Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
MarkN
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2023, 20:26

Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#1 Bericht door MarkN »

Hallo,

Ik heb een 12m telescopische mast die ik graag zou willen gebruiken om een draadantenne op te hangen (nog niet geïnstalleerd). Ik weet dat we goedkeuring van de gemeente moeten hebben om antennes hoger dan 5 meter te installeren - mijn vraag is hoe waarschijnlijk is dat zo'n verzoek goedgekeurd zal worden (in het algemeen)?

Natuurlijk weet ik het niet totdat ik het vraag, maar het gevoel dat ik krijg na het lezen van de forums, etc. is dat heel weinig mensen zo'n verzoek doen en/of deze goedkeuring krijgen. Is dat het geval?

Ik woon in een tussenwoning (in een van de middenhuizen) en ben niet in het midden van een grote stad.

Tips die ik in gedachten moet houden, zouden ook op prijs worden gesteld.

Bedankt!

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#2 Bericht door pa3a »

Tip 1
Wees goede vrienden met je buren en leg uit wat je wil en waarvoor het het doet.
Tip 2
Begin zo low profile als mogelijk.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

"In het algemeen" is er weinig te zeggen over de waarschijnlijkheid: gemeenten mogen zelf keuzes maken in hun ruimtelijk beleid voor het plaatsen van antennes hoger dan 5 meter.

Sommige gemeenten hebben een specifiek antennebeleid waarin soms ook het beleid t.a.v. zendamateurs is opgenomen (o.a. Enschede en Nijkerk). Andere gemeenten hebben dat niet, maar hebben in het bestemmingsplan iets specifieks opgenomen over antenne-installaties. Kom je ook daar niets in tegen, dan kan dat zijn omdat de gemeente het wil/kan afhandelen als "kruimelgeval" via de kruimelregeling.

Probeer daarom als eerste te achterhalen wat in jou situatie het geval is: is er beleid en/of kan de gemeente het afhandelen o.b.v. de kruimelregeling? Kom je er vanuit het beleid zelf niet achter? Ga dan eens naar de informatiebalie en vraag hoe het in jou situatie zit.

Als er mogelijkheden zijn, dan kan je starten met het opstellen van je vergunningsaanvraag. Met het krijgen van een vergunning hoef je nog niet meteen "uit de problemen" te zijn: belanghebbenden kunnen alsnog een bezwaar indienen. De gemeente moet dan aantonen dat zij de vergunning terecht heeft verleend. Vervolgens hebben belanghebbenden nog een aantal mogelijkheden om bezwaar te maken, tot aan de Hoge Raad aan toe. Dan kan het jaren duren voordat er duidelijkheid is.

Moet je je hierdoor laten tegenhouden? Ik denk het niet: er zijn in ons land tientallen amateurs die in een vergelijkbare situatie als jij aangeeft wonen en die "gewoon" een vergunning hebben ontvangen en hun mast probleemloos hebben kunnen plaatsen. Wellicht zijn er ook in de gemeente waar jij woont amateurs met een vergelijkbare situatie als jij wil realiseren?

Hou altijd rekening met de mogelijkheid dat je verzoek wordt afgewezen en/of dat er zelfs na het krijgen van de vergunning door de gemeente nog problemen kunnen ontstaan. Als je in het uitsprakenregister van de rechtspraak zoekt op "zendamateur" en "antennemast" dan kom je vanzelf een aantal uitspraken tegen, waarbij de rechter alsnog een streep heeft gezet door een verkregen vergunning.

Dan nog het goede nieuws: vanuit de drie verenigingen die in het AmateurOverleg zitten, is volop aandacht voor de plaatsingsproblematiek en wordt getracht om op landelijk niveau betere afspraken te maken. Op korte termijn moet je daar echter nog niet veel van verwachten: dit is een onderwerp voor de lange adem.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#4 Bericht door PA0BAK »

Tijdens een gesprek met een juridisch medewerker van de gemeente heb ik eens gevraagd.
Wij wonen op een eiland en de dijken zijn ~12m hoger dan de vloer van het huis.
Vertelt dat voor VHF en hoger eigenlijk een zicht verbinding nodig is.
De reactie was, dat het in overleg mogelijk moest zijn, maar dat ook het huis en de omgeving moesten worden mee bekeken, voordat er een beslissing mogelijk is.

Momenteel heb ik een gaspijp van ruim 40mm en 6 meter lang tegen het huis staan, daarop een rondstraler en ik kan alle repeaters in zuid-west Nederland werken.
Omdat ik alleen FM gebruik en alleen 2m en 70cm hiervoor gebruik, heb ik nooit een aanvraag gedaan.
Het voedingspunt van de draad dipool constructie voor HF zit dus ook boven op de gaspijp en dat werkt (voor mij) redelijk, mijn 10 Wattjes worden gehoord.

Mijn advies is dan ook, ga eerst praten op het gemeentehuis, het kost niets maar je komt dan wel meer te weten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#5 Bericht door PA3HMP »

in het verleden heb ik voor iemand eens navraag gedaan bij zijn gemeente en toen kwam ik een maas in de wet tegen, ik schreef voor hem een brief met daarin dat hij voornemens was om een 10 meter zwiepmast tegen zijn huis te plaatsen, toen was het zo dat de gemeente binnen het jaar moest reageren, deden ze dat niet dan was het accoord.

dus ik met de brief naar de postkamer van het gemeentehuis in drievoud, af laten stempelen op datum en wachten, een jaar later na nog niks gehoord te hebben geplaatst, ze waren gewoon te laat, anderhalf jaar later kregen we een laffe brief met de mededeling dat we hem al geplaatst hadden maar verder geen mededeling erover, blijkbaar waren ze er zelf achter gekomen dat ze te laat waren en op die manier er dus toestemming was, soms moet je gemeentelijke wetten voor je laten werken, dit ging overigens enkel alleen op voor zwiepmasten waar je dus geen bouwvergunning voor nodig hebt, en was waarschijnlijk nog een overblijfsel uit het tv tijdperk voordat er centrale antenne was.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#6 Bericht door pa3met »

hoi,

mijn ervaring leert dat als je het officieele pad volgt en je geen gekkigheid uitspookt (per gemeente verschillend though) dat het wel goed komt.
(In Wierden (ik woon daar niet) zie je best wel een hoop grote masten vol met harken enzo staan. veelal uitschuifbaar; daar is men wsch makkelijker dan waar ik woon (IJsselstein).

Ik moest voor mijn antenne op het platte dak wel apart een onderonsje hebben met de commissie maar dat was meer omdat ze dachten dat ik
iemand anders was waar ze nog nare herinneringen aan bleken te hebben. Na de uitleg werd er onofficieel al gezegd dat er geen probleem zou zijn.
(ongeveer 7m lange vertical).

Ik heb het ingediend, tekeningen erbij blah etc. En na x weken kreeg ik de officieele toestemming. Daarna nog 6 weken gewacht in verband met
eventuele bezwaren. Die kwamen er niet. Dus nu is het officieel.

Het helpt als je niet hoog van de toren blaast (en zeker als blijkt dat je de regels niet goed interpreteert, zoals dat eerder bij de collega-amateur
dat klaarblijkelijk aan de orde was.

Enfin, een grote bek en dreigen met juridische dingen - dat helpt in ieder geval niet. Stel je open op. denk mee.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#7 Bericht door PA3DAT »

MarkN schreef: 11 jan 2023, 20:46 Ik heb een 12m telescopische mast die ik graag zou willen gebruiken om een draadantenne op te hangen (nog niet geïnstalleerd)
Waarom niet vergunningsvrij? Monteer die telescopische mast tegen de achtergevel, snijpunt/dakgoot op 6 meter? Dan mag ie er nog 5 meter bovenuit komen, 11m hoog dus. Dan heb je helemaal geen vergunning nodig. Overigens, als ie 12m hoog is valt dat ook niemand op, en je kunt 'm altijd weer iets laten zakken.

De relatie met de buren is heel belangrijk! Mijn relatie met de buurt is uitstekend, mijn Windom-antenne (FD4, draad, 40,5m lang) mocht ik aan de topgevel van de overbuurman vastmaken, op zijn uitnodiging, zijn initiatief! :D

Ik heb een uitlierbare kokermast tegen de zijgevel gemonteerd, 2 delen. Snijpunt dak op 8,5m dus ik mag tot 13,5m hoog. Geen vergunning nodig en voor mij hoog genoeg.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#8 Bericht door Thom PA9T »

Ik ben nu verhuisd, maar mijn oude huis was heel vergelijkbaar met wat jij wilt...

Ik had een 11 meter telescopische mast (van EPS antennes) tegen de schutting aan gezet, en een end-fed vanaf de schoorsteen daarnaartoe. Gewoon gedaan, niemand wat gevraagd.

De relatie met de buurt is wel belangrijk. Als mensen wilden weten wat het was, legde ik het uit. Maar van de meeste buren heb ik noooooit wat gehoord :D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Goedkeuring voor antennes hoger dan 5 meter

#9 Bericht door Thijzer »

Jaren zo'n Clark mast gehad achter de garage. Ging in het weekend regelmatig de lucht in, verder stond 'ie laag.

Een keer een medewerker van de gemeente aan de deur gehad met vragen en toen uitgelegd dat dezelfde antennes op het dak in totaal net iets hoger zouden staan, voor altijd. Nooit meer wat van gehoord.

Wat al gezegd is: zorg voor een goede verstandhouding met de buurt en zo lang niemand komt handhaven, is er niks aan de hand. Kun je in principe eeuwig mee vooruit.

Plaats reactie