antenne op windmolen ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

antenne op windmolen ?

#1 Bericht door Pielam »

Hallo iedereen, het lijkt me onwaarschijnlijk maar ik zag deze week helemaal bovenaan een windturbine (zo'n 80m hoog schat ik) enkele antennes staan. Volgens mij is het bijna uitgesloten om een antenne te plaatsen net naast een gigantische generator en gelijkrichter, of vergis ik me ?

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: antenne op windmolen ?

#2 Bericht door PE1RTC »

Daarin vergis je je. In mijn tijd bij een grote telecomprovider ben ik op vele 2G/3G/4G sites geweest op windmolens. In dat geval staat de apparatuur onderaan in kasten en lopen de feeders aan de zijkant van de mast omhoog. Op de gewenste hoogte komen vervolgens, met een hoogwerker, de antennes in de diverse sectoren te hangen. Gezien de beperkte dekking die 1 site moet leveren (we willen met veel mensen tegelijk online) hangen deze antennes meestal niet hoger dan halverwege de buismast.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: antenne op windmolen ?

#3 Bericht door PE2AAB »

Klopt inderdaad. Ik ben ook werkzaam geweest in de telecom en ook ik heb diverse windmolens, o.a. in het Nederlandse kustgebied, voorzien van telecom installaties. De feeders gingen omhoog op ladderbaan welke we zelfs met magneten aan de buismast monteerden. (sterke magneten).

Ook bovenop de turbine ken ik situaties van repeaters en antenne installaties.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: antenne op windmolen ?

#4 Bericht door PE1RTC »

Hallo Rick, ja met magneten dat schiet me ineens te binnen: we hadden eens een uithouder mee voor een straalverbindingsschotel met daaraan een hele zware magneet. Ik weet nog dat ik vroeg aan de engineer: ja en dan sta ik daar bovenin dat bakje van de hoogwerker, haal de verpakking weg en dan.....klap ik die magneet misschien wel schuin aan de buismast vast en wat dan?
Ging gelukkig goed. Was een mooie tijd.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: antenne op windmolen ?

#5 Bericht door sottezero »

Kan me voorstellen dat niet alleen telecom daar op gemonteerd wordt en dat die juist expres niet bovenin geplaatst worden vanwege de wieken en het draaien van de nacelle (staan je gsm grid antennes ineens ergens anders naartoe wijzen... maar dat er ook iot of das antennes in hangen en bliksemafleiders..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: antenne op windmolen ?

#6 Bericht door pe1cmo »

Ik denk dat hij die sprieten bedoeld, zal eerder blksem afleiding zijn. Die wieken hebben nogal een invloed op de afstraling van een antenne, en als zo'n wiek precies in de lijn zity van een straalverbinding, krijg je hele leuke dipjes waardoor de verbinding telkens even wegvalt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: antenne op windmolen ?

#7 Bericht door pe1nil-cor »

Nou ja het gaat niet altijd goed de combinatie windmolens en hoogfrequent mijn zoon was werkzaam met zijn bulldozer en hij gebruikt gps op de machine waarin heel werk in zit zoals hoogte heling zijn ingesteld.

Hij merkte dat er iets niet klopte het systeem werkte niet nauwkeurig en gaf regelmatig storing naar wat rond
vragen bleken meerdere machines er last van te hebben.
Heb contact met hem gehad over dit voorval hij zij raar er staat hier in de omgeving niets geen gebouwen het is een kale vlakte alleen een paar windmolens.

Het bedrijf die het gps systeem heeft geïnstalleerd is komen meten en heeft geconstateerd dat de windmolens
er voor zorgde dat de gps niet betrouwbaar is.
De oplossing was een apart gps zender op de werk een soort repeater te plaatsen.

73 Cor.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: antenne op windmolen ?

#8 Bericht door sottezero »

ik heb voor in de auto een L1/L5 ontvanger en ik heb in de buurt van waar ik vaak kom blakliden en zeewolde waar een shitload aan windmolens staat nooit problemen...

in wier en nieuw millingen en rammstein daarentegen......

Plaats reactie