Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: Endfed --> schuin dak --> zonnepanelen --> hoe bevestigen

#16 Bericht door pf5x »

Hallo,

Er zijn weinig goede omvormers, maar SMA is er 1 van. Zoek op https://www.sma-benelux.com/zoekt-u-een ... ateur.html naar een dealer bij jou in de buurt. Ik heb een SMA Tripower 6.0, geen optimizers, en mijn antenne 3m boven 23 paneeltjes. => Geen enkel probleem. De installateur (Natuma te Stevensbeek) wist van de zendamateur problematiek en dat bleek dus ook bij de installatie.

Ik gebruik ook end-feds voor portabele activiteiten. Ik heb de low-Z winding (2W) volledig gescheiden van de hi-Z winding (14W) dus de doorverbinding aan de aarde kant tussen de eerste 2 getwiste windingen NIET maken ! Je moet dan wel aan de koude kant van de hi-Z winding 1 of meer counterpoises vastmaken. Voordeel is dat je op die manier niet de mantel van de coax als ongedefinieerde counterpoise gebruikt. Daardoor zul je minder last van storing problematiek krijgen. Een mantelstroom filter direct onder de aansluiting bij de antenne zal dat nog verbeteren.
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Plaats reactie