Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#1 Bericht door Jan B »

Beste gebruikers/amateurs,

Ik ben met spoed op zoek naar iemand of mensen die ervaring hebben met handhavings problemen betreffende plaatsen van antennes.
Heb een handhaving verzoek liggen van de gemeente dat ik mijn antennes moet gaan verwijderen en hier klopt het en en ander niet. daar ik toch ook wat rechten zou moeten hebben hierin.
Heb al een en ander gelezen op diversen forums en ook hier en heb diversen personen en instanties aangeschreven maar word hier op moment niet veel wijzer van.
Als er mensen zijn die mij hier in kunnen bijstaan ( evt.tegen betaling/vergoeding) graag!
Gezien de investering die ik er de afgelopen 2 jaar in gedaan heb zou ik het heel jammer vinden als dit per 15 febr. op zou houden en mijn call weer in kan leveren..

In afwachting van een positieve reactie.

73 Jan PD8JB

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#2 Bericht door PH7R »

DARU kan helpen https://daru.nu/boan

Ik zie op je QRZ pagina een Mazonni Midi Loop. Zolang deze niet hoger gaat dan 5mtr valt er weinig te handhaven.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#3 Bericht door Jan B »

Beste,
Het is niet alleen de loop er staan ook nog 2 andere antennes op het dak.
Echter allen zijn hoger dan 5m. Ze zijn wezen meten van de gemeente. Krijg geen vergunning volgens handhavingsverzoek. Zou alles kunnen aanpassen tot 5m maar dan moet ik zeker weten of het dan kan blijven staan.
Ps daru, wat je aangeeft is opgeheven en bestaat niet meer zover ik uit de mail begreep van een bandje mensen daar.

73 Jan

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#4 Bericht door PH7R »

Tot 5mtr is eea vergunningsvrij, zie ook https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65

DARU is niet opgeheven, wel enkele bestuurswijzigingen. Zie ook laatste magazine https://daru.nu/downloads/category/2-magazine
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#5 Bericht door pe1rea »

De Veron heeft nog altijd een jurist in de gelederen die je zou kunnen helpen, Guido van den Berg, PA0GMM, je zou kunnen proberen of hij nog in wil springen.
Hij heeft in het verleden heel veel amateurs geholpen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#6 Bericht door PA0FRI »

Je hebt net zoveel rechten als anderen met een zendvergunning. Kijk in je gemeente naar politie, brandweer, ambulance, taxi bedrijven, bouw en en transportbedrijven en GSM antennes op gebouwen. Zijn die hoger of anders geplaatst dan jouw antennes. Vraag de gemeente dan waarom zij wel een antenne mogen plaatsen. Voor zover ik mij kan herinneren staat er over amateur antennes ook iets in de aanbevelingen van de VNG.
Er is ook nog een uitgebreid draadje op dit forum over een "gevecht" over het plaatsen van antennes.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#7 Bericht door PE1RIK »

Je kunt heel eenvoudig zelf controleren of de vergunning nodig is, of niet. Dat doe je op het
omgevingsloket bij de vergunningscheck.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#8 Bericht door PE2AAB »

Ten eerste; plaats eens een foto van je situatie. Dat denkt beter mee.

Ten tweede; welkom op dit forum. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1

Er bestaat ook een boek ‘Amateurantennes, een juridische Leidraad’. O.a. verkrijgbaar in de webshop van de Veron. Hier staan veel situaties in, voorbeeldbrieven en jurisprudentie. Kom je boven de 5m uit met het snijvlak van het dak dan kan de gemeente wel eens gelijk hebben; je bent vergunningsplichtig. Dat hoeft geen probleem te zijn. In hetzelfde boek zoals hierboven genoemd vind je hier ook goede voorbeeldbrieven voor.

Les 1 t/m 10: wees hoffelijk en geduldig! Hoe harder je de hakken in het zand zet hoe meer je zult worden tegengewerkt!
Les 11: zorg voor een goede verstandhouding met de buren/buurt. Leg dingen rustig uit, praat over wat je wilt, nodig mensen eens uit in de shack en licht je hobby toe. Dit werkt eveneens beter dan het tegenover gestelde.

Ik heb meerdere processen doorlopen zowel privé als zakelijk en de bovenstaande lessen en info hebben mij goed geholpen!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#9 Bericht door andreph5c »

Guido van den Berg heeft ook een boek geschreven, te bestellen bij de Veron.
Als jij deze besteld en de gemeente daar mee om de oren zwaait, weten ze dat je bekend bent met je rechten en hebben ze geen been om op te staan, mits jij je houdt aan de 5 meter regel.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#10 Bericht door Gert_PA2LO »

Allemaal mooie suggesties, maar Jan is daar niet mee geholpen: hij geeft zelf al aan dat zijn antenne-installatie niet voldoet aan de regels om vergunningsvrij te mogen plaatsen. De gemeente kan (lees: moet als ze een klacht hebben ontvangen) handhaven, en dat doen ze nu. Jan krijgt de kans om de overtreding vóór 15 februari ongedaan te maken. Dat kan door óf de situatie zo te maken dat de installatie niet meer vergunningsplichtig is óf door een vergunning te krijgen voor de bestaande situatie. Ik acht de kans om binnen 6 weken een vergunning te krijgen nihil (i.v.m. doorlooptijden voor vergunningsplichtige bouwwerken).

Of Jan door het verlagen van de antennes naar maximaal 5 meter boven het snijpunt voldoet aan de regels van vergunningsvrij is afhankelijk van waar de antenne-installatie is geplaatst. Als er sprake is van plaatsing aan het voorerf (bij een hoekwoning kan óók een zijkant vallen onder voorerf!) dan geldt de 5 meterregel niet. Woont Jan in een monumentaal pand of in/bij een beschermd stadsgezicht dan gaat de 5 meterregel ook niet op.

In een casus als deze:
1e stap: terugbrengen naar de situatie waardoor de overtreding ophoud te bestaan. Mogelijk is enig uitstel van de 15 februari te realiseren door te betogen dat het vanwege de veiligheid niet verstandig is om in de winterperiode de situatie terug te brengen naar vergunningsvrije situatie (Of omdat je de vleermuizen die precies onder de dakpannen zitten waar ook de antenne is bevestigd niet wil storen in hun winterslaap) Een gemeente kan daarvoor gevoelig zijn. Mocht je meer tijd krijgen, dan heb je ook meer tijd voor stap 2.
2e stap: nadenken over wat je wil: wel of geen vergunning aanvragen om die paar meter extra hoogte te krijgen. Als je dan besluit dat je een vergunning wil aanvragen, dan eerst goed het bestemmingsplan eens doorlezen van wat mogelijk is waar jij woont. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#11 Bericht door PD3E »

Ter aanvulling op wat Gert PA2LO al meldt;

De gemeente kan niet zomaar handhaven maar moet zich ook houden aan regels van de AWB.
Ze stuurt normaliter altijd eerst een vooraankondiging waarin is beschreven welk artikel wordt overtreden en op welke wijze.
In die vooraankondiging staat ook dat je een zienswijze kunt indienen, schriftelijk of mondeling en voor welke datum.
Maak daar ook gebruik van en vraag desnoods wat je volgens hun moet doen om de overtreding ongedaan te maken!

De gemeente laat vervolgens weten wat ze van je zienswijze vinden: OK of niet en waarom.
Pas dan volgt eventueel het definitieve besluit om te handhaven met daarin opnieuw een termijn.

Succes!
73's PD3E, Erwin.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#12 Bericht door PA2S »

Zoals PD3E terecht aangeeft, moet er eerst een aankondiging komen waarop je een zienswijze kunt geven. Heb je die kans benut? Mogelijk kun je nog wat uitstel krijgen (zie hierboven bij PA2LO) maar daarmee krijg je "foute" antennes niet binnen de "vergunningsvrij" regels.

Als de loopantenne nog steeds op wieltjes staat, dan is het geen bouwwerk. De (last onder dwangsom?) brief kan daar niet over gaan. Of er moet sprake zijn van (geluids-)overlast of zoiets.

Het hangt van de situatie af wat er wel of niet mogelijk is om te gaan voldoen aan de voorwaarden voor vergunningsvrij (voor wat betreft de andere antennes). Er zijn zeker de nodige creatieve oplossingen mogelijk.

Mijn advies is om na te gaan wat de "vergunningsvrije" mogelijkheden zijn, want dat is de weg met de minste weerstand. De gemeente (en de buurt) kan heel lastig gaan doen als je een vergunning aanvraagt. Zoals Gert PA2LO al zegt, is het de vraag of het al die kosten en moeite waard is (en waarschijnlijk met een kleine kans op succes).

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#13 Bericht door PH7R »

PA2S schreef: 30 dec 2022, 16:57 Zoals PD3E terecht aangeeft, moet er eerst een aankondiging komen waarop je een zienswijze kunt geven. Heb je die kans benut? Mogelijk kun je nog wat uitstel krijgen (zie hierboven bij PA2LO) maar daarmee krijg je "foute" antennes niet binnen de "vergunningsvrij" regels.

Als de loopantenne nog steeds op wieltjes staat, dan is het geen bouwwerk. De (last onder dwangsom?) brief kan daar niet over gaan. Of er moet sprake zijn van (geluids-)overlast of zoiets.

Het hangt van de situatie af wat er wel of niet mogelijk is om te gaan voldoen aan de voorwaarden voor vergunningsvrij (voor wat betreft de andere antennes). Er zijn zeker de nodige creatieve oplossingen mogelijk.

Mijn advies is om na te gaan wat de "vergunningsvrije" mogelijkheden zijn, want dat is de weg met de minste weerstand. De gemeente (en de buurt) kan heel lastig gaan doen als je een vergunning aanvraagt. Zoals Gert PA2LO al zegt, is het de vraag of het al die kosten en moeite waard is (en waarschijnlijk met een kleine kans op succes).
Zoals TS zegt "Het is niet alleen de loop er staan ook nog 2 andere antennes op het dak. Echter allen zijn hoger dan 5m. Ze zijn wezen meten van de gemeente. Krijg geen vergunning volgens handhavingsverzoek".
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#14 Bericht door PA2S »

PH7R schreef: 30 dec 2022, 17:33 Zoals TS zegt "Het is niet alleen de loop er staan ook nog 2 andere antennes op het dak. Echter allen zijn hoger dan 5m. Ze zijn wezen meten van de gemeente. Krijg geen vergunning volgens handhavingsverzoek".
Wat je hiermee probeert te zeggen, ontgaat me. Uiteraard heb ik dit gelezen (en begrepen...).

Wat de antennes betref, zo goed als zeker de locatie gevonden (adres niet op QRZ.com), lange ijzerwaren op het dak:
https://goo.gl/maps/rZgHaExRWYMYSMw4A

Gemekker in de buurt? Of storing veroorzaakt? Want dat laatste wil ook nog wel eens frustratie veroorzaken.

Ik zou een kortere vertical op de schoorsteen zetten voor 20 en 10 meter, bijvoorbeeld een aluminium buis van 4,99 meter en die aansluiten op een remote tuner, zoals een CG-3000 of iets dergelijks. Als je een dakhaas moet inhuren, kun je overwegen om een draad langs de schoorsteen te laten lopen (op isolatoren natuurlijk) en die via een kunststof buis naar binnen door te voeren en de tuner direct onder de nok te plaatsen. Dat zal gegarandeerd beter werken dan de loop want die zal al snel een dB of 7 minder gain hebben. Bovendien staat de loop veel lager en dat is ook een nadeel. Ik kan me slecht voorstellen dat de loop beter werkt. Ik meen ook een draad te zien, een endfed of zo voor 40 meter? Die kan blijven, uiteraard.

De tweede antenne langs de dakrand moet ook kleiner (of kan weg, waar is deze voor?), want het gaat om de hoogte vanaf de dakgoot.

Enfin, ik zie de reacties wel. Fijne jaarwisseling allemaal!

73, Henk

PS: quizvraag voor de liefhebbers: is het 5 meter boven de top van de schoorsteen of boven de nok van het dak?

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#15 Bericht door PD3E »

Kijkend naar Googlemaps moet de oplossing niet zo ingewikkeld zijn.
Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mmunicatie

@PA2S voor de quizvraag: er wordt gemeten met het snijpunt van het dakvlak.
Wat heb ik gewonnen? :-)
73's PD3E, Erwin.

Plaats reactie