Mijn eerste buitenantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Mijn eerste buitenantenne

#16 Bericht door Michiel »

Gefeliciteerd Joerg,

Dan hebben we elkaar waarschijnlijk wel gezien 1 nov.
Ik was die dag ook geslaagd.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Mijn eerste buitenantenne

#17 Bericht door PD1ITZ »

Jij ook gefiliciteerd Michiel!
Ik ga nu verder naar de F examen in Januari of Maart. Ik wil het afronden voordat het in midden 2023 door de CBR wordt overgenomen.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#18 Bericht door PE1NBD »

Denk dat je door alle reacties de bomen door het bos niet meer ziet. Heb je al eens bij een bevriende amateur of bij een club gekeken en daar een keuze hebt kunnen maken voor welke frequenties jij het leukst en aantrekkelijkste vind? Dat lijkt mij een goeie basis als je begint. Wat voor transceiver bezit je nu? Aan de hand van die info is het gemakkelijker een keuze voor een antenne te maken. HF/VHF/UHF. En nog van harte met je het behalen van het examen.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#19 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef: 06 nov 2022, 18:51 Anders zelfbouw: de Popovic....
Het lijkt dat je wat budget hebt om uit te geven (gezien de EUR 100 voor die breedband GP). Als je van zelfbouw houdt, en iemand in de buurt hebt die SWR kan meten, dan is de Popovic echt een goed ding. Op 70 heeft hij wat richtwerking en voor 2 m ga je het verschil met een X50 nauwelijks merken (behalve in de knip).

Voor het geld dat je met een Popovic uitspaart, kun je een nano VNA of andere iets kopen waarmee je kunt bepalen of je antenne goed op frequentie staat (lees: dat je eindtransistor heel blijft).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Mijn eerste buitenantenne

#20 Bericht door pa1bvm »

of anders een J-antenne .. paar stukken koperen buis bij de bouwmarkt een T-stuk en een Knietje

https://www.qsl.net/ta1dx/amator/packet ... ranten.htm

of een Hentenna

http://www.hamuniverse.com/2hentenna.html

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Mijn eerste buitenantenne

#21 Bericht door PD1ITZ »

DIY is een optie, maar voor later in het leven :wink: . Ik heb geen gereedschap voor metaalbewerking en denk dat het kopen hiervan duurder is dan een antenne.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#22 Bericht door PE1PQX »

PD1ITZ schreef: 08 nov 2022, 17:14 DIY is een optie, maar voor later in het leven :wink: . Ik heb geen gereedschap voor metaalbewerking en denk dat het kopen hiervan duurder is dan een antenne.
Googel eens op die Popovic... 2 stukken alu-draad/las-draad en een combinatietang en je hebt zelf een antenne gemaakt. Kost je hooguit één tientje en levert je een hoop voldoening op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#23 Bericht door PE2AAB »

Ik snap enerzijds alle DIY suggesties. Sommige zijn inderdaad niet meer dan twee stukken installatiedraad, een dikke kroonsteen en een stuk coaxkabel. Eerste uitdaging is dan vaak al; hoe maak je het vast aan de pijp en stukken VD draad werken wel maar zijn slap. Je kunt dan beter op zoek naar bijvoorbeeld lasdraad ofzo.

Anderzijds wil je met je eerste antenne soms inderdaad wel gewoon iets dat meteen werkt en compleet is (bevestigingsbeugel enz.) Tevens ook meteen iets wind bestendiger.

Staat die antenne eenmaal dan kun je eens luisteren naar de activiteit en vervolgens kun je dan alsnog op het gemak die zelfbouw antenne construeren. Heb je meteen ook vergelijkingsmateriaal in de signaal rapporten bijvoorbeeld. Kun je meteen zien hoe goed je eigenbouw werkt.

Ik heb ooit hetzelfde gedaan en gebruik nu van alles door elkaar. Zowel zelfbouw als fabrieks antennes.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#24 Bericht door on4ged »

PD1ITZ schreef: 08 nov 2022, 17:14 DIY is een optie, maar voor later in het leven :wink: . Ik heb geen gereedschap voor metaalbewerking en denk dat het kopen hiervan duurder is dan een antenne.
Er zijn meerdere zelf te bouwen antennes waarvoor je geen gereedschap nodig hebt. Ik ga er van uit dat je wel al een soldeerbout, een schroevendraaier een tangetje, een mes en een meter hebt. Meer heb je niet nodig. Zo'n mes vind je o.a. in de keukenschuif, zo eentje om de aardappelen te schillen.
Natuurlijk moet je aan het einde wel een tranciever hebben en een SWR meter.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#25 Bericht door PA3DJS »

PD1ITZ schreef: 08 nov 2022, 17:14 DIY is een optie, maar voor later in het leven :wink: . Ik heb geen gereedschap voor metaalbewerking en denk dat het kopen hiervan duurder is dan een antenne.
Loop/rij/etc eens langs bij een radioclub bij je in de buurt. Daar kan je inspiratie op doen, ze kunnen je advies geven en vaak ook helpen met zelfbouw. Zo'n Popovic antenne ziet er wat knullig uit, maar het is echt een dual band antenne (bijv 2 m en 70 cm) die goed presteert.

Natuurllijk houdt weinig je tegen om een witte stok te kopen en een stuk kabel voorzien van pluggen.

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Mijn eerste buitenantenne

#26 Bericht door pd0raa »

Dit bv leuk ding

https://a02.veron.nl/techniek/antennes/

Of jawel een simpele dipool ..

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Mijn eerste buitenantenne

#27 Bericht door pa1bvm »

er zijn vast nog wel wat amateurs die iets bruikbaars hebben liggen
zodat je wellicht tegen een wat lager bedrag een oplossing op je balkon zetten...

wie niet vraagt .. wie niet wint

73 Rick

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Mijn eerste buitenantenne

#28 Bericht door PD1ITZ »

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb vandag een Diamond V-2000 gekocht. Hoewel dit veel groter is dan ik had gepland :D. Ik vond de ondersteuning voor de 6m-band erg interessant. De eerder aanbevolen Diamond X5000-N vond ik minder interessant omdat hij ook 1200 MHz ondersteunt en ik denk niet dat ik die zal gebruiken.

Moet ik ook een bliksem-/overspanningsbeveiliging gebruiken?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Mijn eerste buitenantenne

#29 Bericht door PE1PQX »

PD1ITZ schreef: 10 nov 2022, 22:05
Moet ik ook een bliksem-/overspanningsbeveiliging gebruiken?
Niet nodig, gewoon op tijd de kabels los koppelen (bij voorkeur buiten) en klaar...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Mijn eerste buitenantenne

#30 Bericht door PE1RTC »

PD1ITZ schreef: 10 nov 2022, 22:05 Bedankt voor alle reacties.

Ik heb vandag een Diamond V-2000 gekocht. Hoewel dit veel groter is dan ik had gepland :D. Ik vond de ondersteuning voor de 6m-band erg interessant. De eerder aanbevolen Diamond X5000-N vond ik minder interessant omdat hij ook 1200 MHz ondersteunt en ik denk niet dat ik die zal gebruiken.

Moet ik ook een bliksem-/overspanningsbeveiliging gebruiken?
Mocht je zien dat de VSWR op de 6m band wat hoog is, ook met tunen van die radiaal voor de 6m band dan kan het zijn dat je een extra radialenset nodig hebt.
Had ik hier, enkele jaren geleden, ook.
Voor de rest een prima antenne!

Plaats reactie