Antenne kabel.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#16 Bericht door PA3DJS »

@PA9X:
Ik had jouw ervaring met RG58, zonder het zwarte plastic keek ik dwars door de kabel heen. Gelukkig was het maar een stuk van 10 m.

Er wordt veel zooi verkocht, ook gespecificeerde mindere kwaliteit (RG 213 UBX). Je ziet het al aan het gewicht van 13.5 kg/100m. De oude merkkabel zit zo rond de 17 kg/100m. Sommige fabrikanten geven de DC weerstand van de mantel op, daar kun je ook het nodige uithalen. Goede kabel zit rond 0.4...0.5 Ohm/100m.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#17 Bericht door PA1AIS »

ON5RKN schreef: 19 feb 2023, 19:30
PA1AIS schreef: 19 feb 2023, 19:18
ON5RKN schreef: 19 feb 2023, 15:54 RG213 Mil is dubbel afgeschermd,

in mijn ogen de beste kabel die er is voor HF.
Onzin, nog ff en dan zijn ze kogelvrij :lol: . RG213 is enkel vlechtwerk. RG214 is dubbel vlechtwerk. Milspecs is ook zo'n gebakken lucht verhaal, vaak is het een industrienorm bijvoorbeeld halogeen arm of halogeen vrij bij brand, of verzilverd, of UV bestendig etc.. RG214 wens je je ergste vijand niet toe. Ik kom het dagelijks tegen.

Daarbij zijn die kabels uit de 50-60 er jaren en zou ik daar zeker niet mijn geld meer aan uitgeven, behalve....
Behalve als je om een rotor heen moet met bewegen.

Een moderne 10mm flexkabel is 2x zo goed als een RG213/214, maar dan wel voor vaste montage.
Die 10mm ultraflex etc zijn niets waard zodra er een rotor in de lijn zit, die folie en de paar strengetjes scheuren zo door.
Met mijn RG-214 nog nooit geen problemen gekend.
Hoeveel rotorbewingen doe je niet op een paar uur.

Ik hoop toch niet dat je een leesprobleem hebt????
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne kabel.

#18 Bericht door on4avt »

In gebruik rg 59. Pff. Het is geen 2.4 gig. Hé. 35 m.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#19 Bericht door PA9X »

PA3DJS schreef: 19 feb 2023, 20:41 @PA9X:
Je ziet het al aan het gewicht van 13.5 kg/100m. De oude merkkabel zit zo rond de 17 kg/100m. Sommige fabrikanten geven de DC weerstand van de mantel op, daar kun je ook het nodige uithalen. Goede kabel zit rond 0.4...0.5 Ohm/100m.
Niet aan gedacht. Handig om te weten!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne kabel.

#20 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef: 20 feb 2023, 02:25 Ik hoop toch niet dat je een leesprobleem hebt????
Leesprobleem?

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Antenne kabel.

#21 Bericht door PE1RTC »

Daar kijk ik van op! Mijn ervaring is juist dat RG214 een prima coax is. Mooi dicht verzilverd vlechtwerk uit 2 lagen.
Tuurlijk zullen er tegenwoordig coaxkabels zijn met minder demping maar daarom is de RG214 nog geen slechte coax.
Met een paar goede N connectoren (Spinner bijvoorbeeld) eraan gesoldeerd (geen krimp) dan gaat zo'n kabel gewoon tientallen jaren mee.
Het gaat alleen mis als de buitenmantel beschadigd raakt want dan zuigt het vlechtwerk zich vol met water maar die ervaring zal jij ook wel hebben. :D

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne kabel.

#22 Bericht door pe5t »

De hoogfrequent-dichtheid van coaxkabel is voor vrijwel geen enkele amateurtoepassing van belang.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#23 Bericht door pe1cmo »

De hoogfrequent-dichtheid van coaxkabel is voor vrijwel geen enkele amateurtoepassing van belang.
Is wel degelijk zeer belangrijk. Als je door slechte afscherming 20 a 25dB verliest op 10 meter kabel gil je wel anders.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne kabel.

#24 Bericht door pe5t »

Goed lezen wat er staat.

Overigens:
Mijn 100 meter open-lijn brengt mijn 144 MHz signaal met een verlies van minder dan 1 dB naar de antenne.
En dat zonder enige vorm van afscherming. Een neonlampje brandt er fel bij op.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#25 Bericht door PE1PQX »

pe5t schreef: 20 feb 2023, 21:36 Goed lezen wat er staat.

Overigens:
Mijn 100 meter open-lijn brengt mijn 144 MHz signaal met een verlies van minder dan 1 dB naar de antenne.
En dat zonder enige vorm van afscherming. Een neonlampje brandt er fel bij op.
Is geen vergelijk: symmetrisch vs a-symmetrisch voedingslijn... nogal een verschil.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne kabel.

#26 Bericht door pe5t »

Ik toon aan dat de relatie tussen hoogfrequent-dichtheid en signaalverlies in een transmissielijn toch iets anders is dan voorgesteld.
Signaalverlies in coax wordt met name veroorzaakt door de dikte van de geleiders en het dielectricum. Niet in wat minder draadjes in de buitengeleider.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#27 Bericht door PE1PQX »

Nogmaals: is geen vergelijk. Een open lijn is sowieso al verliesarmer dan coax.
Zoals je zelf al aangeeft is de opbouw van de kabel bij beiden anders en kun je alleen al daarom niet met elkaar vergelijken.
symmetrisch vs a-symmetrisch....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#28 Bericht door PA1AIS »

PE1RTC schreef: 20 feb 2023, 18:41 Daar kijk ik van op! Mijn ervaring is juist dat RG214 een prima coax is. Mooi dicht verzilverd vlechtwerk uit 2 lagen.
Tuurlijk zullen er tegenwoordig coaxkabels zijn met minder demping maar daarom is de RG214 nog geen slechte coax.
Met een paar goede N connectoren (Spinner bijvoorbeeld) eraan gesoldeerd (geen krimp) dan gaat zo'n kabel gewoon tientallen jaren mee.
Het gaat alleen mis als de buitenmantel beschadigd raakt want dan zuigt het vlechtwerk zich vol met water maar die ervaring zal jij ook wel hebben. :D

Rg214 is mechanisch een zeer solide kabel, maar er is vrijwel geen connector geschikt voor. Wat ik ziet is alleen maar gepruts van een wereld bekend Nederlands bedrijf in de scheepvaart. Met de moderne stekkers valt het mee, maar die gebruikten ze niet vanwege de centen of onbekendheid. Dan wordt er dus een mantel gewoon weggeknipt omdat het anders niet past. Je wordt daar radeloos hopeloos van. :wink:
Het vlechtwerk maakt het wel tot een stevige kabel, maar niet tot een hele goede kabel meer.

Verder zijn de flex coaxen 2x zo goed qua eigenschappen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne kabel.

#29 Bericht door PA1AIS »

PA1AIS schreef: 20 feb 2023, 22:33
PE1RTC schreef: 20 feb 2023, 18:41 Daar kijk ik van op! Mijn ervaring is juist dat RG214 een prima coax is. Mooi dicht verzilverd vlechtwerk uit 2 lagen.
Tuurlijk zullen er tegenwoordig coaxkabels zijn met minder demping maar daarom is de RG214 nog geen slechte coax.
Met een paar goede N connectoren (Spinner bijvoorbeeld) eraan gesoldeerd (geen krimp) dan gaat zo'n kabel gewoon tientallen jaren mee.
Het gaat alleen mis als de buitenmantel beschadigd raakt want dan zuigt het vlechtwerk zich vol met water maar die ervaring zal jij ook wel hebben. :D

Rg214 is mechanisch een zeer solide kabel, maar er is vrijwel geen connector geschikt voor. Wat ik ziet is alleen maar gepruts van een wereld bekend Nederlands bedrijf in de scheepvaart. Met de moderne stekkers valt het mee, maar die gebruikten ze niet vanwege de centen of onbekendheid. Dan wordt er dus een mantel gewoon weggeknipt omdat het anders niet past. Je wordt daar radeloos hopeloos van. :wink:
Het vlechtwerk maakt het wel tot een stevige kabel, maar niet tot een elektrische hele goede kabel meer.

Verder zijn de flex coaxen 2x zo goed qua eigenschappen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne kabel.

#30 Bericht door pe5t »

PE1PQX vat mijn betoog niet. Je kunt de eigenschappen van verschillende transmissielijnen uiteraard heel goed met elkaar vergelijken. De bedoeling van mijn these is de betekenis van hoogfrequent-dichtheid voor de meeste amateurtoepassingen te nuanceren, maar dat wordt kennelijk niet begrepen. PE1CMO mag mij uitleggen hoe hij het voor elkaar krijgt om 20 a 25 dB (dat is bijna 100%) signaal kwijt te raken in 10 meter slecht afgeschermde kabel.
Dit draadje gaat overigens over de korte golf.

Plaats reactie