stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#31 Bericht door PC1L »

Wel, 125 ipv 225 graden, maar dat maakt niet uit voor de uitleg. Verder, naar aanleiding daarvan ( dus 125 graden ), maakten ze een fase kabeltje van 215 graden om RHCP te verkrijgen.

Zie ook wat ik er later nog over schreef ( manier van aansluiten ) indien het de moeite waard is.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#32 Bericht door PC1L »

Inmiddels had ik een test gedaan met twee gekoppelde xquads, ze zijn op iets minder dan 1 lambda ( ! ) uitelkaar geplaatst. Omdat ik een goede respons had ( enige goede tips van jullie ) vond ik dat ik niet achter kon blijven met enige ( voorlopige ) results, het, vind ik, vanzelf spreekt om iets over de resultaten te laten weten, hierbij een korte beschrijving.

Zonder speciale metingen te hebben gedaan aan dit array valt op dat :

1- de gain recht vooruit merkbaar groter geworden is ( wel geen 3 dB ! )
2- front/back ratio is vergroot
3- een stel vervelende zijlobben ( in dit geval dus, onder de hier geldende omstandigheden en t.o.v. een enkele xquad ), lijkt verdwenen dwz niet meer merkbaar.
4- de ontvangst ( ook het arriveren v h signaal bij het ISS ) is rustiger geworden, geen sterk op en neer gaande signaal variaties meer. Dit geldt ook voor het zenden hi ( logisch ). Dit alles uiteraard bij LHCP / RHCP

Bij mode J heb ik minder storingen als voorheen op UHF. Betreffende dit maar ook de constantheid v h signaal ( dus de ontvangst van mijn signaal door de VHF ISS antenne ) en ook geen wegdrukken meer vanwege de eigen transmissie en het nu wel goed over de satelliet komen. Duidelijk constanter als voorheen in een bepaald deel v h traject ISS test

Al met al een verbetering. Leuk ook dat dit merkbaar is ( de versterking voorwaarts maar zeker ook het wegvallen van enkele zijlobben ). Best mogelijk dat een ander wat minder waarde hecht aan bepaalde meest kleine veranderingen, in de situatie ter plekke is het een oplossing gebleken.

Voordat ik het topic opende realiseerde ik mij niet dat ook bij stacked xquads bepaalde lobben kleiner zouden worden / verdwijnen.

Onder voorbehoud, ik kan geen garantie geven dat bovenstaande altijd zo uitpakt.

De xquads heb ik bovenelkaar stacked en dan 90 graden gekanteld op de boom van glasfiber geplaatst, maar dit geeft uiteraard minimaal verschil ( de zogeheten stralers - elementen zijn niet zuiver vierkant van vorm ), om andere redenen zo gedaan ( onder meer vanwege de montage ).

Iedereeen bedankt voor de info ter zake, daardoor ben ik niet over een nacht ijs gedaan hi. Wat betreft de 70 cm xquad combi, deze antennes zijn wel op de voorgeschreven afstand geplaatst wat dus weer een andere configuratie oplevert.

Plaats reactie