Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#1 Bericht door PE9B Egbert »

Sinds het behalen van mijn F-examen in maart 2020 ben ik nog niet erg actief geweest. Nu ga ik toch voorzichtig wat eerste stappen zetten. Ik heb een Wouxan KG-UV980P op de kop getikt en een Diamond quad band antenne, de C8900A. Deze set wil ik gaan gebruiken tijdens onze campertrips. Onze camper is echter aan de buitenkant volledig van kunststof, ook dus de motorkap. Ik neem aan dat de CR9800A een tegencapaciteit nodig heeft. Kan hiervoor een aluminium pijp worden gebruikt waar tegen de antenne wordt gemonteerd of moeten dat horizontale radialen zijn? Ik heb een uitschuifbare pijp achter op de camper zitten voor de Wifi router. Die zou ik dus kunnen gebruiken. Graag tips.

73
Egbert PE9B

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#2 Bericht door on4bgc »

Zelfklevend alu folie
https://www.aluminiumfolie.nl/zelfkleve ... niumfolie/
Maar kan je ook in doe het zelf zaken vinden, is dan 5 of 10 CM breed en Kleef je overlappend naast elkaar.

Bij voorkeur langs de binnenzijde, gaat wel niet bij jouw camper, dus langs de buitenzijde dan maar.

Hoe groot? 80 x 80 als het kan
Met de antenne connector bij voorkeur in het midden.
Wat waarschijnlijk ook niet gaat bij een bestaande camper.

Eventueel zou je kunnen proberen om het alu kader van je zonnepanelen te (mis)gebruiken

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#3 Bericht door PE9B Egbert »

Dank voor je reactie. De antenne staat op een magneetvoet.. Daar heb ik in dit geval natuurlijk niet zoveel aan.. Moet de mantel van de coax nog worden verbonden met het aluminium vlak (of frame van het zonnepaneel)?
Montage aan de aluminium pijp is dat ook een optie of moet het echt een horizontaal vlak zijn?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#4 Bericht door PA1AIS »

De tegencapaciteit aanbrengen dmv folie is altijd prima. Maar je kan ook zien in de documentatie voor welke band het noodzakelijk is:

"ELEMENT PHASING: 1/4 Wave (29/50), ½ Wave (2m), 2-5/8 Wave (70cm)"

De 2m band heeft niet echt ground nodig als eind gevoede 1/2 golf (heet modieus "endfed"). De andere banden hebben wel tegencapaciteit nodig om lekker te werken. ook wel counterpoise genoemd.

Voor 10 en 6 meter kan je ook nog langere stroken weg plakken als een soort radialen.

https://diamondantenna.net/pdfdocs/CR8900A.pdf
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#5 Bericht door on4bgc »

Egbert

Probeer eens met een metalen plaat los op je dak, mocht dit bevredigend werken kun je deze op het camper dak kleven, zoals met een zonnepaneel.

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#6 Bericht door PE9B Egbert »

Dank voor jullie reacties..
Ik lees in de beschrijving dat deze antenne niet geschikt is voor gebruik met een magneet voet. Ik leid hieruit af dat er een verbinding moet zijn tussen de mantel van de coax en het metalen of aluminium grondvlak. Is deze veronderstelling juist? Verder staat er ook vermeld dat de antenne het best niet in het midden van het grondvlak (center roof mounting) moet worden geplaatst maar op de rand (trunk lip mounting)? Betekent dit dat de antenne op de rand van mijn metalen of aluminium grondvlak moet worden geplaatst? Veel vragen wellicht en ik probeer ook nog wat op te steken.

.

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#7 Bericht door on4bgc »

Gewoon..... Simuleren en uitproberen.

Ik vecht momenteel met 2 outback 2012 antennes en een camper.
En ook een poging om deze thuis te gebruiken.

Om gek van te worden ;-)

(*) Camper & 40 meter
Die is volledig van metaal, aluminium, er staan antennevoeten op het dak.
Zo een outback 2012 op dit dak krijg ik niet afgeregeld.
Diezelfde antenne op een magneetvoet op het metalen motorruimte deksel (hoe noemen Nederlanders dat?) werkt wel.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#8 Bericht door PA1AIS »

PE9B Egbert schreef: 09 jun 2022, 10:15 Dank voor jullie reacties..
Ik lees in de beschrijving dat deze antenne niet geschikt is voor gebruik met een magneet voet. Ik leid hieruit af dat er een verbinding moet zijn tussen de mantel van de coax en het metalen of aluminium grondvlak. Is deze veronderstelling juist? Verder staat er ook vermeld dat de antenne het best niet in het midden van het grondvlak (center roof mounting) moet worden geplaatst maar op de rand (trunk lip mounting)? Betekent dit dat de antenne op de rand van mijn metalen of aluminium grondvlak moet worden geplaatst? Veel vragen wellicht en ik probeer ook nog wat op te steken.

.
Ik denk vanwege de afmetingen en windvang dat de magneetvoet sterk afgeraden wordt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#9 Bericht door PE9B Egbert »

That makes sense!

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Installatie Diamond CR9800A op geheel kunststof camper

#10 Bericht door on4ged »

Ik ga er vanuit dat er niet mobiel (al rijdend) zal gewerkt worden op 10 en 6 m. Eventueel wel op 2m en 70 cm.
In dit geval plaats je een kleine duoband antenne voor 2 en 70 op de magneetvoet.
Voor mobiel fix kan je dan die grote antenne plaatsen. Ik heb voor zulke situaties een metalen plaatje gemaakt dat ik tussen de magneetvoet en de antenne steek. Aan dat plaatje kan je dan een dikke verbinding leggen naar wat je grondvlak zou moeten vormen. (zie foto)
Dit voorbeeld is een zeer universele uitvoering (nog niet helemaal af) dat moet geschikt worden voor Mobiel-fix, Portabel, /A, SOTA. Voor HF kan je zoals in de foto te zien is meerdere radialen aankoppelen.
Maar iets soortgelijks en eenvoudiger is gemakkelijk zelf te maken van eender welk stukje dun metalen plaat, koper of alu, zolang het maar geleidend is. Een gat erin van 16mm voor de PL koppeling en het is al bijna klaar. Daar het geen dragende constructie is, is een plaatdikte van 1 à 1,5 mm al ruim genoeg. En je gronddraad kan je dan verbinden met je alufolie, maar ook met de bagagedrager als je die hebt of andere geleidende constructies. En voor de kosten moet je het niet laten. Je hebt zeker wel iets in de rommelkist liggen dat hiervoor kan dienen.

P.S. Mijn plaatje noem ik de WC-borstel antenne (vond ik een leuke naam HI) daar dit plaatje afkomstig is van een WC-borstel die een verhuizende buur had achtergelaten.
Bijlagen
SRX00070.JPG
52088461573_017d0b8379_c.jpg
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie