Hy-endfed 5 bander

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Hy-endfed 5 bander

#1 Bericht door ON3CPO »

Heb besloten om eindelijk de endfed,die hier al een poosje in de kast lag,toe te voegen aan mijn antenne's.
De endfed komt horizontaal te hangen op een 10 meter hoogte.Ik dacht dat het raadzaam was om nog een
mantelstroomfilter in de coax te plaatsen.Welk is de ideale plaats om de mantelstroomfilter te plaatsen...bij
het voedingspunt van de endfed of X aantal meters van het voedingspunt.
Thanks voor de feedback.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Hy-endfed 5 bander

#2 Bericht door PH7R »

De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Hy-endfed 5 bander

#3 Bericht door PA4WK »

In dit document veel informatie, je antwoord staat op pagina 27
HWmonopoleNL1 (1).pdf
(2.22 MiB) 219 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hy-endfed 5 bander

#4 Bericht door PE1PQX »

Ik heb hem direct onder de PL-plug zitten bij de 1:49 trafo, en het gaat prima.
Mogelijk dat ik deze nog ga verplaatsen bij de aankomende mast/antenne onderhoud.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: Hy-endfed 5 bander

#5 Bericht door ON3CPO »

Bedankt voor de reacties,met deze info kan ik aan de slag.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hy-endfed 5 bander

#6 Bericht door PA0FRI »

ON3CPO schreef: 07 aug 2022, 20:28 De endfed komt horizontaal te hangen op een 10 meter hoogte.Ik dacht dat het raadzaam was om nog een mantelstroomfilter in de coax te plaatsen.Welk is de ideale plaats om de mantelstroomfilter te plaatsen
Zie tekening.
Bijlagen
Endfed3.GIF
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hy-endfed 5 bander

#7 Bericht door PA3DJS »

Figuur 7.1 uit de link van PA4WK geeft inderdaad de drie mogelijkheden weer.

Er zijn echt mensen die een mantelstroomfilter dicht bij de antenne hebben zitten, zonder een ander pad voor tegencapaciteit en er mee werken.

Stel dat je een goed ontwerpen end-fed hebt met zo'n 3 kOhm impedantie, dan maakt het voor de SWR niet zoveel uit als daar 1 kOhm (mantelstroomimpedantie) mee in serie staat. Alleen dan kun je het net zo goed weglaten, want het doet niets.

Die 0.05lambda draadlengte als losse tegencapaciteit is een compromis. Wat langer geeft minder verstemming en betere werking van het mantelstroomfilter. De reden voor de relatief korte lengte is voor multi band antennes. Je wilt niet dat de tegencapaciteit 0.5 lambda lang wordt, omdat dan je tegencapaciteit hoogohmig wordt.

Stel dat je voor 80 m ongeveer 4...5 m hebt (dus zo'n 0.05lambda), dan is dat ongeveer 0.25 lambda voor 20 m (prima dus) en 0.1 lambda voor 40m. Maar het is 0.5lambda voor de 10 m band en dat wil je niet.

Het wordt voor het mantelstroomfilter makkelijker (om goed te functioneren) door twee tegencapaciteitdraden te pakken (die in verschillende richtingen wijzen).

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Hy-endfed 5 bander

#8 Bericht door PH7R »

PA3DJS schreef: 11 aug 2022, 17:00 Het wordt voor het mantelstroomfilter makkelijker (om goed te functioneren) door twee tegencapaciteitdraden te pakken (die in verschillende richtingen wijzen).
Dat laatste begrijp ik niet helemaal, kun je dat eens uitleggen?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hy-endfed 5 bander

#9 Bericht door PA3DJS »

@PA7HR:
Het uitleggen lukt denk ik wel. Zorg dat je figuur 7.1 uit de link van PA4WK bij de hand hebt.

Stel dat de voedingsstroom onderaan de straler 100 mA is.
Je kunt niet zomaar elektronen uit de lucht halen zonder de boel te ioniseren. In ons antennegeval moet er dus 100 mA ergens anders vandaan komen. In geval van figuur 7.1B komt die 100 mA uit de coaxmantel. Dat geeft weleens problemen omdat een deel van die stroom via de mantel in je shack kan komen. Storing vanuit de shack kan via de mantel de antenne bereiken.

In figuur 7.1C zijn er twee paden waar die 100 mA heen kan gaan. De meeste stroom zal naar het laagohmigste pad gaan in geval van impedanties die parallel staan.

Ik reken even alsof de impedantie van het draadje in figuur 7.1C ohms is, anders moeten we met vectordiagrammen of complexe rekenwijze aan de gang.

Bij 0.05lambda staat 1.35 kOhm (tabel onder de figuur). Stel dat de impedantie van het mantelstroomfilter 2 kOhm is. In dat geval gaat 60% van de retourstroom (die 100 mA) naar het draadje en 40% gaat via het mantelstroomfilter alsnog de kabelmantel in.

Stel nu dat je twee 0.05lambda draden hebt die ver uit elkaar lopen. Je hebt dan bij benadering twee impedanties van 1.35 kOhm parallel staan (0.68 kOhm).

We hebben weer twee paden: een pad naar de twee draden van 0.68 kOhm en een pad naar het mantelstroomfilter van 2 kOhm. Nu gaat 75% van de 100 mA naar de twee draden en 25% via het mantelstroomfilter naar de coaxmantel. Hetzelfde mantelstroomfilter geeft met twee draden dus wat meer vermindering van de mantelstroom als je twee draden als tegencapaciteit hebt.

Plaats reactie