stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#16 Bericht door PC1L »

Alvast even wat opmerkingen / vragen.

Met 1,46 meter zoals ik dat begrijp, zou je met een "gewone" Yagi ergens rond 9 dBd blijven steken (dBd is t.o.v. een dipool). Bij lineaire polarisatie zullen de elementen zich gedragen alsof je twee Yagi's heel dicht op elkaar hebt gestackt. 1,5 dB extra vind ik gewaagd daarvoor.

Bedoel je dat dan nimmer een gain hoger dan die waarde wordt gehaald zelfs als een antenne ( een van de twee ) bv 13 dBd heeft ? Wel een domme vraag, maar ja, voor alle zekerheid hi.

In dit geval kies ik overigens zeker voor een schoon signaal en weinig bandbreedte ( zo weinig mogelijk dan toch ).

Ik heb nogal wat antennes zelf gebouwd en berekend. Maar deze xquad vind ik wel zo speciaal, en mechanisch enorm robuust ook. By the way, voor 70 heb ik een WiMo xquad combi 1,5 lambda distance dat werkt 100 % de volle 3 dB winst, wel iets te veel lob vorming, dat wel.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#17 Bericht door PA2S »

PC1L schreef: 11 nov 2022, 14:33 Bedoel je dat dan nimmer een gain hoger dan die waarde wordt gehaald zelfs als een antenne ( een van de twee ) bv 13 dBd heeft ? Wel een domme vraag, maar ja, voor alle zekerheid hi.
Beter een vraag te veel gesteld dan een te weinig :-)

Ik nam een gewone Yagi als uitgangspunt en bij een optimaal ontwerp zal de gain van een 0,75 golflengte maximaal ongeveer 9 dBd zijn. Dan heb je een slechte voor/achter verhouding en als je dat wilt verbeteren naar een beter patroon, gaat er zeker 0,5 dB vanaf.

De gekruiste elementen zullen wat meer gain geven dan een gewone Yagi, maar zeker geen 3 dB extra. Want als dat zo zou zijn, dan zouden twee gestackte (horizontaal gepolariseerde) Yagi's die vlak boven elkaar zitten, ook die 3 dB extra moeten genereren. Maar dat is niet zo, omdat zo'n stack niet meer bundelt dan een enkele antenne. De mate van bundeling van de Wimo antenne zal ook niet veel meer zijn dan een "gewone" Yagi. De gegevens van Wimo lijken me dan ook erg "optimistisch".
PC1L schreef: 11 nov 2022, 14:33 In dit geval kies ik overigens zeker voor een schoon signaal en weinig bandbreedte ( zo weinig mogelijk dan toch ).

Ik heb nogal wat antennes zelf gebouwd en berekend. Maar deze xquad vind ik wel zo speciaal, en mechanisch enorm robuust ook. By the way, voor 70 heb ik een WiMo xquad combi 1,5 lambda distance dat werkt 100 % de volle 3 dB winst, wel iets te veel lob vorming, dat wel.
Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik probeer zaken altijd van meer kanten te benaderen en niet alleen maar af te gaan op een brochure van een fabrikant. Veel commerciële antennes zijn nogal prijzig bovendien.

Dat je met die stack die (ca.) 3 dB haalt is zeker mogelijk. Maar zoals je al aangaf, is het stralingspatroon wat minder ideaal. Daarom begint het met de vraag wat je wilt bereiken. Voor ons contest station (lang geleden...) hadden we een 70 cm tweeling naast elkaar op ca. een golflengte, stackingswinst zeker geen 3 dB. Met die afstand kregen we een stralingspatroon met lage zij- en achterlobben, waardoor we minder last hadden van sterke stations in de regio. Dat werkte prima.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#18 Bericht door PA3DJS »

Een leuke discussie is dit.

Ik kan wel wat halen uit het stralingsdiagram om in ieder geval de hoofd en eerste zijlobben te kunnen simuleren in een 2 elementen stack. De vraag is of het zin heeft gezien de twijfels bij de opgegeven gain.

Over de gain; volledig eens met PA2S. 10.5 dBi voor een 0.72 lambda lange yagi is aan de (te) hoge kant. Wil je een "schoon" diagram dan raak je inderdaad zo'n 0.5 (of iets meer?) kwijt (van de te verwachten 9 dBd).

De "x" gaan zeker geen 1.5 dB doen, ik denk eerder exact 0 dB (op basis van de ruimtelijke oriëntatie van de door de twee gekruisde dipolen gegenereerdr E-velden). Zojuist even gesimuleerd in NEC2D. De X elementen geven geen enkele gain ten opzichte van een halve golf dipool. Dus de extra gain ten gevolge van het veronderstelde stacking effect is dus een XXXverhaal.

Ik heb hetzelfde "probleem" als PA2S, ik weet niet hoe die straler wordt gevoed. Voor een soort van biquad ontwerp (doorgaans gebruikt over een grondvlak) is de straler te klein. Men zou hem als een soort gevouwen dipool kunnen voeden, maar dan een met drie parallele stralers in plaats van twee. De impedantie is dan verre van 50 Ohm (veel hoger) en de gain is 1 dB meer dan van een halve golf dipool. In een yagi duikt die hoge imepdantie weer hard naar beneden. De vraag is dan even of die 1 dB extra gain van de straler dan voor de hele yagi geldt. Ik weet het even niet, maar ik heb wel mijn twijfels (lees ik denk dat de winst minimaal tot nihil is). Als je een quad straler in een gewone yagi zet, levert het ook niets op.

Zo, dat was even mijn zwakke onderbouwing voor de in mijn ogen ook optimistische gainspecificatie voor die X-yagi.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#19 Bericht door PA2S »

PA3DJS schreef: 11 nov 2022, 23:49 Een leuke discussie is dit.

Over de gain; volledig eens met PA2S. 10.5 dBi voor een 0.72 lambda lange yagi is aan de (te) hoge kant. Wil je een "schoon" diagram dan raak je inderdaad zo'n 0.5 (of iets meer?) kwijt (van de te verwachten 9 dBd).

De "x" gaan zeker geen 1.5 dB doen, ik denk eerder exact 0 dB (op basis van de ruimtelijke oriëntatie van de door de twee gekruiste dipolen gegenereerde E-velden). Zojuist even gesimuleerd in NEC2D. De X elementen geven geen enkele gain ten opzichte van een halve golf dipool.
Dank voor je bijdrage. Bloemen hoef ik niet :-)

Die (ca.) 9 dBd was voor mij een soort asymptoot waarde :-)

In het verleden heel veel gerekend met Yagi Optimizer, wat bij mij veel vertrouwen gaf omdat diverse ontwerpen goed werkten voor wat betreft berekende aanpassing en stralingsdiagram. Ook op mijn huidige locatie kan ik een diagram goed meten omdat de antenne op een bijgebouw staat en ik een bron kan plaatsen bij een dakraam in de woning, ver genoeg weg voor het verre veld en op bijna dezelfde hoogte als de antenne. Als ik maten invoer in andere simulatiesoftware, komen er vergelijkbare resultaten uit.

De werkelijke gain is niet zo makkelijk te bepalen, maar ik weet wel dat mijn 7,4 m lange 6 meter antenne werkte als een speer destijds. Een (gemodificeerde) Tonna (half zo lang) was 3 dB slechter. Gemeten in situ met professionele meetinstrumenten.

Leuk dat je de gekruiste dipolen in een model hebt gestopt, ik was er nog niet aan toegekomen. Het verbaast me niet dat de "winst" zo laag is, want juist daar waar de meeste stroom loopt, zit het erg dicht bij elkaar. Ik had gevoelsmatig aansluiting gezocht bij een quad, omdat je die (naar mijn mening) enigszins kunt opvatten als een compacte stack.

Mijn "probleem" met quads en de hier besproken kruisantenne is, dat je (zonder de boom) de dubbele hoeveelheid metaalwaren gebruikt, terwijl de winst ten opzichte van een platte Yagi klein is. Stel dat je bijvoorbeeld vier korte 3 elements Yagis zou stacken (elk ca. 6 dBd) dan heb je met die stack ca. 11 tot 12 dBd. Je hebt dan in totaal 12 elementen en de Wimo antenne heeft er 10 plus de straler, die je ook als dubbel kunt boeken. Vanwege de kleine afmetingen van de stack kunnen er verhoudingsgewijs lichte materialen worden gebruikt, waardoor het geheel qua windlast ook gaat meevallen. Bovendien heb je meer invloed op het stralingsdiagram (dat sowieso smaller gaat worden en dat is in dit lokale QRM tijdperk waardevol.

Nog een opmerking over de "folder": niet alleen is de 10,5 dBd vreemd, maar ook het stralingspatroon is "te mooi om waar te zijn", zeker in combinatie met de opgegeven gain. Enige reserve is dan ook wel op zijn plek.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#20 Bericht door PC1L »

Heb zonet alles met interesse gelezen, kennis genomen van de nuttige adviezen, wel besloten om het te gaan proberen met iets 'afwijkende' distances op de ( glasfiber ) boom hi. Eerst uitvinden hoe WiMo dat met de stralervoeding precies heeft opgelost.

Op 70 had ik die voorgeschreven / aanbevolen afstand gevolgd, zoals geschreven, iets te veel aan produkten ( lobben ). Door het op 2 iets compacter samen te stellen hoop ik tevens dat stralingsdiagram te verkrijgen wat ik zoek, inbegrepen klein verlies aan gain, hopenlijk niet meer dan 1 dB hi . Vroeger veel met antenne prgr's gewerkt, duidelijk dat ik weer meer daarmee moet werken, zou erg makkelijk zijn. Zeker als het allemaal precies klopt. Maar inschatten en interpretatie is ook een kunst. De xquad van WiMo is geen makkelijke antenne die 100 % ingevangen wordt door de antennen prgr's ..

Nogmaals dank voor de reacties, mocht er nog iets nieuws zijn, relevant nieuws abt, houd ik mij uiteraard aanbevolen daarvoor op dit topic.

73 PC1L.

PS : ik had nog een vraag, vanwege jullie vertrouwd zijn met nieuwe prgr's, over een WiMo antenne een 70 cm 'bijna long yagi' .. nr 18208.

Daarbij zijn de elementen ( H en V dus op 90 graden ) ) NIET op 90 graden ( op de boom lengte ) geplaatst maar 125 graden. Op die basis leveren ze ook het aanpas en fase 272 mm 215 graden coax. Ze rekenen 90 + 125 = 215. Dus de coax lengte 272 mm.

Dat werkt na aansluiten niet goed en als je dan deze aansluitingen ook nog omdraait een beetje beter. Er is iets mis en vraag mij af of het prgr uitsluitsel biedt. Hoe en waarom.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#21 Bericht door PA3DJS »

Ik moest even diverse keren lezen. Ik dacht eerst dat de voedende elementen niet haaks op elkaar stonden. In zo'n geval wordt het een flinke uitdaging, maar nu snap ik het. De dipolen staan 125 graden verschoven op de boom, maar wel gewoon haaks op elkaar. Ja, dat kun je simuleren, maar ik denk dat ik eerst eens zou meten of de imepdanties van beide Yagi's (op dezelfde boom) wel goed gelijk zijn.

Voor lineaire polarisatie moet de kabel naar de voorste dipool (dus richting je tegenstation) elektrisch 125 graden langer zijn om die 125 graden op de boom te compenseren. Voeg je ergens nog eens 180 graden toe, dan krijg je de andere lineaire polarisatie (dus 90 graden ruimtelijk geroteerd ten opzichte van de boom). Denk wel even aan de juiste verkortingsfactor, maar ik vermoed dat je dat niet bent vergeten.

Stralingsdiagram
Door te stacken krijg je zijlobben. Als je die twee grote lobben links en rechts van de hoofdrichting niet wilt hebben, ga dan voor een langere yagi. Voor 2 dB meer gain hoeft de lengte niet te verdubbelen.



@PA2S:
Over die veronderstelde stacking gain van die X vormige directors.
Als je twee gekruiste dipolen voedt, produceert iedere dipool op zekere afstand 71% van de veldsterkte vergeleken met als je slechts één dipool voedt. Je vermogen verdeel je nu over twee dipolen, dus antennestroom gaat met sqrt(2) naar beneden en daarmee ook het geproduceerde veld per dipool.

Op zekere afstand is de veldsterkte de vectorsom van de veldsterktes van de twee individuele dipolen. Als je in fase voedt, zijn de velden in de tijd gezien in fase, maar ruimtelijk gezien staan ze 90 graden op elkaar. Dat 90 graden op elkaar staan geeft een totaal dat 1.4 keer zo groot is als het veld van een van de twee dipolen. Netto heb je dus net zoveel veld op zekere afstand als dat je één dipool gebruikt. De gain van zo'n X element moet dan ook gelijk zijn aan de gain van een gewone dipool. Via simulatie kwam ik tot dezelfde conclusie.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#22 Bericht door PC1L »

Ja, ik had het wat exacter noeten aangeven. Met excuus voor de slordige beschrijving. Maar inderdaad, het is goed overgekomen zo. Wel is het de bedoeling dat ( volgens WiMo ) er nu circulaire polarisatie ontstaat. Jouw advies om L en H afzonderlijk te meten ( waaronder SWR ) is een zeer goede tip. WiMo heeft vanwege 'kleine verschillen / compensaties' er in de manual een opmerking over gemaakt. Onder meer op de boom zijn er kleine verschillen in de afstanden aangebracht.

Ik denk dat het aan de antenne zelf ligt dat de CIRC ( RHCP - LHCP ) niet goed werkt. Normaal gesdproken werkt een van beide zeer goed en de andere ( bijna - afwijkingen in het fysieke vlak ) niet. Ik bedoel dit dan uiteraard voor de overeenkomstige polarisatie. Ook zie ik dat de fasekabel lengte typisch is, een vraag nog daarover, is het nu suplement of complement betreffende de fase kabel ? 90 +- of 180 +- ?

==============================================================================================
Op zekere afstand is de veldsterkte de vectorsom van de veldsterktes van de twee individuele dipolen. Als je in fase voedt, zijn de velden in de tijd gezien in fase, maar ruimtelijk gezien staan ze 90 graden op elkaar. Dat 90 graden op elkaar staan geeft een totaal dat 1.4 keer zo groot is als het veld van een van de twee dipolen. Netto heb je dus net zoveel veld op zekere afstand als dat je één dipool gebruikt. De gain van zo'n X element moet dan ook gelijk zijn aan de gain van een gewone dipool. Via simulatie kwam ik tot dezelfde conclusie.
==============================================================================================

Dan mogen we aannemen dat de simultie werkt hi.

De gain van de gehele xq antenne is in verhouding tot de totale antenne lengte typisch. Eigenlijk is het een soort extra toegevoegd bij de yagi. Echter, bij deze gewone yagi zijn alle elementen behalve de dipool passief. Als ik het zo mag beschrijven voor de xq antenne, alle elementen zijn actief, niet alleen de xq straler. Daardoor ontstaat de typische gain bij lage lengte v d boom. Daardoor ook de erg lage beinvloeding betreffende voorwerpen in de buurt van de antenne. Als alles goed inelkaar zit en juist gedimensioneerd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#23 Bericht door PC1L »

Voor er reactie komt op voorgaande hierbij een kleine aanvulling WiMo lang Yagi. Had er even tijd voor vanmiddag.

Jouw advies om L en H afzonderlijk te meten ( waaronder SWR ) is een zeer goede tip.

Dit moet uiteraard zijn H en V.

Ik had de euvele moed om te hopen dat ipv 215 graden faseverschuiving het juist 125 graden en dus geen 272 mm ( fase coax kebel ) moest zijn maar veel korter ivm de posities vd H en V elementen. Wat in dit geval onzin zou zijn omdat V 90 graden rechtsgedraaid is tov H waarbij V tevens de 'voorste' rij elementen vormt. Op dipool V wordt de fasekabel aangesloten.

Heb even snel enige elementen verwijderd en voor de gewenste frequentie heb ik resulterend ( circulair ) SWR = 1 : 1 Ook beide afzonderlijke antennes zijn nu goed , nagenoeg gelijk, , dat had ik al eerder gemeten.

Omdat zo'n ideale SWR ook verdacht kan zijn even verder gemeten maar CIRC ( RHCP ) werkt perfect nu, veel beter dan met alle elementen op de boom. Hoe langer hoe slechter de SWR en ook de LHCP/RHCP ( minder scherp ).

Feit is wel dat de WiMo coax lengte correct is berekend, daarbij werkt de antenne het beste. Naarmate er wat elementen worden weggehaald gaat de antenne wel wat beter werken hi. Zowel SWR als circulair.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#24 Bericht door PA2S »

PC1L schreef: 15 nov 2022, 12:58 De gain van de gehele xq antenne is in verhouding tot de totale antenne lengte typisch. Eigenlijk is het een soort extra toegevoegd bij de yagi. Echter, bij deze gewone yagi zijn alle elementen behalve de dipool passief. Als ik het zo mag beschrijven voor de xq antenne, alle elementen zijn actief, niet alleen de xq straler. Daardoor ontstaat de typische gain bij lage lengte v d boom. Daardoor ook de erg lage beinvloeding betreffende voorwerpen in de buurt van de antenne. Als alles goed in elkaar zit en juist gedimensioneerd.
Wat je hier stelt, is niet correct, of ik begrijp je niet goed. PA3DJS had al uitgelegd dat de gekruiste elementen voor lineaire polarisatie net zo werken als een platte Yagi.

Een actief element wil zeggen dat daar energie in gestopt wordt bij zenden (of eruit wordt gehaald bij ontvangst). Als je bijvoorbeeld twee dipolen allebei voedt (via een verdeler) dan gaan ze allebei stralen. Het hangt vervolgens af van de fase tussen de beide dipolen en de plaatsing ten opzichte van elkaar wat het resultaat is. Zoek maar eens op "phased array".

Bij een "gewone" Yagi wordt een dipool voorzien van passieve elementen, maar ze zijn eigenlijk wel degelijk actief. Want als ze dat niet zouden zijn, hebben ze geen nut.

Een betere benaming is parasitaire elementen. De elementen ontvangen het veld en gaan het zelf "heruitzenden". Omdat de parasitaire elementen zelf ook stralen, versterken ze het veld in een bepaalde richting (dat hoeft natuurlijk niet perse, want de afstand en lengte van de elementen bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#25 Bericht door PC1L »

Wat je hier stelt, is niet correct, of ik begrijp je niet goed. PA3DJS had al uitgelegd dat de gekruiste elementen voor lineaire polarisatie net zo werken als een platte Yagi.


Die X-Quad Antenne stellt eine Weiterentwicklung der bekannten Mehrelement-Quads dar. Ihre speziell für den Amateurfunk entwickelten besonderen Eigenschaften sind:

Umschaltmöglichkeit der Polarisationsebene (horizontal/vertikal/ zirkular rechts/zirkular links/diagonal)
Hoher Gewinn gegenüber anderen Antennenformen durch Stockungseffekt
kurze Boomlänge und kompakter Aufbau
Montage Vormast oder mittig möglich




Das Strahlerelement ist ein gestocktes Quad-Element, das für lineare Polarisation mit einem Kreuzschlitzstrahler zu vergleichen ist. Diesem gegenüber liegt der Vorteil der X-Quad jedoch in der Möglichkeit, sie durch einfache Änderung der Einspeisung für die jeweils gewünschte Polarisation optimal zu nutzen: gegenüber einer Kreuzyagi sind bei der X-Quad alle Sekundärelemente (Direktoren, Reflektoren) aktiv, was den kompakten Aufbau ermöglicht.

Die Umschaltung erfolgt wie bei Kreuzyagis entweder durch ein Koaxrelais oder unseren Polarisations-Fernumschalter direkt an der Antenne, wobei dann nur ein Speisekabel erforderlich ist, oder an der Station unter Verwendung von zwei Speisekabeln. Die Antenne kann durch eine Phasenleitung auch fest auf zirkularen Betrieb eingerichtet werden (siehe Tabelle). Die Sekundär-Elemente sind, bezogen auf das Strahlerelement, diagonal angeordnet, was der Spannungsverteilung auf diesem entspricht und die günstigsten Ergebnisse zeigt. Bei Montage unter Dach ist die geringe Beeinflussung durch Fremdfelder - im Vergleich zu Yagiantennen - hervorzuheben.

De rest volledig voor de volle 100 % mee eens, uiteraard ( hieronder ) :-)

Een actief element wil zeggen dat daar energie in gestopt wordt bij zenden (of eruit wordt gehaald bij ontvangst). Als je bijvoorbeeld twee dipolen allebei voedt (via een verdeler) dan gaan ze allebei stralen. Het hangt vervolgens af van de fase tussen de beide dipolen en de plaatsing ten opzichte van elkaar wat het resultaat is. Zoek maar eens op "phased array".

Bij een "gewone" Yagi wordt een dipool voorzien van passieve elementen, maar ze zijn eigenlijk wel degelijk actief. Want als ze dat niet zouden zijn, hebben ze geen nut.

Een betere benaming is parasitaire elementen. De elementen ontvangen het veld en gaan het zelf "heruitzenden". Omdat de parasitaire elementen zelf ook stralen, versterken ze het veld in een bepaalde richting (dat hoeft natuurlijk niet perse, want de afstand en lengte van de elementen bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#26 Bericht door PA3DJS »

@PC1L:
Je kunt wel herhalen wat op de website van de leverancier staat, maar het bllijft een XXXverhaal. Die parasitaire X-elementen geven geen extra gain, zowel de theoretische als simulatiebenadering komen op hetzelfde uit.

De door de leverancier gebruikte terminologie m.b.t. actieve elementen wijkt behoorlijk af van wat gangbaar is. De X-elementen zijn niet elektrisch gevoed, maar stralingsgekoppeld. De gangbare benaming is dan parasitaire of passieve elementen. Het klinkt allemaal wat marketingachtig.

V.w.b. het stacken heb je hopelijk voldoende info om te gaan experimenteren. Dat "hopelijk" is vanwege dat stralingsdiagram van die antenne, dat is best opvallend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#27 Bericht door PC1L »

Je reacties waren zeker van dien aard dat ik er terdege iets mee kan doen :-) Vandaar mijn dankbetuiging in voorgaande. Betreffende het actief / passief noemen van elementen : ik ben ook altijd uitgegaan van elektrisch gekoppelde elementen ingeval van actief zijn van dat element. Dus hopenlijk ben je niet geschrokken hi hi. Dat je advies zou geven aan een iemand die daar ( nog ) niet klaar voor is etc. om het zachtjes uit te drukken :lol: Maar goed, In geval van WiMo xquad dacht ik te begrijpen dat de 'passieve' elementen vanwege de bijzondere constructie actief werden ( zonder elektrisch gevoed / gekoppeld te zijn. Daardoor dan zou de bijzondere functie van zo'n xquad kunnen bestaan.

Wat me ook opgevallen is dat deze antennes enorm in prijs gestegen zijn, tijdje geleden was het 125 EUR .....

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#28 Bericht door PA3DJS »

Het enige wat bijzonder is aan die antenne is de straler. Voor de rest is het gewoon een kruisyagi maar dan anders opgesteld.

Gebruik je een traditionele kruisyagi 45 graden geroteerd om de lengteas (dus als X-yagi)? Dan moeten de straler+voeding zo zijn dat beide array's met parasitaire elementen even sterk en in fase (of tegenfase) aangestuurd worden om horizontale of verticale polarisatie te kriijgen. Je krijgt daardoor helaas geen hogere gain. Wellicht kun je daar iets mee om in te zien dat de antenne minder bijzonder is dan het lijkt.

Zojuist even gekeken, die antennes zijn inderdaad best aan de prijs, maar dat is (weer) helaas met meer dingen zo. Ik heb gisteren even wat hardware gekocht (koper/staal/messing), en het was toch even schrikken bij de kassa.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#29 Bericht door PC1L »

Inderdaad, alles duidelijk zo.

Ik gebruik beide zowel + als x. Ingeval vd eerste ( + ) schakel ik van lineair hor naar lin vert ( aparte antenne dus H of V ) los v d circulaire opties met de fasekabeltjes.

Op dit moment experimenteer ik even met de + opstelling met de voormalige nu ingekorte long yagi van WiMo, dat werkt erg, tot zeer, goed. Ik had je daarover nog een vraagje gesteld of er niet een andere waarde kon gelden voor het fase kabeltje, zie enige inzendingen terug.

De xquads combi's, die zijn in x gemonteerd, met fase aanpassing. De 2 meter versie probeer ik uit met een verkorte glasfiber buis.

De prijzen worden hoog ja, de alu buis die ik wel gebruik voor mastjes voor de antennes is ook ongelooflijk in prijs gestegen. Waar dat naar toe gaat .. schijnt veel 'elektra' voor nodig te zijn ( fabrikage ). Als je dan ziet hoeveel de zon ( uitsluitend op het aardopp ) van energie kan voorzien, en men zou dit alles gebruiken, dan zou er volgens de berekeningen inzake een overschot aan elektrische energie kunnen existeren, tov de huidige situatie(s) hi.

De zon is de ultieme nucleaire ( fusie ) bron, voor dit soort zaken. Veilig, ver weg van onze planeet.

Meer en meer zou dan ook elektra kunnen worden geleverd ipv afgenomen aan de energie bedrijven, omdat ook een huishouden op momenten energie over heeft ( ook na de gebruikelijke opslag voor de eigen huis tuin keuken en auto laad station(s) ). Accu's auto laadstationnetjes laden al op relatief kleine oppervlakten zonnecellen. Etc. etc.

Last but not least, ook al onze zendapparatuur hi.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: stacking distance gewone en bijzondere richt antennes - beams

#30 Bericht door PA3DJS »

Die vraag ging over die antenne met 225 graden tussen de twee dipolen in de kruisyagi. De voorste dipool (dus die het dichtste bij het tegenstation zit) heeft dan een 225 graden langere kabel als je in X-bedrijf vert. of hor. polarisatie wil maken. Je hebt dus bij een X-kruisyagi dus altijd een splitter combiner nodig om V, H, LHC of RHC polarisatie te maken. Door 180 graden een in van de lijnen toe te voegen verander je van V naar H, of omgekeerd.

Je maakt op basis van een goed werkende V of H gepolariseerde X-yagi circulaire polarisatie door in een van de kabels een extra 90 graden kabellengte op te nemen. Onderstaande is voor als je met de extra 225 graden naar de voorste dipool verticaal bent gepolariseerd. Dus wellicht moet je in gedachte de antenne even zo roteren dat je verticaal bent gepolariseerd.

Je kijkt tegen de achterkant van de antenne in de richting van het tegenstation. In de dipool waarbij de lengt- as van links onder naar rechts boven loopt moet je een 90 graden kabel toevoegen om RH circulaire polarisatie te krijgen. met RH circulair bedoel ik dat als je in de uitbreidingsrichting van de golven kijkt (dus je kijkt vanaf de achterkant van je antenne naar het tegenstations), het veld bij de antenne rechtsom draait (met de klok mee).

Heb je een gewone kruisyagi (een + yagi dus), dan maakt het uit hoe je de kabel/balun hebt gemonteerd, vanwege de fase.

De bovenkant van de vert. dipool en rechterkant van de hor. dipool is de referentie voor de fase. Als je in de horizontale dipool extra 90 graden kabellengte opneemt, krijg je RH circulaire polaristie. Je kunt schakelen naar LHC door in een van de dipolen de fase om te keren (of 180 graden kabellengte toevoegen).

Plaats reactie