Welke 13cm antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Welke 13cm antenne

#1 Bericht door PE5PVB »

Ik wil graag een 13cm richtantenne gaan plaatsen. Gaat worden gebruikt voor oa. ATV. Nu kan ik kiezen tussen een Yagi of een grid antenne.
Aangezien ik niet veel ervaring heb met antennes in deze band graag jullie do en donts over deze twee antennes, waartussen ik wil kiezen:

https://www.alfa.com.tw/products/aga-24 ... 3961152584

https://www.wimo.com/en/wimo-shf-13xx-m ... 1276=13780 (67 elements)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#2 Bericht door pe1cmo »

De alpha zal beter werken, maar de dipool is niet waterproof, bij regen zal er veel extra demping ontstaan.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#3 Bericht door PE5PVB »

Bedoel je wanneer de kunststof kap van de straler nat is?

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#4 Bericht door pe1itr »

Hoi Sjef,

Ik heb de 67 el SHF yagi voor 13cm. De uitvoering met de midden montage en de ondersteuning. Hele degelijke antenne.
Zit nu weer in de mast op het dak, maar ook portabel veel gebruikt. Is eenvoudiig te demonteren en te monteren en kan tegen een stootje.
Best breedbandige antenne. Ik gebruik em meestal op 2320 voor SSB/CW/Dig modes en de vliegtuigscatter qso's lopen meestal prima. Ook ATV. En deze antenne ook een paar jaar gebruikt op 2400 MHz voor Oscar 51 die had op 13cm een downlink.
Deze antenne ook meerdere malen in dezelfde mast vergeleken met parabool antennes (1.2 - 2m). Meestal waren de parabool antennes beter, maar ik vond ondanks dat deze antenne minder presteert het verschil wel meevallen.
Ik weet dat de 13cm Flexyagi's gevoelig zijn voor regen, maar bij deze SHF-design antenne heb ik daar niet zoveel last van. Kortom je treft een enthousiaste gebruker.
Succes met je keuze.

Rob

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#5 Bericht door pe1cmo »

Sjef,

Als het regent kan er water in komen, de kap is niet helemaal dicht.
Daardoor ontstemd de dipool en raak je gain kwijt.

California amplifier heeft die antenne met een Log periodische straler, die wel waterdicht is. (maar of die nog te koop zijn ?)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#6 Bericht door PC1L »

.. zelf op zoek naar gridantennes 23 en 13 cm, tijdje terug ook bij WiMo gezien. Ken de stabiliteit van deze antenne niet, maar het ziet er wel stabiel uit, veel stabieler dan de long yagi. Sinds ik trouwens de xquad antennes van WiMo ken kies ik nooit meer voor long yagi. Definitief voorbijgestreefd door xyagi hi.

cmo : ken jij de grid antenne vanuit de praktijk, heb je er zelf een of meer QRV ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#7 Bericht door pe1cmo »

Ik kan de grid antennes uit de praktijk ja, zoals uitvallende ENG verbindingen bij regen, moest je om het half uur het dak op om de antenne met een handdoek af te drogen :(
Californea amplifier had een breedbandige LPD straler in een wel waterdichte behuizing.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke 13cm antenne

#8 Bericht door pc1mb »

Je zal ook zien dat menige profi buitenantenne voor Wi-Fi en hoger eerder op een broodtrommel lijkt dan op een traditionele antenne.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#9 Bericht door pe1cmo »

ik heb nog wel enkele profi antennes voor 13cm liggen, merk Andrew.
Zijn sector antennes, tot 18dB aan toe (echte dB's, geen chineese)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#10 Bericht door PC1L »

Regen en 13 cm ...

Heb nooit met de grid ant gewerkt bedankt voor de waarschuwing. Je zag ze een tijdje terug regelmatig voor het ATV signaal vh ISS te ontvangen ( referentie exp bij overkomst ). En als ISS QRV zou worden met deze leuke vorm ( ATV digitaal, geen SSTV ! ) ook zenden naar het ISS. Allemaal gridjes op you tube te zien als voorbereiding.

cmo : Andrew sector antenne .. om welke typen gaat dat als ik vragen mag ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#11 Bericht door pe1cmo »

Ik heb er meerdere, waarvan op zolder (lastig bij te komen) 3x 18dB nieuw in doos. Zijn dubbele antennes speciaal voor diversity met 7/16e
Verder 16 dB APW225-X6015 en de 14.5 dB APW225 X9013 (zijn ook dubbele diversity met N connector)

Normaal maakt regen minder uit, maar alles wat nat is, zoals bomen, gebouwen enz gaan anders reflecteren waardoor verbindingen toch lastiger worden. En dan komt diversity om de hoek kijken, want die pakt het beste signaal. Door reflecties krijg je uitnulling van het signaal en als je dan een anders gepolariseerde antenne gebruikt werkt het ineens weer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#12 Bericht door PC1L »

Ja, volkomen waar. Maar als het gaat om de antenne + H2O zelf dan ben ik benieuwd.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#13 Bericht door pe1cmo »

dan vliegt je VSWR omhoog en daardoor problemen. Helaas was de 10 Watt niet genoeg om het water te verdampen
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#14 Bericht door PC1L »

Ja, helaas.

Nog iets .. zie deze link https://www.youtube.com/watch?v=ez4iPlvWtWE zie jij hoe de om deze twee antennes gekoppeld heeft ? Uiteraard als hij ze gekoppeld heeft.

Als ik zelf denk aan axiale en radiale fysieke balans ( glasfiber ) en ik zet een antenne boven en de andere onder .. welke opties zijn er dan mbt koppelen ? Hoe zou jij dat doen ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke 13cm antenne

#15 Bericht door pe1cmo »

Ik zou dan een betere antenne nemen, een amateur in Drachten maakt schotels (en waterdichte stralers) tot een paar meter aan toe.
Dat zal beter werken.

https://www.rfhamdesign.com/products/pa ... /index.php

Afbeelding
zet je zo iets neer :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie