Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#1 Bericht door Leopard001 »

Hallo beste amateurs,

Ik zou een 4 elements beam voor de 10 en 12 m. band horizontaal willen plaatsen. Waarschijnlijk = hoe hoger hoe beter, maar is er een bepaalde minimum afstand nodig tussen het aardoppervlak of een plat dak ( in mijn geval ) ivm afregeling van deze antennes?
mvg, Leopard

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#2 Bericht door EA5JEX »

Dat hangt van vele factoren af, is het een schuin dak, dan minder kritisch dan een plat dak,
maar gewoon proberen, ik zou minstens 2 meter willen adviseren boven dak.
Boven de grond meer dan 5 meter, maar dan heb je waarschijnlijk veel demping door bomen en huizen.

Kees

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#3 Bericht door Leopard001 »

Dank je Easjex. Het is een plat dak. 3,5 meter boven het grondoppervlak. Ik ga proberen de antenne op 2 meter boven het dak te plaatsen. Richting Oost,West en noord zijn vrij van obstakels tot op 25 meter. Is er een verschil indien ik de antenne ( SWR ) afstem op een hoogte van 1 meter boven het dak of 5 meter?

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#4 Bericht door PE1RTC »

Gewoon uitproberen maar het kan bijna niet anders dan dat de VSWR verloopt.
Op 1m hoogte zit je maar op 1/10 golflengte van de grond (dak) en dat zal grote invloed hebben.
Een hoogte van een halve golflengte zou prima zijn. Vanaf een kwart golflengte worden de aardverliezen al flink minder.
Vroeger in mijn CB tijd stond de 3 elements beam op een pijp van 6m die ik makkelijk kon kantelen.
Dan was het kantelen, afstellen, weer omhoog en resultaat bekijken en dat natuurlijk meerdere keren herhalen.
Tegenwoordig heb ik het wat makkelijker met een CG3000 en een inverted L van een meter of 30 wat prima werkt van 160 - 10m.

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#5 Bericht door Leopard001 »

Staat nu op 1,5 meter boven het dak. Met de Nano VNA heb ik een SWR van 1.1 op 27.100 Mhz.en 1.1 op 25.640 Mhz??? :roll: Begrijp niet hoed dat kan? https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadBxSr ... Q?e=9f6sA7

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#6 Bericht door PA3DJS »

Het lijkt erop of je niet hebt gekalibreerd, of je kabel geeft wel heel veel demping.

Kalibreer eens gewoon op de connector van de VNA. Als je nu niet aansluit moet de curve langs de rand van de Smith Chart gaan. Als je de kabel aansluit op de VNA, maar buiten niet de antenne (dus de plug ligt buiten los), dan moet de curve dicht langs de rand lopen. Plaats maar wat links met de resultaten.

Gebruik je en balun (of mantelstroomfilter als balun)?

Ik zou niet af gaan afstemmen op 1 m boven grond. Doe het gewoon op het dak met minimaal 2 m (als dat veilig kan natuurlijk). Plaats hem daana hoger en zie wat er gebeurt.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#7 Bericht door EA5JEX »

Analyser zo dicht mogelijk bij de antenne aansluiten, anders meet je de kabel mee.

Probeer de antenne met de reflector richting dak en de stralers richting de hemel, dan heb je minder last van het dak.

Dus niet horizontaal, maar richting hemel richten.

Kees

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#8 Bericht door Leopard001 »

Heb nu getest met de reflector, de 1é en 2é director weg en dan is alles prima. Van het moment dat ik nu de reflector of director inschroef gaat alles terug de verkeerde kant uit.
https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadFVFj ... A?e=uv5wmi
https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadFVFj ... A?e=uv5wmi
https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadFVFj ... A?e=uv5wmi

De eerste foto = SWR ok, dan plaats bik de reflector en de SWR doet raar. Ik heb de metingen uitgevoerd aan de ontvanger en ook direct aan de antenne.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#9 Bericht door PA3DJS »

Even veel vragen
Is het een koopyagi, of een zelfbouwer?
Indien zelfbouw, waar heb je het ontwerp vandaan?

Diverse yagi-ontwerpen (vooral voor VHF en hoger) hebben bij resonantie geen 50 Ohm (maar bijv 28 of 12.5 Ohm). Je kunt niet zomaar een director weglaten bij zo'n korte yagi.

Verwacht geen goede SWR (en waarschijnlijk ook gain) over over het hele bereik van 12 tot 10 m. Een yagi is een relatief smalbandige antenne.

Waar is je dak van gemaakt? Als dat metaal bevat denk ik dat je omhoog moet in hoogte en kijken wat er dan gebeurt.

Wat de foto's betreft, daar zie ik geen verschil tussen.

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#10 Bericht door Leopard001 »

Deze is geen zelfbouw. Het is een Sirio SY4. Ik zie in de specificatie dat de bandbreedte afneemt indien je meer dan een 2 el beam hebt. SY 3 = 1200Khz, SY 4 heeft slechts een bandbreedte van 850 Khz. Het dak is van roofing. Er staat wel een ventilatietoestel en warmtepomp op het dak. Als ik hoger wil gaan ( dan 2 meter ) zal ik veel ballast en een andere antennevoet moeten bouwen. Zonder de eerste director is de SWR ok, maar wordt slechter bij montage eerste director en is zeer slecht bij montage van de 2é director. Misschien is het dan beter om de 2é director er af te laten en het houden op een 3 el antenne. Het verschil dat ik heb met een slechte SWR is niet in verhouding van de winst bij een 4 el beam? Wat denk jij? Sorry foutje in de link naar foto's

https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadJJnO ... g?e=6am0Kb = SWR zonder reflector en director
https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadBxSr ... Q?e=wPfvub = SWR met reflector en director zie gele lijn!
https://1drv.ms/u/s!ArUphAeR110JhadHa3j ... w?e=mRy8bF = situatie foto

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#11 Bericht door PA3DJS »

Op je dak ligt veel meer. Ik zie zonnepanelen, lampen met camera's en een klein zonnepaneel, en ik gok ook een dakrand (zink/lood). Je noemde zelf al de warmtepomp. Dan heb je bij elkaar toch wel het nodige metaal, en potentiele stoorbronnen, vlak bij je antenne.

Gezieni wat ik allemaal zie, zou ik toch de hoogte in proberen te gaan. Juist bij een horizontaal opgestelde antenne voor DX doet die hoogte heel veel. Wellicht dat dan de tweede director ook nog kan zonder een slechte SWR te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het met het ruis S-punt zit vergeleken met de vertical op 6 m voethoogte. Zoals je weet is voor lokaal verkeer zo'n horizontaal gepolariseerde yagi niet echt een aanrader (vanwege dat de meeste mensen met sprieten zitten).

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#12 Bericht door Leopard001 »

Klopt met die camera's en zonnepanelen. Is maar één werkende en 2 dummy's :wink: Omdat ik een nogal hoge S ( 6 ) waarde heb, heb ik de zekeringkast eens uitgezet en getest met een 12 volt batterij. Dit gaf toen geen verschil in S waarde. IVM de SWR heb ik die test nog niet gedaan.
PA3DJS dank je voor de info. Ik ga hier mee aan de slag volgend weekend

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#13 Bericht door EA5JEX »

De sy4 is een 27 mhz antenne, dus te kirt voor 28 mhz.

Kees

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#14 Bericht door EA5JEX »

Ik bedoel te lang natuurlijk, je moet van alle elementen wat afhalen
Im dat dat jaren geleden al eens berekend.

Kees

Leopard001
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2023, 16:55
Roepletters: ONL

Re: Hoogte 4 elements beam boven dak of grond

#15 Bericht door Leopard001 »

Kees, dat heb ik gedaan. Alle elementen zijn ingekort tot waar ik het beste resultaat had en dit komt ongeveer overeen met de lengtes die de fabrikant opgeeft. Ik ga volgend weekend een andere voet maken en proberen 2,5 tot 3 meter boven het dak uit te komen. Zenden op de 10 of 12 meter band is toch nog niet voor direct, maar ik wil zien wat mogelijk is en hou jullie op de hoogte.

Plaats reactie