Werking van een 'On Glass' antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Werking van een 'On Glass' antenne?

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi All,

Ik heb een nieuwe auto gekocht en na 10 jaar wilde ik het toch weer eens proberen met een On Glass Antenne. De vorige keer ging ik voor een Procom en dit keer werd het de MFJ 1734 dualbander. Een spriet van 65 cm aan de buitenkant met aan de andere kant van het glas een controle unit met daaraan een counterpoise sprietje van 10cm.

Voor ik verder ga: JA, ik weet het dan veel amateurs op deze antennes mopperen en de woorden 'dummyload' zullen alweer op het toetsenbord getikt zijn :-). Toch kies ik bewust voor deze antenne en setup en vind ik het leuk om hiermee te experimenteren + ik vind het (persoonlijk) netter dan een magneet of andere montage.

Anyway, vanmiddag de antenne (met zweethandjes) op de splinternieuwe ramen geplakt en netjes de randjes even gekit etc. Aan de binnenkant de controle-unit geplakt met de connector horizontaal gedraaid richting het achterraam zodat ik de kabel goed kan wegwerken.

Klaar om te testen! Toch nog even de handleiding lezen hoe lang de lijm van de 3M strip moet uitharden en wat stond daar ergens tussen neus en lippen: De connector van de controle unit moet naar beneden gericht worden en daarmee ook het radiaaltje van 10 cm. SHIT! Ik had hem dus net horizontaal opgeplakt en geen ruimte om dit anders te doen.

Dit ziet er zo uit:

Afbeelding

De SWR is 1:9 tot 2:1 op de amateurfrequenties en dat is echt veel te hoog voor deze antenne en ik krijg hem ook niet lager afgesteld met de regelaar. Kortom, hij werkt niet zoals het zou moeten en dit komt waarschijnlijk door mijn slimme actie.

Lang verhaal kort: Wie kan mij vertellen hoe een dergelijke antenne precies werkt en vooral hoe het werkt met het radiaaltje aan de binnenzijde. Werkt het nu niet optimaal omdat deze haaks staat op de antenne aan de buitenkant i.p.v. verticaal in het verlengde van de antenne?? Als dit het probleem is dan zou ik hem kunnen buigen.

Toch, als de richting van het radiaal niet het probleem is maar dat bv het patroon van de twee te plakken units niet meer aansluit op elkaar, dan ben ik sowieso de pineut. Ik kan dit helaas niet zien van buitenaf.

Wie kan hier wat meer over vertellen?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#2 Bericht door pa0ejh »

Dit soort Antennes worden Capacitief gekoppeld met Coax...

De doos Binnen heeft een metalen of geleidend vlak, zo ook de Antenne voet, het glas is de isolator..

In dit geval zal in de doos misschien nog een LC aanpassing zitten, het korte radiaaltje is een counterpoise..

Die moet naar beneden gericht zijn, je zou zelf van koperdraad een kunnen maken die naar beneden
gericht is, en met een Analyser of swr meter kijken hoe de Swr is, indien nodig inkorten of verlengen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#3 Bericht door pa0ejh »

Zit er geen instelschroefje op de Binnen doos voor afregeling van de SWR ??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#4 Bericht door PE1KEL »

Volgens mij bestaan er ramen met een ruitenontdooier erin verwerkt.
Mij lijkt dat zoiets de werking ook nadeling kan beinvloeden.
Getinte ramen, heeft dat ook invloed, door de stof die daarvoor gebruikt wordt?
Zomaar wat hersenspinsels...

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#5 Bericht door Frankyboy »

PD4VCC schreef: 18 aug 2022, 21:44 ....
Toch, als de richting van het radiaal niet het probleem is maar dat bv het patroon van de twee te plakken units niet meer aansluit op elkaar, dan ben ik sowieso de pineut.
...
Pineut valt wel mee hoor, je hebt even wat werk :wink:
Voorzichtig met een dun mesje of spatel er weer afpeuteren en weer opnieuw er opzetten.

Er is een kitje te bestellen: MFJ-94, RE-MOUNTING KIT FOR 1734/1738.

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#6 Bericht door andre »

Een aantal auto's terug had ik ook zo een on -glas antenne. Ik heb die gedemonteerd door langs de verlijmde delen en het glas een visdraad/nylon draad te trekken. Geen krasje op het glas.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#7 Bericht door PD4VCC »

Thanks allen

@pa0ejh Ik ben vooral dan benieuwd (of even kwijt) waarom de counterpoise in dit geval naar beneden moet wijzen? En vooral of dat de SWR/werking daarmee dan ook nadelig beïnvloed.

De stelschroef (die er inderdaad op zit) had ik al optimaal ingesteld maar dit resulteerde niet in een beter SWR.

Ik zal even zoeken naar een stukje koperdraad voordat ik het radiaaltje die erbij zit verbuig :) en meten met mijn Nano VNA.

Voor wat betreft het verwijderen en opnieuw plakken...ik ben bekend met zo'n setje alleen ben ik eigenlijk wel erg blij met de plek waar hij nu zit dus eerst nog even rommelen.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#8 Bericht door pa0ejh »

In de Handleiding staat dat de Coax connector naar beneden moet wijzen, daar moet je de counterpoise onder schroeven
zodat die naar beneden wijst, aan het einde zit waarschijnlijk een bolletje (Ball end) ..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#9 Bericht door PD4VCC »

Ja dat was hetgeen ik juist na het monteren las :). Het gaat er mij om wat de reden is dat deze naar beneden gericht moet zijn.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#10 Bericht door sottezero »

Ik verwacht een spoel en condensator kring aan beide zijden en een straler aan de buitenkant. Ik heb veel antennes gebouw met counterpoise en 75% daarvan maakte de orientatie daarvan niet zoveel uit, al moet ik er wel bijzeggen dat er dan vaak 5 counterpoise radialen van zeker een kwart golflengte waren.

De reden dat het slecht werkt kan zijn dat hyundai ? een zonwerende coating heeft wat meestal een metaalfolie bevat waardoor je raam geen isolator meer is maar een afscherming.

Of het is simpelweg dat de orientatie van de buitenstraler en de afstemkring binnen heel erg gevoelig is en dat bijv als je de straler buiten verdraait het ook beter wordt.
Dat laatste lijkt me waarschijnlijker vanwege de richting van spoel.

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#11 Bericht door on4ged »

Naar mijn mening gaat het hierbij duidelijk om een capacitieve koppeling, met de autoruit als dielectricum. Vraag daarbij is alleen of de eventuele draden van de achterruitverwarming of allerhande coatings en filmen in of op de ruit de zaal$k niet nadelig beinvloeden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#12 Bericht door PA2RU »

on4ged schreef: 20 aug 2022, 21:28 Naar mijn mening gaat het hierbij duidelijk om een capacitieve koppeling, met de autoruit als dielectricum. Vraag daarbij is alleen of de eventuele draden van de achterruitverwarming of allerhande coatings en filmen in of op de ruit de zaal$k niet nadelig beinvloeden.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat die invloeden te verwaarlozen zijn..
Zelf ook een tijd met een eigenbouw onglass (kwart golf) antenne voor 2m rond gereden en dat werkte net zo goed als een kwartgolf op een magneetvoet/vaste montage.
Afbeelding
Waar ik wel hinder van had was dat de ingeschakelde achterruitverwarming stoorde als de hel op 2m..de auto waar ik die op had was een subaru impreza plus uit 1994...
Wil dus niet zeggen dat dit ook voorkomt bij andere wagens!
73 René PA2RU

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#13 Bericht door sottezero »

kan het dan aan de uitlijning liggen dat nu de twee 'kringen' onder een hoek van 90 graden zitten?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#14 Bericht door Steef »

Als de antenne berekend is met dat stukje binnen op 180° van de stralen, dan is het logisch dat de werking anders is als je deze op 90° monteerd, lijkt mij.

Verder lijkt de straler redelijk dicht bij/langs het dak te gaan. Dat zal ook wel invloed hebben.

Moderne auto's hebben denk ik tegenwoordig allemaal ruiten met een laag op of in het glas die zeker niet gunstig is voor capacitieve koppeling.

Hoop dingen die het lastig maken, lijkt het.
Wie praat luistert niet

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Werking van een 'On Glass' antenne?

#15 Bericht door PA0LMD »

PA2RU schreef: 22 aug 2022, 11:00
on4ged schreef: 20 aug 2022, 21:28 Naar mijn mening gaat het hierbij duidelijk om een capacitieve koppeling, met de autoruit als dielectricum. Vraag daarbij is alleen of de eventuele draden van de achterruitverwarming of allerhande coatings en filmen in of op de ruit de zaal$k niet nadelig beinvloeden.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat die invloeden te verwaarlozen zijn..
Zelf ook een tijd met een eigenbouw onglass (kwart golf) antenne voor 2m rond gereden en dat werkte net zo goed als een kwartgolf op een magneetvoet/vaste montage.
Afbeelding
Waar ik wel hinder van had was dat de ingeschakelde achterruitverwarming stoorde als de hel op 2m..de auto waar ik die op had was een subaru impreza plus uit 1994...
Wil dus niet zeggen dat dit ook voorkomt bij andere wagens!
Ja, die storing ken ik.
De oorzaak is vermoedelijk een minuscule onderbreking in een baan van de achterruitverwarming die dan een vonkbrugje veroorzaakt .
Om die reden heb ik ooit onder garantie een nieuwe achterruit gekregen.
Meten is (z)weten

Plaats reactie