Antenne plaatsen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Antenne plaatsen

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemiddag,

Ik wil een Antenne pijp 4,5 meter plaatsen tegen mijn gevel aan.
het wordt alluminum buis 4,5 meter rond 5 mm wanddikte 2 mm en de muur waar deze tegen komt is 2,60M hoog, ik wil hem 2 meter boven mijn plat dak laten uitsteken.
Nu is mijn vraag eigenlijk is 2 beugels genoeg?
en welke antenne buegels kan ik het beste nemen er zijn buegels die 10 cm zijn en er zijn er can 30 cm.
Ik denk zelf dat zo krt moegelijk tegen de muur aan het beste is maar als dit niet zo is hoor ik dit graag.
Oja en komt een Antenne is voor 2 en een antenne voor 70 CM en een elevatie rotor met erbovenop een Diamond CX50
Graag hoor ik jullie adviezen want ik wil het wel direct goed doen en oom met cheische ankers de buegels vastzetten

Bedankt Rien, PA7RA

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#2 Bericht door andre »

Hoi Rien, over de juiste plaats van de beugels is al veer geschreven hier op het forum. Waar ik me zorgen over zou maken is de 2mm dikte van je buis. Je hebt dus alu buis 50-4. Wanddikte dus minder als 10 procent van je hele diameter. Geheid dat die met een zware storm krom waait. Ik heb al veel van die krom gewaaide buizen gezien helaas. :(
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#3 Bericht door PD2R »

De overstek van het dak is meestal bepalend voor de lengte van de beugels. Korter is inderdaad sterker dus kies de lengte van de beugels net groot genoeg om voorbij je overstek te komen. Voor de setup zoals jij beschrijft zijn twee beugels voldoende.
Zet de beugels bij voorkeur vast met chemische ankers of spuitankers van bijvoorbeeld Fisher. Deze zijn op zich niet sterker dan keilbouten maar zorgen er wel voor dat je spanningsvrij kunt monteren.
Kies, zoals eerder al aangeven, liever een te dikke buis dan te dun, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Een wanddikte van 2mm is te dun, geef nu twee tientjes meer uit en pak 4mm. Dat slaapt een stuk lekkerder 😉
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2WN
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Antenne plaatsen

#4 Bericht door PA2WN »

PA7RA schreef: 24 okt 2022, 18:23 Goedemiddag,

Ik wil een Antenne pijp 4,5 meter plaatsen tegen mijn gevel aan.
het wordt alluminum buis 4,5 meter rond 5 mm wanddikte 2 mm en de muur waar deze tegen komt is 2,60M hoog, ik wil hem 2 meter boven mijn plat dak laten uitsteken.
Nu is mijn vraag eigenlijk is 2 beugels genoeg?
en welke antenne buegels kan ik het beste nemen er zijn buegels die 10 cm zijn en er zijn er can 30 cm.
Ik denk zelf dat zo krt moegelijk tegen de muur aan het beste is maar als dit niet zo is hoor ik dit graag.
Oja en komt een Antenne is voor 2 en een antenne voor 70 CM en een elevatie rotor met erbovenop een Diamond CX50
Graag hoor ik jullie adviezen want ik wil het wel direct goed doen en oom met cheische ankers de buegels vastzetten

Bedankt Rien, PA7RA
Ik heb dezelde situatie als jij. In plaats van beugels heb ik onderaan een rotor-platform tegen de muur gebout en erboven een steunlager. Eleveren heb ik niet nodig.
Is voor de rotor lagers een stuk relaxter. Het is aan te raden de rotor en lager accoustisch te ontkoppelen van de muur dmv rubber ringen of een rubber mat.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne plaatsen

#5 Bericht door PA4WK »

Je kan je rotor ook met trillingsdempers op de rotor plaat monteren
Afbeelding
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#6 Bericht door PE1PQX »

Trouwens, rond 5mm?? (zie opening bericht).
Hoop toch 50mm diameter.... :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Antenne plaatsen

#7 Bericht door Snof »

Met een rotor en 2 antennes zou ik minimaal 50x5 gebruiken, of een gegalvaniseerde buis 48,3 x 3,25

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

Re: Antenne plaatsen

#8 Bericht door PE1KL »

Hallo Rien,

Je hebt ook beugels met nog een 3e poot in het midden, die vangen de krachten naar beneden beter op. Heb er zo geen foto van. En inderdaad aluminium buis gebruiken. Dat scheelt weer gewicht.

Succes met het monteren hiervan.

' 73 Kees

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#9 Bericht door PA9X »

PA4WK schreef: 25 okt 2022, 12:55 Je kan je rotor ook met trillingsdempers op de rotor plaat monteren
Afbeelding
Hou er dan wel rekening mee dit type demper geen afschuifkracht kan opvangen. Heb wel eens een rotor gezien die zo van het platform loskwam.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Antenne plaatsen

#10 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Rien.
Had gelezen dat je een rondstraler boven op de elevatie rotor wil zetten wel alleen opmerken dat deze
het starlings patroon van de 2meter en de 70 cm antenne kan beïnvloeden als je de elevatie rotor gebruikt.
P.S je zou mij nog bellen voor meer info over satellieten.

73 Cor
PE1NIL

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Antenne plaatsen

#11 Bericht door PA7RA »

Hoi Cor,

Ja klopt helemaal sorry hiervoor helemaal vergeten.

Bedankt voor de reactie allemaal en inderdaad de buis is 50mm zoals een opmerking in een van de reactie's

bedankt groeten
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#12 Bericht door PA3HMP »

PA9X schreef: 27 okt 2022, 14:27
PA4WK schreef: 25 okt 2022, 12:55 Je kan je rotor ook met trillingsdempers op de rotor plaat monteren
Afbeelding
Hou er dan wel rekening mee dit type demper geen afschuifkracht kan opvangen. Heb wel eens een rotor gezien die zo van het platform loskwam.
Er zijn er die gewoon afschuifkracht op kunnen vangen hoor, haal ze bij een lokale trekkerboer, er zijn er zelfs met een veer in het rubber, geen enkel probleem, zit hier al meer dan 18 jaar in weer en wind tussen zowel rotor als steunlager, het kan waaien wat het doet maar geen fluit of tril geluiden.

deze rubbers zijn er namelijk voor om juist draaiende, dus afschuifkrachten van een motor op te vangen.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Antenne plaatsen

#13 Bericht door PH2X »

PE1KL schreef: 27 okt 2022, 11:28 Hallo Rien,

Je hebt ook beugels met nog een 3e poot in het midden, die vangen de krachten naar beneden beter op. Heb er zo geen foto van. En inderdaad aluminium buis gebruiken. Dat scheelt weer gewicht.

Succes met het monteren hiervan.

' 73 Kees
Zoals deze, in de bijlage.
Bijlagen
IMG_0077.JPG
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

#14 Bericht door PA3DAT »

Ik meld het nog maar een keer: ik had een zware buis met behoorlijk wat antennes. Twee driepoten aan de muur om een en ander te dragen. Op advies heb ik die driepoten omgekeerd gemonteerd, dus met de derde poot naar boven.

Waarom? al het water dat bij een regenbui langs de antennes stroomt blijft nu bij de muur vandaan, daardoor geen lek- en roestsporen op de muur. Doe je de derde poot daarentegen aan de onderkant, dan stroomt het water langs die derde poot naar de muur toe.

Over keilbouten: het heeft bijna 30 jaar gezeten zonder problemen. Toen ik de mast verwijderde, kon ik de keilbouten (na ze even te hebben aangetikt met een hamertje) met de hand uit de muur trekken en zo verwijderen... :D
Mijn huidige mast zit met chemische ankers.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne plaatsen

#15 Bericht door PA4WK »

Gevoelsmatig lijkt het mij geen goed idee om bij een beugel met 3 poten deze beugel met de middelste poot naar boven te monteren.
Als je dat doet zal er een trekkracht ontstaan op die ene bovenste poot en een drukkracht op de andere 2 lagere poten, bij montage met de middelste poot naar beneden zal de trekkracht over de 2 bovenste bevestigingen verdeeld worden en de middelste poot zal tegen de muur drukken.
Lekken van regenwater langs de middelste poot kun je ook voorkomen door er tire rap om heen te doen en die niet te kort af te knippen, het regenwater zal dan langs de tire rap naar beneden druppen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie