Steunlager

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Steunlager

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemorgen,

Misschien een raare vraag maar ik stel hem toch.
Als je een steunlager hebt een Yaesu een GS 65.
Kan ik die op laten we zeggen 1,50 meter boven de rotor plaatsen en dan met de 4 lippen die eraan te zetten zijn die af spannen met tuidraden?
Of moet de GS-65 echt op een rotor plaat staan?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Er komt geen Hf beam in en het mastje is maar klein max 2 meter hoog maar ik wil de topbuis niet los boven de rotor laten draaien met daar boven een elevatie rotor en een antenne voor 2 en 70 cm

Bedankt ben nog in de ontwerp fase dus vandaar al deze lastige vragen

bedankt Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Steunlager

#2 Bericht door PA3HMP »

Alles kan natuurlijk, enkel zullen je tuidraden naar beneden afgespannen worden en goed strak gespannen moeten worden, je krijgt dan een schuine kracht naar beneden, dus meer last op de rotor, kans van buigen van de pijp of pijpen enz enz, ik heb ook wel eens gezien dat ze een rotorkooi maken met steunlager er vlak boven, alles beter dan niks.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Steunlager

#3 Bericht door PH2X »

Misschien helpt deze info je:

In mijn situatie heb ik een FB13 Fritzel dipool op een tegelvoet met rotorplatform. Rotor staat laag op een platform. Op ca. 1,20 m een tweede platform met daarop het steunlager. Maar dan: ik heb een extra steunlager aangeschaft. Dat lager heb ik een stuk hoger geplaatst om de mast. Hieraan zitten tuidraden, maar omdat het niet werkte met zg. lipjes (die schuurden tegen de mast bij het roteren) heb ik de tuidraden om de bouten heen gedaan. Dat werkt prima. Ik zal eens kijken of ik er een foto van heb om mijn telefoon (ja, zie bijlagen). Het is wel een ander lager, ook van Yaesu.
Bijlagen
456AC7EC-94C7-4431-B52C-F634E9098638.png
4C4C48E4-613F-4B07-B14F-539400BE2A63.png
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Steunlager

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Dag heren.
Wil even reageren omtrent de constructie van PH2X het is toch een beetje gewaagt om dit zo te doen temeer
dat de tuidraden zo gespannen moeten worden dat de buis die op de rotor staat in een lijn staat met het steunlager.

Het gevaar dat de tuidraden na een tijdje de spanning er af gaat is wel aannemelijk dit komt niet ten goede
van de rotor als een van de tuidraden zou knapen zit je wel in de prijzen.
Als je dit wil voorkomen zou ik de tuidraden vervangen door ijzeren stangen met spanners zodat je een
star geheel krijgt voordeel is ook nog dit een stang langer bestand is tegen weersinvloeden.

73
PE1NIL.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Steunlager

#5 Bericht door PD7P »

Bij mij in de tuin staat een pijp van 6 meter op de rotor,die staat op 1,5 mtr vanaf de grond.
Op 4,5 mtr van de 6 heb ik een gs-65 steunlager gemonteerd en afgespannen met para cord.
Staat als een huis en (mits goed strak gespannen)beweegt niet bij wind van 8 beaufort.
Dus ja,het kan wel.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Steunlager

#6 Bericht door PA3DJS »

Paracord is een beetje vage term (er zijn immers meerdere varianten). Ik zou de boel regelamatig inspecteren op degeneratie door UV en weersinvloeden (maar wellicht doe je dat ook). Als ik kunststof voor permanente tuien zou nemen, zou ik voor een lijn gaan met mantel.

Ik hoop dat jij de Polyestervariant hebt (beter UV-bestendig dan Nylon). Origineel Paracord is van Nylon (hogere rek bij breuk vergeleken met Polyester).

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Steunlager

#7 Bericht door PH2X »

Net i.v.m. de storm de antenne maar even gecontroleerd en dan vooral de tuidraden, want je weet maar nooit of die het wel aankunnen. Gelukkig heb ik ook zo’n 240 kg aan tegels op de voet liggen en een extra touw in de top van de mast. Dat touw ook maar even gespannen nu. Normaal hangt dat los. Dit heb ik speciaal in de top vastgemaakt voor de zware stormen. Dan kan ik het bevestigen de stormrichting. Maar die tuidraden hè. Gelukkig heb ik vooraf bij meerdere zendamateurs informatie ingewonnen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Steunlager

#8 Bericht door Snof »

Normaal zet je minimaal 3 tuidraden, of kun je die nergens kwijt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Steunlager

#9 Bericht door andre »

zitten er toch .....Staat er tenminste :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Steunlager

#10 Bericht door pe1rea »

Mijn mastje achter het huis had 8 tuidraden, over twee hoogtes.
Waarvan drie (verspreid) in de richting waar de meeste wind kwam (zuidzuidwest noordwest noord, de laatste op het oosten) en dat 10 meter mastje heeft nooit bewogen, antennes waaiden aan flarden, de mast bleef staan.
Die op dak heb ik met behulp van een haakse slijper los moeten maken, die ging na 25 jaar absoluut niet vrijwillig....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Steunlager

#11 Bericht door PH2X »

andre schreef: 01 nov 2022, 15:40 zitten er toch .....Staat er tenminste :D
Bij mij ook drie (+ extra koord voor de echt zware storm), maar die zijn er alleen voor mijn gemoedsrust. De tegelvoet met 240 km aan tegels i.c.m. de mast van drie meter (dipool niet in de top, maar op 2,6 meter hoogte) moet de zwaarste stormen kunnen houden. Een bevriende zendamateur heeft een vergelijkbare opstelling en heeft daar iemand aan laten rekenen. Uitkomst: 240 kilo aan tegels op de tegelvoet nodig. Daarnaast heb ik de tegelvoet met de 1,20 m lange pijp die bij de opstelling zat, getuid met kettingen om de lasnaden van de tegelvoet te ontzien. Dit geheel nog eens tuien (met drie staaldraden) werd een keer een ‘overkill’ genoemd. Better safe than sorry. Ik ben i.i.g. niet over één nacht ijs gegaan. Na iedere storm ga ik sowieso altijd even het dak op om te kijken of alles nog goed staat. Een ander zal het anders doen, vast. En dat is ook leuk, want zo leren we van elkaar.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie