Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#61 Bericht door pe1rea »

andre schreef: 07 jan 2023, 12:59 Apart weer hoe hier op dit forum een topic kan ontsporen en een eigen richting kiest. Aan de andere kant lijkt het probleem inmiddels opgelost, topic starter vind het niet nodig blijkbaar om mee te reageren.. :mrgreen: Is 9 dagen niet meer hier geweest...
Een beetje zigzaggen mag.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#62 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, beetje zigzaggen en er rollen allerlei alternatieven uit zoals antenne op de boot en rond varen enz.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#63 Bericht door Frankyboy »

pe1rea schreef: 07 jan 2023, 16:02
Een beetje zigzaggen mag.
Laveren is het dan toch :wink:


Maar het meeste is wel gezegd, alleen jammer dan Jan dan niet terug komt met meer info, zeker door het woordje spoed.
Je zou verwachten dat hij er dan zelf bovenop zit.

Dan loopt en topic vanzelf een andere kant op dan waar hij gestart is.
Vind het ontsporen ook nog wel meevallen, regels voor plaatsing antennes op een boot/schip/surfplank heeft zeker een raakvlak.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#64 Bericht door pe1rxq »

Raakvlak wel, maar niet echt nuttig als oplossing.

Een boot of aanhanger in de achtertuin van een rijtjeshuis met daarop een grote antenne klinkt leuk, maar ook daar krijg je op termijn gewoon juridische problemen mee.
Hoofdstukje 'geest van de wet'.... (Anders zou je elk bouwwerk kunnen legaliseren door er een aanhanger van te maken, iedereen die een paar lessen maatschappijleer heeft gehad op de middelbare school zou moeten kunnen aanvoelen dat dat niet opgaat.)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#65 Bericht door pe1rea »

Gelukkig heb ik dan weer geen rijtjeshuis... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#66 Bericht door Frankyboy »

Er ligt blijkbaar al een handhavingsverzoek dan lijkt me nu het antwoord van Gert_PA2LO de beste oplossing.

Of voldoen aan de eisen (eventueel uitstel ivm het weer)
Daarna goed kijken wat de mogelijkheden zijn voor een vergunningsaanvraag.

Je zult in goed overleg met de gemeente moeten met de nadruk op goed dan bereik je meer.
Wanneer je antenne opstelling niet voldoet aan de vergunningsvrije eisen (zoals Jan al stelt) dan houden de opties om het zo te laten staan wel op bij een handhavingsverzoek.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#67 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef: 09 jan 2023, 22:03 ik denk alleen niet dat Jan B de sociale vaardigheden bezit om in goed overleg met de gemeente te gaan, hij geeft hier al geen reactie, geeft wel aan wat de vaardigheden zijn.
Dat wilde ik al niet schrijven.... 8)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#68 Bericht door Jan B »

Beste,

Bij deze even een reactiek.
Ik ga niet helemaal in op het aantal reacties (waar er ook helaas bij zijn die een reactie niet waard zijn )
Ik ben mij terdege bewust dat ik niet volgens de regelgeving werk/gewerkt heb en dat ik daar aanpassingen voor zou moeten doen in deze situatie. (maar welke amateur houdt zich exact aan alle regelgevingen? dit moet dus ook geen discussie worden hier!)
Het gaat er mij alleen om, wie heeft er genoeg kennis van zaken om hier (in mijn situatie) zoveel mogelijk uit te kunnen halen wat wel en niet mogelijk is.
De 2 verticalen staan er al 3 jaar zonder problemen, het verhaal waar alles om draait nu is dat er iemand is geweest die aankaart bij de handhaving dat mijn loop herrie zou maken! ( en dan gaat het met namen alleen om de rotor, de mast is nagenoeg geruisloos) echter de rotor is ook geïsoleerd en hoor je ook nagenoeg niet. (ook geconstateerd door betreffende gemeente ambtenaar die is komen kijken, dat mijn airco unit meer geluid maakt dan de rotor)
Ik heb dan ook een schrijven gekregen dat ik nu alles moet verwijderen en dat het ook een besluit is waar ik geen verweer op zou mogen maken.
Ik ga even niet verder op de zaak in nu, ik heb een uitnodiging liggen om op gemeentehuis over deze zaak te komen praten en wacht op moment nog even op wat juridische informatie.
Dus bij deze is dit de reden waarom ik nog even niet gereageerd heb.


73 Jan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#69 Bericht door PA1AIS »

Jan, een waardige reactie!
Ik hoop niet dat onze reacties je helemaal ongrieft hebben. :?

Als je gesprek niks oplevert, vrees ik dat je bij nl (0) moet beginnen en toch eerst alles weg, procedure volgen en hopen dat je toestemming krijgt?
De 5 meter definitie is vrij duidelijk denk ik.

Zou wel jammer zijn denk ik, een loop is een prima antenne in een woonwijk.

Hou ons maar op de hoogte.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#70 Bericht door PH7R »

Qua airco en geluidsnivo ligt eea vast in bouwbesluit en ook qua overlast inmiddels wat uitspraken van de rechter. Ik kan me niet voorstellen dat de rotor meer dan 40dBm geluid maakt. Dus hier liggen wel wat kansen als dit het probleem.

Misschien heb je hier wat aan https://open.overheid.nl/repository/ron ... 03g202.pdf
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#71 Bericht door Gert_PA2LO »

Beste Jan,

Succes met je overleg met de gemeente, we horen t.z.t. graag de uitkomst.

Wellicht bedoel je het in je antwoord niet zo, maar ik ken behoorlijk wat amateurs en de meeste daarvan houden zich aan alle regelgeving. (alhans, voor wat betreft hun gebruikersvoorwaarden en eventuele benodigde omgevingsvergunning). Laat dat vooral ook de norm zijn: het is voor een buitenstaander al lastig genoeg om te snappen wat wij radioamateurs nu precies doen en waarom we die 'rare, onoogelijke antennes' op ons dak zetten. De insteek die je in je reactie lijkt te geven dat vrijwel alle radio-amateurs de regels aan de laars lappen is dan ook een schadelijke en bezijden de waarheid.

73,
Gert

Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#72 Bericht door Jan B »

Beste Gert,

We moeten hier ook geen discussie van maken, ik ga er ook even vanuit dat je enigszins begrijpt hoe ik het bedoel.
Er word van iedere burger verwacht dat deze zich aan de wet/regelgeving houdt zoals deze voorgeschreven is.
En als ieder zich daar aan houdt zou dit een heel braaf landje worden.... :) ` dus lijkt me de discussie niet waardig om hier verder over uit te weiden. :D

Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#73 Bericht door Jan B »

PH7R schreef: 12 jan 2023, 12:09 Qua airco en geluidsnivo ligt eea vast in bouwbesluit en ook qua overlast inmiddels wat uitspraken van de rechter. Ik kan me niet voorstellen dat de rotor meer dan 40dBm geluid maakt. Dus hier liggen wel wat kansen als dit het probleem.

Misschien heb je hier wat aan https://open.overheid.nl/repository/ron ... 03g202.pdf
Dank voor de info.

Alle info op dit vlak is welkom, en zal ik meenemen in het geheel.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#74 Bericht door pe5t »

Je hoeft niet binnen de gestelde termijn je antennes te verwijderen als je van plan bent een vergunning aan te vragen.
Dat heet ''een legalisatieverzoek"(en dat komt nogal eens voor bij carports en andere illegale getimmerten). Pas als je aanvraag definitief is afgewezen moet het spul weg (of binnen de vergunningvrije regels worden gebracht). En dat kan even duren, want na een afwijzing kun je nog bezwaar maken, en, als de gemeente na een hoorzitting je aanvraag in haar beslissing op bezwaar alsnog niet honoreert kun je nog in beroep bij de bestuursrechter.
Het feit dat de buren niet klagen, dat de antennes er al 3 jaar staan en het feit dat de visuele impact zeer gering is kun je gebruiken in een eventueel bezwaarschrift.
Mocht de gemeente moeilijk doen, dan kun je de rechter vragen om een voorlopige voorziening om de zaak voorlopig te laten staan totdat de hele procedure is afgerond.
Laat je bijstaan door iemand met kennis van de algemene wet bestuursrecht en de bouwregels.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#75 Bericht door pe1cmo »

Goed dat Jan weer van zich laat horen, en hopelijk komt hij er uit met de gemeente

suc6 alvast
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie