LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#1 Bericht door PE1PQX »

Ik ben bezig een soort 'field-day' koffertje te maken met zonnepaneeltjes, accu's en een accu-ladertje voor dit alles. (ook met raspberry of vouw-pjoeter voor digi modes)
Tranceiver zal een Yaesu FT-818nd zijn en vraag me af of de LDG Z817 (H) auto tuner de ideale aanvulling hier bij is.

Wat ik zoek is een mogelijkheid om bij wijze van spreken ieder willekeurig stuk draad (10mtr, 20mtr lang of whatever) te kunnen tunen in het veld en dan op zo veel mogelijk HF banden te kunnen uitkomen. Als 6m gebruik ook mogelijk is dat zeker mee genomen. Voor 2m/70cm zou ik met een dualband arrow antenne kunnen experimenteren (nog te bepalen... )
Uiteraard weet ik dat er meer factoren mee spelen dan een willekeurig lang stuk draad en een tunertje om succes te hebben, zaken als propagatie heb ik niet in de hand, zaken als lengte draad, counterpoise/grounding enz. enz. heb ik wel de hand (meer draad = meer mogelijkheden, heel simpel gesteld).
Ik heb een endfed liggen die ik gebruiken kan, maar dat is geen 5-banden versie voor 80, 40, 20, 15 en 10mtr. maar zou nog een G5RV kunnen bouwen voor veldwerk. (ja ja, ik weet... is ook een compromis antenne!)

Verschil tussen een LDG Z817 en Z817H is het vermogen dat de tuner aan kan, de 'H' staat voor hoog vermogen van (jawel!) 75Watt t.o.v. de 20Watt voor de non-H

In september ga ik een paar dagen naar Sauerland en wil dan spulletjes mee nemen en er mee stoeien.

Graag jullie ervaringen met de genoemde LDG tuner.

EHAM site laat voornamelijk 4 en 5 sterren reviews zien... dit maakt mij ook wel een beetje achterdochtig om eerlijk te zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#2 Bericht door DC4CP »

Die tuned werkelijk alles af, maar daarom straalt je antenne nog niet efficient.

Afbeelding
Afbeelding

Heb er veel portabel meegewerkt en het is zoals in de reviews, ding werk echt goed, tunen is ook makkelijk, op de toets drukken op de tuner en hij stuurt dan de FT-817 in tune-modus aan. (edit: ik vermoed dat het evengoed met de FT-818 werkt).

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#3 Bericht door pe1hzg »

Of je een antenne kunt tunen is niet het belangrijkste. Of je rendement kunt maken (en je niet het vermogen opstookt in je tuner) is veel belangrijker. Als 't goed is, is een tuner alleen maar het laatste zetje: de antenne is 1:2, de tuner ruimt het laatste beetje op.

Qua antenne wil ik je erop wijzen dat iedere bouwmarkt antennes heeft die zo goed als kant en klaar zijn maar die met de verkeerde naam verkocht wordt. Een rolletje van 10m tweelingsnoer wordt verkocht als "tweelingsnoer" - het zou moeten zijn "dipool voor 40m, lichtgewicht portabele versie". Bij de meeste bouwmarkten kun je zelfs de kleur kiezen.
Voor andere banden kun je de berekening zelf maken. Ik zou daar de nadruk op leggen en de tuner is dan een toegift.

Bedenk ook dat een FT817 op battarij slechts 2.5W afgeeft en een tuner voor 75W mogelijk te ongevoelig is voor deze 2.5W.

Ik zou voor de FT817 dan ook de LDG817 nemen en niet de LDG817H.

Probeer anders eens een paar gloeilampen "te tunen" of schakel een paar dummyloads parallel of in serie dan kun je zien wat je tuner doet.

