HF Kits UnUn 1:49

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

HF Kits UnUn 1:49

#1 Bericht door PH7R »

Weet iemand wat max toegestande CW/FT8 vermogen is voor een HF Kits UnUn (EndFed) 1:49 van 250W en hoeveel seconden? Ongeveer 1/3 aanhouden dus ca 80W voor en 30sec?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HF Kits UnUn 1:49

#2 Bericht door PA4WK »

Als je naar de website gaat en je klikt op contact kun je het hem zelf vragen, dan weet je het zeker.
Als je SWR in ene keer oploopt raakt je kern in verzadiging, dan snel vermogen terug draaien, als ik er van uit ga dat je de trafo met een FT240-43 kern gebruikt kan 70 - 80 Watt wel ongeveer kloppen. wil je toch meer vermogen gebruiken kun je eventueel meerdere kernen stapelen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: HF Kits UnUn 1:49

#3 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: HF Kits UnUn 1:49

#4 Bericht door PH7R »

Antwoord van Frank/HF Kits:

"Dat hangt een beetje af van de SWR op de gewerkte frequentie en de buiten temperatuur.
Ik denk dat ongeveer 70 watt wel moet gaan in de meeste gevallen. Dan wel helft van de tijd aan en helft van de tijd weer uit.
Dus geen FM uitzendingen van minuten lang. Dan moet je eerder denken aan 30 Watt.
De efficientie van de trafo gaat hard omlaag als de SWR oploopt, daardoor extra warmte en gaat de kern eerder in verzadiging".
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: HF Kits UnUn 1:49

#5 Bericht door PA9RD »

Ik heb een zelfgemaakte EndFed antenne gebruikt die bestaat uit een FT240-43 ringkern met de bekende wikkelingen, dus 2x dubbel getwist en dan de rest met de oversteek. (bouwproject op de Jutberg/RKW geweest)
Het geval hing aan een ladder op iets van 3 a 4 mtr hoogte en dan met de draad over mijn lage dak van een bijgebouw naar de boom in de achtertuin en dan de hoek om naar de veranda waar de spoel voor 80 mtr hing met het restantje draad. Totale lengte ongeveer. 23 mtr. GEEN condensator gemonteerd en hij werkte met de interne tuner in de FT2K op bijna alle banden. Te weten 10/12/15/17/20/40 mtr. Voor 80 mtr hing die eigenlijk te laag en daar wilde hij niet tunen en 30 mtr ook niet. De rest ging perfect. Oh ja, bijna alles gedaan met 100 watt FT8, ik vergat regelmatig de set terug te draaien naar 50 watt. Pas geleden de kast eens opengemaakt en gekeken hoe het er uitzag na al die tijd: perfect!
Voor mij toen een perfecte antenne in mijn situatie. Misschien maar weer eens ophangen. Bij portable gebruik hing die als vertical in een Spidermast van 12 mtr op 3 mtr hoogte de kast met ringkern en de draad omhoog tot een meter of 9a 10 en de rest schuin naar beneden afgespannen naar iets van een meter hoog aan een paaltje van een hek. Met natuurlijk de spoel en toen deed hij alle banden, dus ook 30 en 80 mtr met een losse tuner. Voor het mooie wel een "Ugly Balun" gemonteerd na tig meter coax.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie