Cobwebb antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Cobwebb antenne

#1 Bericht door PD1PK »

Beste om.

Ik ben van plan een cobwebb antennen 20 meter achter in me tuin te plaatsen.
Te plaatsten op een paal van 6 meter hoog en 20 meter van me huis vandaan. Daar staat die mooi vrij van alles en denk dat 6 meter wel genoeg is kwa hoogte. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten opletten?

Alle sugesties zijn welkom.

Gr Paul pd1pk
Bijlagen
mfj-1835-cobweb-hf beam.jpg
mfj-1835-cobweb-hf beam.jpg (33.89 KiB) 4178 keer bekeken
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Cobwebb antenne

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Paul,

Volgens mij is het beter een antenne minimaal een halve golflengte hoog te plaatsen. Dit zou 10 meter voor deze antenne zijn.

Op het forum is hier al regelmatig over geschreven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Cobwebb antenne

#3 Bericht door PA3DAT »

Ook nog een overweging: wanneer je het mastje tegen de schuur monteert dan mag het geheel 5m boven de schuur uitsteken zonder vergunning. Zet je een antenne met paal echter op het gazon, dan mag deze combinatie max. 5m hoog zijn, gerekend vanaf de grond. Of je moet vergunning aanvragen...

Of je met 6m boven de tuin problemen krijgt, is o.m. afhankelijk van de buren. Gaan die klagen dan komt er waarschijnlijk een ambtenaar langs en dan moet ie alsnog worden ingekort tot 5m, boven het gras of boven het snijpunt met het dak van de schuur.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Cobwebb antenne

#4 Bericht door on4avt »

De hoogte voor deze antenne staat beschreven .
8m boven de grond.
Of je moet ze verticaal zetten.

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#5 Bericht door PD1PK »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 11 feb 2023, 06:07 Hallo Paul,

Volgens mij is het beter een antenne minimaal een halve golflengte hoog te plaatsen. Dit zou 10 meter voor deze antenne zijn.

Op het forum is hier al regelmatig over geschreven.
Zal eens gaan speuren. Dank je wel
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#6 Bericht door PD1PK »

PA3DAT schreef: 11 feb 2023, 07:31 Ook nog een overweging: wanneer je het mastje tegen de schuur monteert dan mag het geheel 5m boven de schuur uitsteken zonder vergunning. Zet je een antenne met paal echter op het gazon, dan mag deze combinatie max. 5m hoog zijn, gerekend vanaf de grond. Of je moet vergunning aanvragen...

Of je met 6m boven de tuin problemen krijgt, is o.m. afhankelijk van de buren. Gaan die klagen dan komt er waarschijnlijk een ambtenaar langs en dan moet ie alsnog worden ingekort tot 5m, boven het gras of boven het snijpunt met het dak van de schuur.
Beste om. Thx voor de info. Gelukkig heb ik goeie buren rond om me heen. Ze waren ook vrij snel gewend als ik naar me werk ging smorgens om 05.
30 uur met mijn Harley, 😆 knal knal
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#7 Bericht door PD1PK »

Ik weet genoeg. Tnx voor de antwoorden.
Bijlagen
Screenshot_20230211_162938_Adobe Acrobat.jpg
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#8 Bericht door PD1PK »

Deze is in de bestelling gegaan bij een Poolse maker vanuit ebay.

7 BAND HF COBWEB ANTENNA 1kw SSB 14,18,21,24,28,50,7o en kan simpel geupgrade worden voor 40 meter.

Komt op een paal van een meter of 8 midden in de tuin. Tuintje is 25 meter lang en 6 meter breed. Ben benieuwd hoe die het gaat doen....

De vrouw krijgt een trap van 8 meter voor de was op te hangen. Is zei ook blij :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
Cobweb.jpg
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Cobwebb antenne

#9 Bericht door PC4D »

Veel plezier met de antenne en ben benieuwd naar de ervaringen die je ermee gaat op doen
73 PC4D DaveDoesIT

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#10 Bericht door PD1PK »

PC4D schreef: 18 feb 2023, 16:05 Veel plezier met de antenne en ben benieuwd naar de ervaringen die je ermee gaat op doen
Dank je. Zal hieronder schrijven wat mijn bevindingen zijn.
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Cobwebb antenne

#11 Bericht door PA9X »

PD1PK schreef: 15 feb 2023, 16:00 Deze is in de bestelling gegaan bij een Poolse maker vanuit ebay.

7 BAND HF COBWEB ANTENNA 1kw SSB 14,18,21,24,28,50,7o en kan simpel geupgrade worden voor 40 meter.

Komt op een paal van een meter of 8 midden in de tuin. Tuintje is 25 meter lang en 6 meter breed. Ben benieuwd hoe die het gaat doen....

De vrouw krijgt een trap van 8 meter voor de was op te hangen. Is zei ook blij :lol: :lol: :lol:
Ik heb veel met de Cobweb en allerlei varianten (Cobwebb en Halo) geëxperimenteerd en heb dezelfde antenne uit Polen ook. Ik was verbaasd over de prijs t.o.v. de kwaliteit. Hij is licht van gewicht, vangt relatief weinig wind maar toch heel stevig. Toen ik 'm uit de doos haalde en uitvouwde stonden alle banden staan meteen goed afgestemd. Installatie was binnen een uur gedaan. Ik moest 10 meter alleen iets bijstellen.

Bij mij staat deze Cobweb op 13 meter hoogte boven. Hij is over het algemeen beter dan mijn vertical met signalen over lange afstanden. Dat heeft ook zeker te maken met de hoogte. Ik heb een 20 meter (monoband) Cobweb getest op 7 meter boven de grond en presteerde hetzelfde als mijn 5/8 vertical. Dus als je hoger kan, moet je het zeker doen. Op 6 meter hoogte heb je op 10 en 20 meter relatief hoge opstralingshoeken, niet zo gunstig voort DX...

De bandbreedte is wat beperkt. Op 20 en 10 meter heb je wel een tuner nodig om op de flanken van de band de SWR uit het rood te krijgen.

Hou wel in de gaten dat bij deze Cobweb alleen een 1:4 impedantietrafo bijgeleverd wordt. Je moet zeker nog een mantelstroomfilter (1:1 balun) bij het voedingspunt opnemen.

Momenteel ben ik de zend- en ontvangstprestaties van deze Cobweb aan het vergelijken met een zgn. "Rybakov" vertical, een 7,7 meter lange vertical met radialen en een CG-3000 auto tuner eronder. De Cobweb is met DX op 20 meter tot nu toe de betere antenne. Op de andere banden moet ik nog testen. Als ik alle data compleet heb, publiceer ik die op mijn website.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#12 Bericht door PD1PK »

PA9X schreef: 19 feb 2023, 20:03
PD1PK schreef: 15 feb 2023, 16:00 Deze is in de bestelling gegaan bij een Poolse maker vanuit ebay.

7 BAND HF COBWEB ANTENNA 1kw SSB 14,18,21,24,28,50,7o en kan simpel geupgrade worden voor 40 meter.

Komt op een paal van een meter of 8 midden in de tuin. Tuintje is 25 meter lang en 6 meter breed. Ben benieuwd hoe die het gaat doen....

De vrouw krijgt een trap van 8 meter voor de was op te hangen. Is zei ook blij :lol: :lol: :lol:
Ik heb veel met de Cobweb en allerlei varianten (Cobwebb en Halo) geëxperimenteerd en heb dezelfde antenne uit Polen ook. Ik was verbaasd over de prijs t.o.v. de kwaliteit. Hij is licht van gewicht, vangt relatief weinig wind maar toch heel stevig. Toen ik 'm uit de doos haalde en uitvouwde stonden alle banden staan meteen goed afgestemd. Installatie was binnen een uur gedaan. Ik moest 10 meter alleen iets bijstellen.

Bij mij staat deze Cobweb op 13 meter hoogte boven. Hij is over het algemeen beter dan mijn vertical met signalen over lange afstanden. Dat heeft ook zeker te maken met de hoogte. Ik heb een 20 meter (monoband) Cobweb getest op 7 meter boven de grond en presteerde hetzelfde als mijn 5/8 vertical. Dus als je hoger kan, moet je het zeker doen. Op 6 meter hoogte heb je op 10 en 20 meter relatief hoge opstralingshoeken, niet zo gunstig voort DX...

De bandbreedte is wat beperkt. Op 20 en 10 meter heb je wel een tuner nodig om op de flanken van de band de SWR uit het rood te krijgen.

Hou wel in de gaten dat bij deze Cobweb alleen een 1:4 impedantietrafo bijgeleverd wordt. Je moet zeker nog een mantelstroomfilter (1:1 balun) bij het voedingspunt opnemen.