Een tuner maakt een slechte antenne niet goed. Een tuner maakt een bijna-goede antenne wel verder af.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#4 Bericht door on4avt »

Een tuner past de weerstand aan van de antenne naar je trx.
Dat is alles.
En ja die tunerkes tunen zeer goed.
Net als een 1/49 balun de impedantie aanpast.
Hangt af van de draadlengte die je gaat gebruiken .

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#5 Bericht door PE1PQX »

Dat een tuner een 'kassie belazer' is weet ik, en een antenne maakt en breekt je setup.

Het gaat mij er om dat ik in het veld (of op vakantie) met relatief eenvoudige middelen met dat veld-koffertje kan uitkomen op HF (en als 6m ook lukt is dat mooi mee genomen) met een stuk draad als antenne en toch leuke resultaten kan boeken euh, loggen.

Gewoon een steen/flesje water aan een touw, deze in een boom slingeren en daaraan een eind draad binden en gaan met die banaan.
Dat het dan niet ideaal is weet ik, het is en blijft een compromis.

Als ik het goed begrepen heb is de Z817H overkill (vermogens-wijs dan), en voldoet de Z817 voor mijn doel prima.

Iedereen dank voor jullie bijdragen, uiteraard zijn meer ervaringen met deze tuner welkom.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik heb de Z817 (niet de H) in combinatie met een FT-817 en ben niet ontevreden. Batterijen gaan al heel wat outdooractiviteiten mee maar zorg dat je reserve bij je hebt incl. een schroevendraaier. (I learned it the hard way ;-))

Om eerlijk te zijn heb ik bij mijn laatste SOTA activiteit een resonante antenne gebruikt om zo wat minder sjouw en knutselwerk op een bergtop te hebben. Ik wist van te voren dat mijn activatie beperkt bleef tot 7 en 14 MHz.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#7 Bericht door PH2LB »

Hier ook een Z817 in mijn Go-Pack. Zoals gezegd, gebruik hem voor het laatste zetje om de boel recht te trekken.


Zelf heb ik in mijn Go-pack een verzameling draad bundels liggen voor 40-10m (getuned voor vertikale EFHW) maar heb ook goede ervaringen een 20m stalen land meet lint. Die laatste gebruik ik eigenlijk wel het meeste (makelijk aflezen hoeveel lengte je ongeveer nodig hebt).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#8 Bericht door pe1hzg »

PH2LB schreef: 29 jul 2022, 09:30 Zelf heb ik in mijn Go-pack een verzameling draad bundels liggen voor 40-10m (getuned voor vertikale EFHW) maar heb ook goede ervaringen een 20m stalen land meet lint. Die laatste gebruik ik eigenlijk wel het meeste (makelijk aflezen hoeveel lengte je ongeveer nodig hebt).
Ik heb het plan een Windcamp gipsy na te bouwen. Wat ik gezien heb is dat een 1:1 balun en twee klossen draad die je afwikkelt tot de juiste lengte. De juiste lengte is met gekleurde krimpkous aangegeven. Dat lijkt me niet te moeilijk zelf te maken...

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#9 Bericht door sottezero »

PE2AAB schreef: 29 jul 2022, 07:43 ....incl. een schroevendraaier. (I learned it the hard way ;-))
Iedereen heeft toch een Leatherman, Victorinox, Gerber, Buk, Fiskars, Hultafors, Fjallkniven zakmesje bij zich? :mrgreen:
(keej, ligt ook aan de regio... wanneer ik in NL een supermarkt binnenloop met een Leatherman Raptor, dan krijgen de meeste het al benauwd, behalve als je dan een ambulance medewerker tegenkomt die verwachtingsvol denkt dat je ook in gele auto's mag rijden, terwijl je in Tjechie als "is dat een nagelschaartje?" gekwalificieerd wordt als je met iets minder dan een machette binnenkomt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#10 Bericht door PE1PQX »

Die schaar (Leatherman Raptor) is in NL gewoon te koop: https://ambulancewebshop.nl/leatherman- ... haar-groen

Ik denk dat ik er wel uit ben, de LDG Z817 zal wel een goede aanvulling zijn, samen met een antenne als G5RV of iets dergelijks kan ik wellicht leuk uit de voeten.
Naast de G5RV zou ik ook kunnen experimenteren met diverse baluns, 1:1, 1:4 en/of 1:9 en verschillende lengten draad. Voor QRP werk hoeft dat niet zo vreselijk grof en groot gemaakt te worden lijkt me.

Nogmaals iedereen dank voor de bijdragen!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#11 Bericht door Cor - PA4Q »

Een paar opmerkingen, wat jij wilt is een random length antenna. Dat is een niet-resonante antenne. Die kun je natuurlijk direct op de Z817 aansluiten en dat werkt misschien ook soms wel maar wat je nodig hebt is een aanpassingstransformator van 1:9. De SWR in de coax is dan niet al te hoog en de verliezen niet al te groot.
Daarnaast is dit type niet echt random, sommige lengtes zijn in deze opstelling niet toegestaan omdat de antrenne dan wel resonant wordt en een andere impedantie krijgt. Zie voor bruikbare lengtes https://udel.edu/~mm/ham/randomWire/.
Ook heb je voor dit type antenne een counterpoise nodig, in deze website staat ook een aanbeveling voor de lengte daarvan. Je kunt ook de buitenmantel van de coax die op de aanpassingstransformator is aangesloten daarvoor gebruiken.
Het verdient dan zeker aanbeveling een mantelstroomfilter op enige afstand van de transformator te gebruiken (dit is so wie so aan te bevelen).

73, Cor - PA4Q

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#12 Bericht door on4avt »

Cor - PA4Q schreef: 29 jul 2022, 18:21 Een paar opmerkingen, wat jij wilt is een random length antenna. Dat is een niet-resonante antenne. Die kun je natuurlijk direct op de Z817 aansluiten en dat werkt misschien ook soms wel maar wat je nodig hebt is een aanpassingstransformator van 1:9. De SWR in de coax is dan niet al te hoog en de verliezen niet al te groot.
Daarnaast is dit type niet echt random, sommige lengtes zijn in deze opstelling niet toegestaan omdat de antrenne dan wel resonant wordt en een andere impedantie krijgt. Zie voor bruikbare lengtes https://udel.edu/~mm/ham/randomWire/.
Ook heb je voor dit type antenne een counterpoise nodig, in deze website staat ook een aanbeveling voor de lengte daarvan. Je kunt ook de buitenmantel van de coax die op de aanpassingstransformator is aangesloten daarvoor gebruiken.
Het verdient dan zeker aanbeveling een mantelstroomfilter op enige afstand van de transformator te gebruiken (dit is so wie so aan te bevelen).

73, Cor - PA4Q
Wat je hier allemaal verkoopt snap ik niet.swr in de coax,?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#13 Bericht door PE1PQX »

@pa4q: ik weet dat 'random lengte draad' ook de nodige problemen kan opleveren, bepaalde lentes moet men mijden en dat een counterpoise nodig zal zijn.
Daarom haalde ik ook de G5RV aan, welke ook een compromis antenne is. Deze antenne lijkt eenvoudiger :?: te gebruiken zijn op vakantie adresjes en expedities in het veld, in ieder geval 80m - 10m en met wat trucjes ook op 160m.

Voor mijn aanstaande 'vakantie' staat op het lijstje de LDG Z817 en een G5RV antenne. Deze moet ik dan nog aanschaffen volgende maand. (of in geval van de antenne zelf bouwen)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#14 Bericht door PE1PQX »

Zo dan, de LDG Z817 besteld bij WiMo... Zal mogelijk eind deze week of in het weekend binnen komen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: LDG Z817(H) ervaringen gevraagd.

#15 Bericht door PH2LB »

Alvast gefeliciteerd met je aankoop.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie