Plaats X300 Antenne bepalen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Plaats X300 Antenne bepalen

#1 Bericht door PD3JJ »

Beste mede Amateurs,

Ik heb een vraagje over de plek van de antenne. Namelijk is er een meter/apparatuur om de juiste plek van de antenne te bepalen. Zoals je dus bijvoorbeeld met een portofoon hebt. Je verplaatst je porto een paar centimeter en je hebt een veel beter ontvangst. Ik wil dus het aller beste uit de antenne opstelling halen.

Wat natuurlijk ook kan is om elke keer de antenne te verplaatsen en dan kijken wat er gebeurt in het ontvangst. Maar dat wil ik dus niet ik wil weten of hier iets voor is om te kunnen bepalen wat het beste ontvangst geeft.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#2 Bericht door ON5RKN »

Beste,

De beste plaats voor elke antenne is zo hoog en zo vrij mogelijk.
Om een voorbeeld te geven een antenne geplaatst op een balkon,
op de 2 verdieping van een 10 hoog flatgebouw zal veel minder ontvangen in de richting van het gebouw, of in de open richting.
Een antenne op een ingesloten koertje zal ook amper of niets ontvangen.

Er is maar 1 regel, zo hoog en zo vrij mogelijk van alle obstakels.

Maar dat is is toch iets wat je zou moeten kennen / weten uit de cursus die je mogelijks hebt gevolgd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#3 Bericht door PA3DJS »

Zoals ON5RKN reeds heeft aangegeven met het flatvoorbeeld, hangt het sterk af van je situatie.

Komt de antenne dicht tegen bebouwing, dan "hoort" in ieder geval een SWR meting tot de testprocedure.

Het verplaatsen van de porto naar de optimale plek (in geval van reflecties door bijv. gebouwen)
De optimale plek is afhankelijk van de richting waaruit het signaal komt. Er is in een bebouwde omgeving dus niet één optimale plek die voor alle richtingen optimaal werkt. Voor bijv de 2m band is de optimale positie weer anders, zelfs als het signaal uit dezelfde richting komt als voor de 70 cm band. Tenzij je natuurlijk overal bovenuit kan komen en nauwelijks last van reflecties hebt. . . .

Wellicht kun je wat meer info geven over je antennebeperkingen.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#4 Bericht door PA4WK »

beste PD3JJ,
dat je met je portofoon soms (enorme) verschillen hebt in signaal sterkten komt doordat je laag bij de grond dus tussen allerlei obstakels zit, dat geeft allerlei reflecties die in je voor of nadeel kunnen werken, dat zelfde heb je met een mobiel antenne op een auto.
Als je zoals al eerder opgemerkt de X300 zo hoog en vrij mogelijk zet zul je van deze reflecties geen of bijna geen last hebben.
Ook andere antennes in je mast kunnen het stralingspatroon van je antenne verstoren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#5 Bericht door PD3JJ »

Heren, allereerst bedankt voor jullie reacties. De vraag komt uit een eerder bericht waar het werd aangegeven dat dit wel kan uitmaken. Ik kon dit bericht helaas niet meer terug vinden. In het bericht werd zelfs verteld dat het zelfs kan uitmaken door je antenne te draaien op het zelfde punt. Verder heb ik geen problemen met het ontvangst. Ik wil gewoon alles zo veel als mogelijk finetunen. Ik hoopte op een reactie die hier eventueel ervaring mee heeft.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#6 Bericht door PA3DJS »

Je hoop is waarheid geworden, je hebt reacties gekregen van mensen die ervaring hebben met antenneplaatsing! Wellicht had je op andere reacties gehoopt.

De bruikbaarheid van reacties hangt wel sterk af van de informatie die jij biedt.

Overigens, het draaien van een X30 rond de verticale as ga jij niet merken v.w.b. RX en TX gedrag. De antenne is praktisch rondstralend.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#7 Bericht door Snof »

Het verdraaien op de zelfde plaats en hoogte maakt bij diverse mensen die ik ken een heel groot verschil, verklaring heb ik er echter niet voor maar heb even een simpele gp in elkaar gesoldeerd en die op dezelfde plaats gezet en die heeft er totaal geen last van.

Mast is 10 meter en staat midden in de wijk.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#8 Bericht door pa0ejh »

Er zijn amateurs die de X300 naast de mast op een uitzetarm plaatsen, dan heeft draaien wel zin
want de mast werkt dan als Reflector...

Mijn V2000 heeft een verlengde Radiaal voor 50Mhz en daar kan draaien wel verschil opleveren..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#9 Bericht door Snof »

Dat begrijp ik uiteraard maar de masten staan minstens 8 meter uit elkaar en hebben beide maar 1 verticale antenne, x30, x50, x300 hebben op die zelfde mast een richt effect en de gp niet.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#10 Bericht door PA3HMP »

gewoon als rondstraler heeft de X300 weinig richteffect in tegenstelling tot de x500 serie, halverwege een mast plaatsen heeft wel een richteffect richting van de mast af.

zorg voor goede hoogte en een fatsoenlijke kabel en geen rommel pl schakelaars ertussen

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Plaats X300 Antenne bepalen

#11 Bericht door Snof »

Krijg eerder het gevoel dat een x300 oid beter 4 radialen had kunnen hebben in plaats van 3.

Plaats reactie