Momenteel ben ik de zend- en ontvangstprestaties van deze Cobweb aan het vergelijken met een zgn. "Rybakov" vertical, een 7,7 meter lange vertical met radialen en een CG-3000 auto tuner eronder. De Cobweb is met DX op 20 meter tot nu toe de betere antenne. Op de andere banden moet ik nog testen. Als ik alle data compleet heb, publiceer ik die op mijn website.

Afbeelding
Dank je wel voor de hele uitleg,

Ik zie op meerdere filmpjes op Youtube dat er geen tot niemand zo`n mantel stroom filter tussen heeft gehangen.
Ik neem aan dat zo`n kastje wat afgebeeld is hier onder. (ja ik ben een leek, maar door vragen leert men) :) Wat is het doel en nu om er zo`n extra kastje tussen te zetten. Op de foto van de bekande ebay verkoper zijnd dat nodig te zijn vandaar mijn vraag.

Gr Paul
Bijlagen
ballun.jpg
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Cobwebb antenne

#13 Bericht door PA9X »

De Cobweb is een zgn. symmetrische antenne net zoals een dipool. Als je deze voedt met een asymmetrische voedingslijn zoals coaxkabel, gaan er mantelstromen over de buitenmantel van de coax lopen. Die mantelstromen veroorzaken weer RF inslag op apparatuur in de omgeving. Een mantelstroomfilter (1:1 balun) onderdrukt die mantelstromen.

Op die filmpjes over Cobweb zie je het niet, maar daar wordt vaak gebruik gemaakt van een "hybride" 1:4 balun. Dat zijn twee ringkernen met een aantal windingen waarvan er een functioneert als impedantietrafo om 12,5 Ohm naar 50 Ohm te transformeren. De andere ringkern als mantelstroomfilter (1:1 balun). Dan samengebouwd in één behuizing.

Op de foto van mijn Cobweb zie je onder de zwarte behuizing van de impedantietrafo een grijs kastje hangen waarin het mantelstroomfilter zit

Toevallig ben ik de bouwer van het mantelstroomfilter waar je een screenshot van toont. Het kan ook simpelere dan die versie. Probeer eerst eens 6 slagen coax (RG-58 of RG-213) op een diameter van 8-10 cm. Of wat effectiever; 10 windingen RG-58 om een FT240-43 ferrietring. Voor het laatste heb je ongeveer 90cm kabel nodig.

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Cobwebb antenne

#14 Bericht door PD1PK »

PA9X schreef: 20 feb 2023, 13:52 De Cobweb is een zgn. symmetrische antenne net zoals een dipool. Als je deze voedt met een asymmetrische voedingslijn zoals coaxkabel, gaan er mantelstromen over de buitenmantel van de coax lopen. Die mantelstromen veroorzaken weer RF inslag op apparatuur in de omgeving. Een mantelstroomfilter (1:1 balun) onderdrukt die mantelstromen.

Op die filmpjes over Cobweb zie je het niet, maar daar wordt vaak gebruik gemaakt van een "hybride" 1:4 balun. Dat zijn twee ringkernen met een aantal windingen waarvan er een functioneert als impedantietrafo om 12,5 Ohm naar 50 Ohm te transformeren. De andere ringkern als mantelstroomfilter (1:1 balun). Dan samengebouwd in één behuizing.

Op de foto van mijn Cobweb zie je onder de zwarte behuizing van de impedantietrafo een grijs kastje hangen waarin het mantelstroomfilter zit

Toevallig ben ik de bouwer van het mantelstroomfilter waar je een screenshot van toont. Het kan ook simpelere dan die versie. Probeer eerst eens 6 slagen coax (RG-58 of RG-213) op een diameter van 8-10 cm. Of wat effectiever; 10 windingen RG-58 om een FT240-43 ferrietring. Voor het laatste heb je ongeveer 90cm kabel nodig.
Dank je wel voor de duidelijke uitleg, Ik heb de antenne bij Paul Koshaolin uit polen in bestelling, mocht het zover zijn dat ik hem kan ombouwen weet ik dat ik bij jou aan moet kloppen voor dat mantelstroom kastje te kopen :) Ben van de makkelijke kant. Daarom heb ik ook een nieuwere Harley waar je niet aan hoef te sleutelen :):)
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

wimken
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:59

Re: Cobwebb antenne

#15 Bericht door wimken »

wat zijn jullie bevindingen met de cobweb als het regent?? ik bedoel daarmee de vswr.

Plaats reactie