Glasfiber mast voor portable gebruik ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#1 Bericht door pe1rdp »

Omdat ik in het voorjaar wil starten met portable qso's (WWFF, POTA, SOTA) ben ik me aan het oriënteren op een klein fiber schuifmastje.
De bedoeling is om een endfed, dipool of andere draad antenne een paar meter de lucht in de brengen. Dus geen yagi's of andere zware antennes.
Hoogte zal dus ongeveer 10m worden.

Echter nu zie ik door de bomen (masten?) het bos niet meer.
Er zijn best wel wat aanbieders en ik ben al recensies van anderen aan het lezen.
Een merk dat ik vaak voorbij zie komen is Spiderbeam.
Maar ook Sotabeam en dx-wire.de worden portable veel gebruikt.
Tevens zag ik diverse goedkope modellen op de website van handelsonderneming Veenstra.

Een amateur die ik vandaag sprak heeft masten van meerdere merken en hij had een negatieve ervaring met de 12m mast van Spiderbeam.
Zodra hij een draad langs deze mast spant, dan gaat de SWR aan de loop. Met SOTAbeam of dx-wire heeft hij dit niet.

Deelt iemand anders deze ervaring? Of juist niet?
Ook andere tips en ervaringen zijn van harte welkom.
Bijvoorbeeld het gewicht en grootte. Wat is nog handig om mee te nemen als je een paar km wil lopen.

Oh ja, QRPguys maakte van die mooie lichte endfed un-un. Helaas zijn ze ermee gestopt.
Nu worden deze dingen volop gecopieerd in het verre oosten. Echter daarvan lees ik sterk uiteenlopende ervaringen.
Ook deze ervaringen hoor ik graag.

Alvast dank hiervoor.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#2 Bericht door PE2AAB »

Hi Arno,

Ik heb zo’n QRPGuys cloon. Te herkennen aan een fout in de opdruk (lengtes zijn verkeerd weergegeven).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#3 Bericht door PA3DJS »

Als je een draad langs kunststof trekt, zal de resonantiefrequentie altijd iets verlopen. Naarmate het om meer kunststof gaat (bijv. t.g.v. grotere wanddikte), zal het verloop iets groter zijn. Meestal is dat eenvoudig op te lossen door de draad iets in te korten, of terug te vouwen.

Ik gebruik naast mijn 18 m spiderbeam mast ook vishenghengels, en die test ik met een eindgevoede antenne voor 2 m om vast te stellen of er geen carbon in zit (en dat kom je steeds vaker tegen). antenne erlangs, en dan zie je dat de SWR curve wat in frequentie naar beneden schuift.

Ik ben op dit moment bezig met een sleeve dipole voor 70 cm voor in een oude (denk aan >30 jaar) Albatros vishengel. Dan heb je behoorlijk verloop van de SWR curve vanwege dat de antenne in de hengel zit.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#4 Bericht door PD2B »

Ik gebruik de spiderbeam en wikkel daar mijn endfed omheen en ik zie amper verschil. Zonder tuner te werken op de IC 705.
Mvg,

Bert

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#5 Bericht door PA2S »

pe1rdp schreef: 19 jan 2023, 18:44 Ook andere tips en ervaringen zijn van harte welkom.
Bijvoorbeeld het gewicht en grootte. Wat is nog handig om mee te nemen als je een paar km wil lopen.
Ik zou kijken naar een hengel. In het verleden enkele vaste hengels gekocht bij een sport "supermarkt", net nog even gekeken, maar ze verdienen er vast te weinig aan, want ze hebben alleen nog (veel) te dure hengels. Ik ga de naam niet noemen, het zijn dieven geworden.

Ik zag soortgelijke hangels op:
https://www.karperxl.nl/hengels/vaste-h ... tical-3-8m

Je kunt een lengte kiezen en de prijs wordt hoger bij een grotere lengte.

Ook op Marktplaats hengels gezien, diverse lange voor ca. 40 euro. Zoek naar "vaste hengel" of "oversteek hengel". Ik ben geen visser, maar die termen vond ik in het verleden bij het zoeken naar geschikte hengels :-)

Het weegt niet veel, voor ongeveer een kilo kom je al een heel eind in de lucht. Ingeschoven ruim een meter lang.

Het is wel aan te bevelen om een grondanker te gebruiken, om het ding gemakkelijk recht te kunnen zetten. Als je met een proefopstelling drie tuidraden uitmeet (lengte schuin en afstand over de grond) dan kun je in het veld drie pennen op de goede plaats in de grond zetten voor de tuidraden. Een kantelvoet is simpel te maken van een stevige scharnier en een paar dikke latten van ongeveer een halve meter, een deel in het grondanker, in het midden het scharnier en aan het bovenste deel bevestig je het onderste segment van de hengel. Twee tuidraden vastmaken, derde draad vasthouden, omhoog duwen en met de derde draad vastzetten. Als de boel goed is uitgezet, staat hij vrijwel meteen recht. Uiteraard wel enkele radialen op de grond leggen en klaar.

Mijn hengelantennes had ik voorzien van koperdraad uit een oude stofzuiger, Met wat kleine bundelbandjes (ty-wraps) aan de hengel vastgemaakt. Nooit problemen gehad met instabiliteit, in Frankrijk stond een 5 meter hengel bovenop een MFJ glasvezelmast (die masten zijn behoorlijk zwaar en niet handig als je in je eentje het veld in gaat). Regen, wind, het maakte niet uit, de afstemming bleef gewoon kloppen.

Wel gebruikte ik in Frankrijk voor de vertical een remote automatische tuner (Icom AH-4), maar ook thuis met een MFJ "onderstel" en een 5 meter hengel als bovendeel werkte het prima. Helaas was de ontvangst minder goed (lokale QRM) en gebruik ik op beide locaties een dipool met ladderlijn en (hand-)tuner.

Enfin, wat gedachten waar je misschien wat mee kunt.

Succes en veel mooi weer!

Henk

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#6 Bericht door PD0JSB »

Heeee Arno, het verhaal van Bert beaam ik helemaal, zowel de spiderbeam als de ic705. ik heb een merkenloze glas fiber mast van 12,5 meter, en een 10 meter spiderbeam mini,, gek genoeg wegen deze allebei even zwaar , de spiderbeam bestaat uit meer secties met een grotere wanddikte .De voorkeur is absoluut voor de spiderbeam, deze is voor reizen lekker compact, kan makkelijk op de fiets worden meegenomen , 2 spanbandjes rond de antenne hoes om de stang , en voila
Ik ben begonnen met als het voor langer als 1 dag is de mast segmenten aan elkaar te tapen met schilders tape, de goedkoopste, deze laat bij het demonteren geen lijmresten achter
In het veld hoeven afstellingen niet tot 7 cijfers achter de komma nauwkeurig te zijn , een swr van 1 : 1,5 is nog ruim goed genoeg , daarbij komt nog dat de ruisvloer vaak veel lager is dan in de bebouwde kom, je hoort vaak meer . Thuis heb ik een endfed 1 op 49 ,5 banden ( 23meter lang) hangende van 6 meter hoog , maar 3meter 20 In het veld gebruik in een endfed 1 op 64 (23 meter ), deze presteerde beter dan de "fabrieks endfed'' met de jota getest ( toen kon het) van 160 tot en met de 2 meter !!!, deze deed niet onder voor een w3dzz van 54 meter swr bleef overal onder de 1op 1,5, het is 1x je materiaal goed in orde maken en je hebt geen omkijken meer
Als je buiten bent met je uitrusting , moet je opzetten, controle metingen , en dan kunnen genieten, het gaat om Quality time ,,,, het is zo donker
Ik heb ook wel een 10-20-40 endfed,ook goed maar door die 23m endfed ben ik een verwend nest geworden , die slaat alles
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#7 Bericht door PA9CW »

Al een jaar of tien en bijna 270 SOTA activaties, gebruik ik de 10 meter fibre mast van DXWire. Is lekker klein ( 67 cm ) en past mooi achterop mijn rugzak. Iets meer als een kilo. Verder kan dit kleine mastje ook in je koffer als je eventueel gaat vliegen.
Voor PAFF activaties gebruik ik meestal de 15 meter fibre mast. Die staat dan altijd tegen een boom, of tegen een paaltje met twee spanbandjes.
Het veranderen van SWR heb ik niet geconstateerd met deze twee masten.

Ik heb ook nog een 6 meter carbon mastje van SOTABEAMS, sinds een half jaar. Superlicht en weegt slechts 315 gram. Daar doe ik een 5 meter draad in en er zitten 8 radialen van 3,5 meter onder. Die gaan naar een (3D geprinte) winder met een 1:4 balun. Filmpje staat hier. https://youtu.be/4nBzV3-9K18?t=45
Tijdens de laatste SOTA Tour in GW en EA8/FU was een succes.
Er gaat een stalen pin van ca. 60 cm de grond in. Dan gaat daar overheen de mast. Het geheel blijft mooi staan. Ook bij sterke winden, zoals op Fuerteventura.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#8 Bericht door PE2AAB »

We kunnen die 12m Spiderbeam unit van mij eens testen Arno. Ik lees hier dat er dus ook situaties zijn waarbij de antenne om de Spiderbeam mast nauwelijks wordt beïnvloed.

Mijn oude mast sneuvelde na jaren trouwe dienst. Ik maakte gebruik van een zogenaamde 'Up & Outer' antenne en een blauw kleurige mast destijds van Andy's Funkladen. Met exact dezelfde installatie methode op de Spiderbeam paal (topje vastmaken aan de top van de mast en met een paar ruime draaiingen om de mast naar beneden om klapperen in de wind te verminderen) ging de SWR compleet aan de haal. Het ding was niet meer goed te krijgen. Je zou zeggen; dan is er ergens een draadje gebroken. Niets bleek minder waar; elektrisch is het ding 100% in orde,
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed; ik heb geen 'endfed' geprobeerd. En wat Wim, DJS ook al aangeeft; enige invloed had die oude mast natuurlijk wel maar dat verschil was niet echt merkbaar in de performance. Zelfs met dat simpele draadje in het centrum van Valkenswaard met 100W SSB heb ik Henk, VK2GWK kunnen werken!
Met de zelfde antenne en de Spiderbeam mast wil de set niet eens beginnen aan het tunen van het spul. Zal de Bird slugs maar eens uit de verhuisdoos gaan halen (of de een analyzer eraan).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#9 Bericht door PE2AAB »

Zag hier overigens een vishengel van 7 meter voor € 19,99
Die prijs lijkt me nog acceptabel.

Afbeelding

https://www.decathlon.nl/p/telescopisch ... mc=8648718

Kwam overigens ook nog een tweede (oud topic) tegen. Wellicht staat daar ook nog info bij?
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 86#p251386
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#10 Bericht door PE1RIK »

PA9CW schreef: 19 jan 2023, 22:16 Al een jaar of tien en bijna 270 SOTA activaties, gebruik ik de 10 meter fibre mast van DXWire. Is lekker klein ( 67 cm ) en past mooi achterop mijn rugzak. Iets meer als een kilo.
Ik heb dezelfde mast en sluit me helemaal aan bij dit verhaal: Het is een prima mast en heel goed bruikbaar. Met een endfed voor 20meter heb je een prima antenne. En als je de balun eraf haalt en wat radialen toevoegt, heb je een hele mooie GP voor 40meter. (en 15). Deze mast kan ik je echt aanraden.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#11 Bericht door pe1rdp »

Wow! Wat veel en prima reacties. En zelfs een uitnodiging om masten te gaan proberen bij een mede amateur.
Iedereen hartelijk dank hiervoor. Ook het idee van een hengel is super. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Hiermee kan ik weer verder.
Zijn er nog ideeën of tips; blijf ze vooral posten.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#12 Bericht door on4ged »

Ik kocht drie jaren geleden twee oude hengels voor amper 40€. De ene was van carbonvezel, de andere glasvezel. Beiden zijn ze ± 7,5m lang. Afhankelijk van wat ik er mee wil doen moet ik alleen opletten om de juiste te gebruiken. Maar verder doen beide hengels prima hun werk. Alleen rekening houden met het uiterste (bovenste) element dat meestal niet bruikbaar zal zijn omdat dat te dun ons en niet stijf genoeg voor sommige toepassingen.
Zelf heb ik de mogelijkheid gecreëerd om desgevallend op de top andere kleine lichte antennes te monteren. Zo bijvoorbeeld een kleine HB9CV. Gewoon even de hengel een beetje draaien en je jan perfect richten. Bij de glasvezel hang ik bovenaan mijn EndFed longwire die ik schuin aflopend opspan, en soms een duoband voor 2 & 70 van het topje van de hengel afhangend naar beneden. Of beide samen. De carbolhengel, opletten want die is geleidend, kan eventueel dienen om te gebruiken als steunpunt. Wat ook vaak gedaan wordt is een longwire als een langgerekte spoel om de hengel winden om te gebruiken als verticaal. Doorvoor mag je dan natuurlijk geen carbonvezel gebruiken, maar heb je zeker een glasvezel nodig. Maar dergelijke opstelling heb ik nog nooit geprobeert. Ik gebruik ze wel niet zo dikwijls, maar als ik het eens doe geniet ik van het gemak dat ze me bieden. Klein en licht in transport, dus gemakkelijk weg te stouwen. Alleen in de rugzak zijn ze een beetje te groot. Ineengeschoven is de glasvezel 1,5m en de carbon 1,2m lang.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#13 Bericht door PA4WK »

Heeft iemand ervaring met deze mast, de verkoper zelf zegt dat ze steviger zijn dan elk ander merk
https://dxcommander.com/product/18m-pole-dx-commander/
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Glasfiber mast voor portable gebruik ?

#14 Bericht door PH7R »

PA4WK schreef: 21 jan 2023, 13:55 Heeft iemand ervaring met deze mast, de verkoper zelf zegt dat ze steviger zijn dan elk ander merk
https://dxcommander.com/product/18m-pole-dx-commander/
Geen eigen ervaring maar al op YT van Callum (DX Commander) gekeken https://www.youtube.com/results?search_ ... mander+18m ? Ik kom geen negatieve ervaringen tegen. Vergelijking met Spiderbeam 6,8kg en DX is 8kg. Gewicht zal inderdaad zitten in dikkere buizen. Kwaliteit materiaal?
Prijs Spiderbeam euro 209 (duitse btw en excl shipping). DX is 239 puond excl invoer en btw.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie