (opgelegde) werkinstructie gevolgd:

Connectoren aanzetten en sealen met Plast-2000 (ik praat over het post Eupen tijdperk waarin kabel geen waterstop meer had ;-))
Daarover 3M Scotch® 23 zelffuserende tape. Daarover vervolgens een 3M Scotch® isolatietape, 4401 o.g. zwart of wit (net wat beschikbaar was) en dáárover inderdaad Denso vetband.

Uiteraard was dit in de tijd dat we 'slechts' een 900 (en sporadisch 1800 MHz) GSm netwerk hadden want toen de telecom antennes meer poorten kregen werd bovenstaande handeling een steeds grotere uitdaging.
Bij het decomissionen van die oude installaties kwamen de connectoren er, zoals verwacht, als 'nieuw' onderuit.

Met jullie welnemen zal ik het topic over kabel en waterdicht afwerken van connectoren splitsen

Of aanvullen van bestaande topics zoals:
https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=18761
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 61#p262161
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#48 Bericht door PA1AIS »

Waarbij dan alweer blijkt hoe slecht 3M is. de isolatietape moest over de vulcaniseerende tape ter bescherming van UV.
De huidige vulcaniseerende tape soorten weerstaan makkelijk 20 jaar zonder verdere bescherming op zee. B.V. nitto.

Isolatie tape over vulc tape is gelijk een blijk van onvermogen in mijn visie. (van de fabrikant)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#49 Bericht door PE2AAB »

De werkinstructie kwam van de Telecom leverancier. Niet van 3M. Dus ik wil het geen onvermogen noemen van de fabrikant maar voorzorgsmaatregelen van een gebruiker. Niet gezegd dat UV licht de gevulkaniseerde bescherming aantast.

Ik gebruik zelf alleen de Scotch 23 zonder de vinyltape en heb na jaren nog altijd een goede afscherming. Onlangs vervangen vanwege een wijziging aan de antenne installatie en ook daar kwamen de connectoren als nieuw onderuit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Antenne kabel.

#50 Bericht door PE1RTC »

PA1AIS schreef: 25 feb 2023, 11:25 Waarbij dan alweer blijkt hoe slecht 3M is. de isolatietape moest over de vulcaniseerende tape ter bescherming van UV.
De huidige vulcaniseerende tape soorten weerstaan makkelijk 20 jaar zonder verdere bescherming op zee. B.V. nitto.

Isolatie tape over vulc tape is gelijk een blijk van onvermogen in mijn visie. (van de fabrikant)
Precies, als je de goede kwaliteit vulcaniserende tape gebruikt is extra plakband absoluut niet nodig.
Ik heb heel wat keren in Telecom masten met een mesje zitten pulken op 30m hoogte om de vulkaniserende tape weer los te krijgen.
Dat is na verloop van tijd gewoon 1 vaste rubber mantel geworden. Ging met gemak 20 jaar mee. Alleen aan de kust en op zee Denso band.
Wij hadden altijd Telco tape

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne kabel.

#51 Bericht door ON5RKN »

PE1RTC schreef: 26 feb 2023, 09:50
PA1AIS schreef: 25 feb 2023, 11:25 Waarbij dan alweer blijkt hoe slecht 3M is. de isolatietape moest over de vulcaniseerende tape ter bescherming van UV.
De huidige vulcaniseerende tape soorten weerstaan makkelijk 20 jaar zonder verdere bescherming op zee. B.V. nitto.

Isolatie tape over vulc tape is gelijk een blijk van onvermogen in mijn visie. (van de fabrikant)
Precies, als je de goede kwaliteit vulcaniserende tape gebruikt is extra plakband absoluut niet nodig.
Ik heb heel wat keren in Telecom masten met een mesje zitten pulken op 30m hoogte om de vulkaniserende tape weer los te krijgen.
Dat is na verloop van tijd gewoon 1 vaste rubber mantel geworden. Ging met gemak 20 jaar mee. Alleen aan de kust en op zee Denso band.
Wij hadden altijd Telco tape
Precies, als je de goede kwaliteit vulcaniserende tape gebruikt is extra plakband absoluut niet nodig.


Oh toch wel, want dan krijg je uw connectoren totaal nimmer los, bij hitte versmelt uw vulcaniserende tape zo erg dat hie alles mooi afdicht
maar ook super vastzet. Wat het een hele uitdaging maakt op de connector te kunnen lossen.
Als je over de connector eerst een laagje Scotch super 88 aanlegt gevolgt door een wikkeling Scotch 23 heb je dat probleem niet.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#52 Bericht door PA1AIS »

Da's andersom.

Maar wil je dat? Ik wil juist dat het nooit meer los gaat, alleen met een mesje.
En dat er geen capilaire holtes ontstaan die extra risico geven op condensvocht en zuurstof.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Antenne kabel.

#53 Bericht door pe1rea »

Mijn idee, mes erbij en lossnijden.
Het is eenmalig gebruik...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne kabel.

#54 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef: 27 feb 2023, 12:14 Da's andersom.

Maar wil je dat? Ik wil juist dat het nooit meer los gaat, alleen met een mesje.
En dat er geen capilaire holtes ontstaan die extra risico geven op condensvocht en zuurstof.

Als alles muurvast zit hoe moet je uw connector dan losdraaien van de antenne zonder deze te beschadigen?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Antenne kabel.

#55 Bericht door pe1rea »

De laag rubber doorsnijden, en dan de plug losdraaien...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne kabel.

#56 Bericht door PA5COR »

In de 45 jaar bezig met antennes altijd zelf vulcaniserende tape gebruikt, hadden we ook bij de PTT voor tijdelijke telefoon verbindingen waar de kabel buiten lag en deze geadopteerd voor ons radio connectors buiten, alleen de tape scherp mesje mee, tape in de lengte insnijden, en loshalen waarna de plug gewoon losgedraaid kan worden.
In december alle antennes op dak nog gedaan verwijderd in verband met renovatie en daarna het dak weer op met verse tape goed voor decennia als ik dat haal dan.... :mrgreen:
Vaak zo na jaren de boel vervangen nooit geen water in kabel of pluggen gehad wwel even tijd en aandacht besteden bij monteren/demonteren.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Antenne kabel.

#57 Bericht door jan58 »

Hoef geen mesje te gebruiken.
Kan de pluggen zo losdraaien.
In al de 43 jaar nog nooit gebruikt.

Gr jan

Plaats reactie