Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#1 Bericht door PD4VCC »

Zo, dat is een volle onderwerp regel, toch niets van gelogen als ik kijk met welke uitdagingen ik te maken krijg. Benieuwd naar jullie ervaring en mening!

Over een paar maanden verhuis ik naar een 'nieuw' huis met een old school schuin dak en moet ik afscheid nemen van mijn platte dak met daarop mijn geliefde (baby) Magnetic Loop antenne. Nu wil ik net als nu in mijn huidige huis geen grote constructies op het dak en wil ik de antenne zichtbaarheid zo minimaal mogelijk houden waarbij ik mij realiseer en accepteer dat ik hier altijd water bij de wijn doe. Ik heb goede ervaring met Endfed antennes welke ik dan vanaf het dak schuin naar beneden wil spannen met de voeding boven.

Ik kom een paar uitdagingen tegen:

Rookafvoer box

De hoogte plek op het huis is de rookafvoerbox. De top van deze box komt uit op ongeveer een meter onder de nok van het dak. Het lijkt een beetje op zoiets: https://ap.lc/B579Z . Nu vraag ik mij af of zo'n box stevig genoeg is om daar de voeding van de antenna aan te hangen als deze onder spanning staat. Daarbij vraag ik mij vooral ook af of het metaal van de box van invloed is op de prestaties?

Zonnepanelen
Ondanks het voor elke amateur een doorn in het oog is, wil ook ik het dak vol laten leggen met zonnepanelen. Hier is natuurlijk al erg veel over gezegd waardoor het lastig is om hier niet huiverig om te worden. Als ik de EndFed zou gaan gebruiken dan loopt deze over de panelen heen naar beneden. Anders gezegd, er is eigenlijk geen betere manier om storing op te vangen (als deze wordt gegenereerd) als deze manier. Een offerte die ik voor deze panelen ontving biedt de bekende Enphase IQ7 omvormer aan voor de 10 panelen. Is dit gedoomd te mislukken of is dit werkbaar op het moment deze goed worden aangelegd?

benieuwd naar jullie mening en ervaring.

dank!

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#2 Bericht door ON7RA »

PD4VCC schreef: De hoogte plek op het huis is de rookafvoerbox. De top van deze box komt uit op ongeveer een meter onder de nok van het dak. Het lijkt een beetje op zoiets: https://ap.lc/B579Z . Nu vraag ik mij af of zo'n box stevig genoeg is om daar de voeding van de antenna aan te hangen als deze onder spanning staat. Daarbij vraag ik mij vooral ook af of het metaal van de box van invloed is op de prestaties?
Volgens mij komen die schoorstenen in je voorbeeld (boven) de nok van het dak, en wat bedoel je met stevig genoeg is om daar de voeding van de antenna aan te hangen?

Als je bedoeling is om rond deze metalen schoorsteen een touw of iets dergelijks te bevestigen, om de antenne aan te bevestigen met het voedings punt (dus met de trafo) aan de schoorsteen). Dan zal dit zeker stevig genoeg zijn, hang de trafo wel een meter of twee weg van het metalen objekt. Een foto van je eigen situatie zou natuurlijk beter zijn. Zonnepanelen heb ik niet, en die zullen er ook nooit komen, dus daar kan ik niet op antwoorden.
73 Renaat :D ON7RA :D

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#3 Bericht door on4ged »

PD4VCC schreef: 11 dec 2022, 13:24
Rookafvoer box

De hoogte plek op het huis is de rookafvoerbox. De top van deze box komt uit op ongeveer een meter onder de nok van het dak. Het lijkt een beetje op zoiets: https://ap.lc/B579Z . Nu vraag ik mij af of zo'n box stevig genoeg is om daar de voeding van de antenna aan te hangen als deze onder spanning staat. Daarbij vraag ik mij vooral ook af of het metaal van de box van invloed is op de prestaties?

dank!
Ik weet niet uit welk materiaal die rookafvoerbox gemaakt is of hoe sterk die is, maar ik veronderstel dat die een EndFed antenne wel moet aankunnen.
Ik heb zelf een HighEndFed antenne hangen en die mag volgens de gegevens van de fabrikant niet te sterk aangespannen worden. Ik weet de waarde niet meer, maar het is niet zoveel meer dan het eigen gewicht van de antenne zelf. Is diyt het geval dan moet die box dat wel aankunnen. Het zal eerder een probleem zijn hoe de antenne eraan te bevestigen zonder het risico dat de gaten van de schroeven uitscheuren. Verstevigingsplaatje aan de achterkant?
Ik heb mijn antenne opgehangen en een klein beetje aangespannen zodat ze niet te sterk doorhangt. Hou rekening met krimpen en uitzetten in winter en zomer.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#4 Bericht door on4avt »

Waarom het voedingspunt boven?
Mijn is beneden. Geen gewicht aan het touw. Heb er een isolator aangedaan boven. Een wit ei. Daar een touw door. Kan die op en neer laten.
Boven zonne panelen spannen? Laat de resultaten eens weten. Ben benieuwd naar de storingen.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#5 Bericht door PD4VCC »

on4avt schreef: 11 dec 2022, 16:44 Waarom het voedingspunt boven?
Mijn is beneden. Geen gewicht aan het touw. Heb er een isolator aangedaan boven. Een wit ei. Daar een touw door. Kan die op en neer laten.
Boven zonne panelen spannen? Laat de resultaten eens weten. Ben benieuwd naar de storingen.
Boven omdat ik anders weer 15 meter coax naar boven moet brengen omdat de set op zolder staat.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#6 Bericht door on4avt »

Vergeet niet dat een Endfed een zeker tegengewicht moet hebben. Mijn coax ligt over de grond naar achter. Shack is ook boven.
Als je naar boven aan die schouw kan, dan kan je ook naar beneden de coax naar achter brengen.
Is maar mijn opinie. Voor de werking maakt het niks uit.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#7 Bericht door Thom PA9T »

Via mail contact met een amateur over Enphase bloijkt dat deze storing geven op HF. Het gaat dan om de Power Line Communicatie over de bekabeling heen. Ik heb zelf ook 12 Enphase IQ7+ omvormers met 400Wp panelen. Ik heb alleen actief op VHF en UHF en hier hoor ik niks van deze omvormers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#8 Bericht door PE1PQX »

Beding in de offerte voor je panelen dat de rekening voor het ontstoren van de omvormers voor de installateur komen!
Wil de installateur dit niet, dan andere installateur zoeken.

Als je op primair op HF actief bent kunnen omvormers mer optimizers een hoop ellende veroorzaken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#9 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoi,

vwb storing geen idee. Ik heb ze zelf niet en zoals iemand anders al aangaf komen die er ook nooit.

Wat ik wel weet is dat die box stevig genoeg is om een antenne aan vast te maken bij mij thuis. Ikzelf heb m’n deltaloop eraan hangen met een katrol. Om zeker van m’n zaak te zijn ben ik van de zomer naar de nok van het dak geklommen en gevoeld/getest hoe stevig dat ding is. Staat muurvast. Ik ben er zelf van overtuigd dat ik er zelfs een kleine rondstraler aan zou kunnen monteren. Maar goed, wie ben ik. Het is er niet voor gemaakt uiteraard.

Mijn advies dus: klimmen en voelen. En als je gevoel ja zegt, dan gewoon doen!

Ik geef je dit advies omdat het best zo kan zijn dat die van jou helemaal niet zo stevig is als de mijne.

Succes met je antenne installatie.

Sven.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#10 Bericht door PA4WK »

Voor een interessante lezing over storing door PV installaties kun je hier kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=XfFVMFs3-mc&t=851s
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#11 Bericht door PD4VCC »

PA4WK schreef: 13 dec 2022, 15:33 Voor een interessante lezing over storing door PV installaties kun je hier kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=XfFVMFs3-mc&t=851s
zeker! thanks

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#12 Bericht door on4ged »

on4avt schreef: 11 dec 2022, 21:45 Vergeet niet dat een Endfed een zeker tegengewicht moet hebben.
Blijkbaar is een tegengewicht toch niet altijd nodig.
Ik heb hier een 4 bands EndFed hangen zonder tegengewicht. De fabrikant HighEnd Company vermeld dit duidelijk dat deze niet nodig is.
Bij mij hangt er geen tegengewicht aan en de antenne werkt prima. Het enige dat ik misschien nog eens moet doen is een aarding aansluiten.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#13 Bericht door PA5BUK »

on4ged schreef: 14 dec 2022, 09:31
on4avt schreef: 11 dec 2022, 21:45 Vergeet niet dat een Endfed een zeker tegengewicht moet hebben.
Blijkbaar is een tegengewicht toch niet altijd nodig.
Ik heb hier een 4 bands EndFed hangen zonder tegengewicht. De fabrikant HighEnd Company vermeld dit duidelijk dat deze niet nodig is.
Bij mij hangt er geen tegengewicht aan en de antenne werkt prima. Het enige dat ik misschien nog eens moet doen is een aarding aansluiten.
Ik dacht ergens gehoord/gelezen te hebben dat de mantel van de coax fungeert als tegenwicht.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#14 Bericht door PE4WJ »

Ik dacht ergens gehoord/gelezen te hebben dat de mantel van de coax fungeert als tegenwicht.
Als je een endfed gaat gebruiken is het raadzaam om de volgende artikelen nog even na te slaan zodat je begrijpt wat er gebeurt (en begrijpt waar de stromen lopen!)

https://www.tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

https://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html (dit gaat weliswaar over de miniwhip, maar het concept qua aarding is net zo van toepassing op een end fed)


73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#15 Bericht door PA9X »

PA5BUK schreef: 14 dec 2022, 10:14 Ik dacht ergens gehoord/gelezen te hebben dat de mantel van de coax fungeert als tegenwicht.
Dat is helemaal juist. Een EndFed heeft een tegencapaciteit nodig. Op het voedingspunt van een EndFed, waar de impedantietrafo is behuisd, zit vaak een "aardschroef". Daar kun je een tegencapaciteit aan vastmaken. Maar ook de mantel van de coax werkt als tegencapaciteit, tot in je shack. Dat laatste is zeker niet altijd wenselijk en kan leiden tot RF inslag in je apparatuur en een suboptimale werking van de antenne. Daarom dat er een mantelstroomfilter (line isolator) gebruikt wordt, direct/dicht onder het voedingspunt. Dat zorgt ervoor dat de coaxmantel geen deel meer uitmaakt van de antenne.

Soms plaatst men tussen mantelstroomfilter en het voedingspunt een stuk coax van een paar meter waarvan de mantel dan fungeert als tegencapaciteit. Een vuistregel voor die lengte is 0,1 x langste golflengte die je gebruikt.

Plaats reactie