Korte HighEndFed voor 80M

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Korte HighEndFed voor 80M

#1 Bericht door PE1DON »

Ik heb thuis een HighEndFed voor 10/20/40 meter hangen.
Het is de 3 band HighEndFed van 11,85 meter lengte met op 10 meter een spoel zodat het laatste stukje draad het geheel prima voor de 40 meter band laat gebruiken.
Zoals te verwachten is deze niet op 80 meter te gebruiken.
Mijn tuin laat het lastig toe om de 10/20/40/80M korte versie te plaatsen. Op dit moment komt deze ook niet meer op de site van de leverancier voor.
Is er bij jullie wel eens iemand bezig geweest om de eerder genoemde antenne te voorzien van een verlening zodat deze antenne ook op de 80 meter te gebruiken is. M.a.w. wat voor spoel zou je hier achter moeten plaatsen en wat voor draadlengte zodat hij ook op de 3,5 MHz toepasbaar is.
---
73's de PE1DON

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

20 meter draad eraan en volgens mij heb je dan alle banden

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#3 Bericht door PA3DAT »

Ter info:
die antenne is een end-fed (aan het eind gevoede antenne) van de Nederlandse firma Hyendcompany.
High End betekent hoogwaardig. Waarom ze het Hyend noemen is me niet duidelijk.

Ze schrijven op hun website:
Wij beiden houden van spullen die goed en degelijk zijn, met zo min mogelijk compromissen.
Het beste is nog niet goed genoeg.
Het moest High End zijn.
Een HyEnd gevoede antenne. HyEndFed…/quote]
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#4 Bericht door on4avt »

Ik heb19.6 m draad en een spoel van 110 pf.
Dan nog 3.6 m draad en je hebt een dip op 3650 met een breedte van 150 khz. Opgespannen in omgekeerde L.
Balun van 1 op 49.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#5 Bericht door DC4CP »

Ik heb een zelfbouw OCF met een 1:4 balun, werkt goed van 40 tot 10 meter. ongeveer 21meter lang. +/- 7,5 meter voor het korte deel, en +/-13,40 meter voor het lange deel.

Om tot aan de 80 meter heb ik nu een tweede gereed gemaakt van 42 meter, ik start op 15,2 meter voor het korte deel en 26, 80 voor het lange deel en dat is dan het experiment deze terug te laten lopen op ongeveer 50cm afstand en knippen tot op de gewenste lengte. Daar heb ik deze bewust 2 meter langer gemaakt dan de normale gewenste lengte.

Zodra het weer wat beter is begin ik eraan

Het idee komt van de MFB beams die Fritzel maakte, daar plooit men ook de elementen terug.

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#6 Bericht door Cor - PA4Q »

Om te proberen een bijdrage een leveren aan een antwoord op de origineel gestelde vraag het volgende.
Je hebt nu een verkorte 40 meter endfed. Het niet gevoede uiteinde weet niet of hij deel uitmaakt van een verkorte endfed (met spoel dus) of een gewone endfed (zonder spoel). Je vraag gaat erom welke spoel je moet toevoegen om wat je al hebt ook geschikt te maken voor 80 meter. Kijk daarom wat het verschil is tussen een gewone 40 meter endfed en de verkorte 80 meter endfed. Zie hiervoor op de website van HFKits:

https://www.hfkits.com/build-instructio ... d-antenna/

Ik heb het zelf niet gedaan, maar ik meen het ooit wel ergens te hebben gezien. Ik zou beginnen met een stukje antennedraad van 0,4 meter, daaraan een spoel van 110 uH en daarna nog een stuk draad van 2,5 meter. Dit bevestigen aan de draad die je al hebt en wat uitproberen met de verschillende draadlengtes, eerst op 40 meter en hoger om het korte stukje te optimaliseren en daarna op 80 voor het stuk van 2,5 meter.

Met je vraag heb je me op een idee gebracht, ik ga het later in het jaar zelf ook eens proberen.

73, Cor PA4Q

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#7 Bericht door PE1DON »

Ik lees hier alle mogelijke oplossingen, maar ik heb maar een tuin van 12 meter.
Dus 20 meter draad gebruiken is gewoon geen optie.
Daarom zat ik aan de korte versie van de HEF te denken. Maar dan nogmaals, welke spoel en hoe lang moet de draad zijn die er achter hangt?
---
73's de PE1DON

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#8 Bericht door on4avt »

PE1DON schreef: 20 feb 2023, 15:49 Ik lees hier alle mogelijke oplossingen, maar ik heb maar een tuin van 12 meter.
Dus 20 meter draad gebruiken is gewoon geen optie.
Daarom zat ik aan de korte versie van de HEF te denken. Maar dan nogmaals, welke spoel en hoe lang moet de draad zijn die er achter hangt?
Je kan in de hoogte. Mijn tuin is 15 m.Een fiberglas van 10 m en en een 13 m naar de nok van het dak.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#9 Bericht door on4ged »

PE1DON schreef: 20 feb 2023, 15:49 Ik lees hier alle mogelijke oplossingen, maar ik heb maar een tuin van 12 meter.
Dus 20 meter draad gebruiken is gewoon geen optie.
Daarom zat ik aan de korte versie van de HEF te denken. Maar dan nogmaals, welke spoel en hoe lang moet de draad zijn die er achter hangt?
Bij mij is de tuin ook niet groot genoeg om mijn HighEndFed 4-band rechtuit te hangen. Bij mij hangt ze nu met twee hoeken en dat werkt eveneens prima. Wel mogen die hoeken niet te scherp zijn, en zeker meer dan 90°. Alles hangt op ± 3m hoogte. Ik kan niet verder in de hoogte gaan. Niet de ideale oplossing, maar ik heb toch al enkele mooie contacten gehad, een keer zelf met Canada. Omwille van de dichte begroeiing achter en rechts van de tuin heb ik wel minder resultaat in Noord- tot Zuid-zuidwestelijke richting. In Noordoostelijke- tot Zuid- zuidoostelijke richting heb ik dan wel beter resultaat. Mijn tuin ligt bijna pal Zuid.
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2023-02-21 om 08.45.00.png
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#10 Bericht door PA4GR »

Of misschien deze kopen of nabouwen...

https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... lack_Clamp

Deze blijkt wel nogal wat ingewikkeld af te regelen te zijn... Dit is een endfed met twee verlengspoelen.

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#11 Bericht door PE1DON »

Daar lijkt het wel op.
De laatste keer dat ik keer was hij niet leverbaar, maar nu wel.
Gelijk maar een besteld en daarmee aan de slag.
---
73's de PE1DON

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#12 Bericht door Cor - PA4Q »

Heb je, of krijg je, een beschrijving van die antenne in draadlengtes en zelfinducties van beide spoelen? Ik ben benieuwd hoe dat afwijkt van wat ik beschreef in mijn eerdere antwoord op je vraag. Zou je dat kunnen melden? Dan leren wij er allemaal wat van.

73, Cor PA4Q

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#13 Bericht door pa0ejh »

Zoiets zal het zijn, lengtes zijn +/_ en afhankelijk va de hoogte..

Trafo zit links, 10mtr draad op lengte maken voor 20 mtr, daarna de
draad voor 40mtr op lengte maken, en als laatste de draad voor 80mtr..
EF 80-kort.png
EF 80-kort.png (4.43 KiB) 1704 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#14 Bericht door PD0JSB »

@ PA0EJH,,,dit is het hem niet helemaal, er hoort iets bij, kijk eens goed naar de foto's van de HyEndfed, aan de rechtse kant van de kleine ( 40 meter) spoel zit een extra draadje , een "rattenstaartje"
Ik denk dat dat de hele truc is met de afstelling, het zelfde als bij de Diamond dipolen W-8010en W-735

https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... lack_Clamp

https://www.diamondantenna.net/pdfdocs/wseries.pdf
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Korte HighEndFed voor 80M

#15 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: 18 feb 2023, 22:53 Ter info:
die antenne is een end-fed (aan het eind gevoede antenne) van de Nederlandse firma Hyendcompany.
High End betekent hoogwaardig. Waarom ze het Hyend noemen is me niet duidelijk.
Mogelijk iets met gedeponeerde namen??
Als ik een bedrijf opstart en deze Philips of Shell zou noemen geeft dat ook ellende.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie