Borgen schroefjes antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Borgen schroefjes antenne

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Ik heb een paar maanden een Wimo GPM-1500 staan. Nu zag ik vanmorgen dat de schroefjes van het onderste deel los waren geraakt (getrild?). Gelukkig kan ik hier gemakkelijke bij, maar de hogere delen worden wat lastiger en moet de boel naar beneden.
De schroefjes zijn voorzien van borgringetjes (met die tandjes rondom) maar raken blijkbaar toch los door de beweging van de wind. Hoe kan ik deze het beste borgen? Met locktight?

Waarschijnlijk is hier vast wel een OM op het forum die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren :D .

Alvast bedankt!

73, Gert

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Borgen schroefjes antenne

#2 Bericht door PA3ECZ »

Dag Gert,

Ja, je kunt het schroefdraad iets insmeren met een beetje Loctite 222, dat is daar voor bedoeld.
En zitten er moeren op dan zou ik knelmoeren gaan gebruiken, zie afbeelding.
Nu, suc6 met de reparatie van de Wimo GPM 1500

73' Ruud
Bijlagen
DSC05710.JPG
Borgmoer.JPG
Borgmoer.JPG (28.82 KiB) 4629 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Borgen schroefjes antenne

#3 Bericht door PD3E »

Beste Gert,

Je bericht lezend kon ik niet nalaten even op zoek te gaan naar reviews over deze antenne.
Omdat ik nogal schrok van bijgaand artikel ben ik heel benieuwd naar jouw ervaringen.
https://sm7vrz.wordpress.com/tag/gpm-1500/

Succes!

ps: nog steeds heel tevreden met de KX2. Mis je 'm al? :-)
73's PD3E, Erwin.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Borgen schroefjes antenne

#4 Bericht door PA1GVZ »

@Ruud:
Het betreft de schroefjes waar de delen onderling mee bevestigd zijn. Zie afbeelding.
Is de loctite niet nadelig voor het contact van de segmenten onderling? De schroefjes vormen met name de verbinding tussen de delen van de antenne.
GPM-1500.jpg

@Erwin:
Soms mis ik de KX2 wel een beetje :D , de decoder was wel erg makkelijk als je morse onder de knie probeert te krijgen. Maar goed te horen dat ie nog steeds bevalt!
De GMP-1500 staat hier op het dakterras op +/- 10meter hoogte. Daarnaast een 8-tal radialen van verschillende lengtes die ik redelijk kwijt kon. Verbonden met 4 meter coax van goede kwaliteit en een mantelstroom filter van DX-Wire aan een MFJ-929 tuner. Ik moet zeggen dat het best aardig werkt. De condities van de laatste tijd zullen ongetwijfeld hier ook een bijdrage aan hebben. Vanaf 30 meter en hoger gaat het redelijk goed. Daaronder uiteraard een stuk minder wat je mag verwachten van die lengte. Hieronder een WSPR kaartje van de afgelopen 24 uur op 20 meter met 0,5 watt.
Schermafbeelding 2022-09-29 131644.jpg
73, Gert

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Borgen schroefjes antenne

#5 Bericht door pa3zulu »

De parkers waarmee mijn Fritzel FB 33 in elkaar geschroefd zit heb ik destijds met tape afgeplakt en daar overheen krimpkous.
Op die manier komt er ook geen water in de overgaande delen.
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

Plaats reactie