Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM’s,

Welke telescoop is geschikt voor een permanente opstelling? Met als doel een draad in de lucht te houden, dus niet voor de montage van antennes e.d.
Ik heb ooit weleens een oversteek vishengel hiervoor gebruikt maar na een paar maanden kreeg ik de delen niet meer los van elkaar, hetgeen lastig is als je de boel voor een experiment naar beneden wilt halen.

Ik heb een 10 meter en 6 meter telescoop voor vakantie gebruik maar deze zijn echt bedoeld voor een tijdelijk opstelling. Na verloop van een aantal dagen komt het wel eens voor dat er een deel inschuift door vocht en/of temperatuur wisselingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

73, Gert

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#2 Bericht door PH7R »

Spiderbeam, eventueel tegen inschuiven met klemmen met rubber gebruiken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#3 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad, Spiderbeam is daarvoor de beste keuze, is ook redelijk dikwandig (en beetje zwaar).
Op mijn avatar zie je de Spiderbeam van 12m, de bovenste twee delen heb ik eraf gehaald.
Ze hebben ook wel langere, 18 of 24m dacht ik.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#4 Bericht door PA1GVZ »

Dank voor jullie reacties en advies, ziet er idd goed uit. Ik ga hier eens naar kijken welke lengte het beste past. Prijzen vallen mij eigenlijk nog wel mee.

73, Gert

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#5 Bericht door Cor - PA4Q »

Mijn spiderbeam staat al jaren buiten, om een endfed in de lucht te houden. Ik gebruik er een meter of 8 van, zonder klemmen. Hij is al een paar keer onder invloed van regen en wind ingezakt, zonder schade. Maar daarom heb ik nu een tennisbal onder het onderste element liggen.

73, Cor PA4Q

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#6 Bericht door Michiel »

Zou je i.p.v. slangenklemmen met rubber inleg ook zelf vulkaniserend tape kunnen gebruiken?
PVC tape of installatie band laat vaak van die vervelende lijm achter.

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#7 Bericht door pe1oxp »

Zelf gebruik ik al jaren rubberprofiel (NORMA Rubber C-Profiel) van 9 en 12mm, wat precies om slangklemmen heen past. Paar jaar geleden samen met de slangklemmen bij IQ-Parts Shop gekocht.
Bijlagen
IMG_20200119_140635748.jpg
IMG_20200116_222239653.jpg
*** Life is too short for QRP ***

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#8 Bericht door PA1GVZ »

Michiel schreef: 04 jan 2023, 13:05 Zou je i.p.v. slangenklemmen met rubber inleg ook zelf vulkaniserend tape kunnen gebruiken?
PVC tape of installatie band laat vaak van die vervelende lijm achter.
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Iemand ervaring hiermee?

73, Gert

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#9 Bericht door on4ged »

Michiel schreef: 04 jan 2023, 13:05 Zou je i.p.v. slangenklemmen met rubber inleg ook zelf vulkaniserend tape kunnen gebruiken?
PVC tape of installatie band laat vaak van die vervelende lijm achter.
Ik veronderstel dat dat geen probleem zal zijn, alleen is die vulkaniserende tape een nog grotere smeerboel (vetzakkerij zeggen we hier in Antwerpen) dan die andere tapes. Zeker als je hem nadien terug wil verwijderen. Ik denk dat die beugels met rubber bescherming wel zowat de netste oplossing zullen zijn.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#10 Bericht door PE1RTC »

Hier staat een spiderbeam al sinds een jaar of 5. Gebruik de slangklemmen met rubber eronder en daarna heb ik die slangklemmen omwikkeld met zelfvulcaniserende tape. Enerzijds omdat zo een mooie slanke zwarte mast ontstaat (voor de buren) en anderzijds om binnendringing van regenwater te voorkomen wat er tenslotte aan de onderkant weer uit zou moeten anders barst je bij een vorstperiode de onderste pijp misschien kapot.
Ik ben er zeer tevreden mee.
Overigens is zelfvulcaniserende tape ook na jaren nog prima te verwijderen m.b.v. een mesje en een schroevendraaier.

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Telescoop (fiber) voor permanente opstelling

#11 Bericht door Cor - PA4Q »

Ik gebruik mijn Spiderpole al een jaar of 6 buiten, die is nog steeds in goede conditie. Ik vermoed dat de Spiderpole een extra laklaag heeft gekregen en daardoor niet UV gevoelig is.

De andere kant van mijn endfed gaat naar een 7 meter lange glasvezel opsteekhengel waarvan ik het bovenste deel niet gebruik, want te slap. Deze hengel staat even lang buiten als de Spiderpole en is inmiddels over een grote lengte verweerd, met wit-zilverige aanslag. Ook het oppervlak is daar veel ruwer geworden. Ik neem aan dat dat aantasting door UV is.

Ik raad dan ook aan om glasvezelmasten die niet overduidelijk gelakt zijn zelf nog een laklaag te geven. Dit geeft ook de mogelijkheid een camouflage kleur te kiezen. Let wel op dat de mastdelen los van elkaar zijn bij het lakken. Uit eigen ervaring weet ik dat het lakken (of spuiten met een spuitbus) leidt tot een zeer hechte verbinding van de in elkaar geklemde delen. De verf kruipt namelijk capillair tussen de mastdelen en hardt daar uit. De mastdelen zijn dan niet meer van elkaar los te nemen.

73, Cor PA4Q

Plaats reactie