Fixeren HF-beam verstandig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Fixeren HF-beam verstandig?

#1 Bericht door PE1NBD »

Goeiemiddag collega-hobbyïsten. Is er hier iemand die zijn HF-beam op de topbuis gefixeerd heeft? Na een storm moet ik mijn HF-beam steeds weer bijstellen. Hij draait namelijk een paar graden. Maakt voor de werking niet uit maar heb hem graag in lijn staan met mijn VHF-beam. Plan was om een bout door de klem en topbuis te doen. Maar wat voor invloed heeft dit op de antennerotor? Ik gebruik een Create RC5-1(met wormwielen). De HF-beam is een LZA 10-5. Nogal een windvanger. Hoor het graag.

73, Oene PE1NBD.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#2 Bericht door andre »

hoi Oene,

zoals je weet (of misschien niet) heb ik hier nog steeds de 3e Steppir staan. Ik heb de buis altijd gefixeerd aan de rotor. Dat koste me een paar jaar geleden een schadeclaim aan mijn verzekeraar voor een nieuwe HyGain tailtwister. Toch heb ik nu de buis weer gefixeerd aan zowel de rotor als ook de beam gefixeerd aan de buis. Bij een gemiddelde windkracht tot plm 8 blijft nu alles dezelfde kant op wijzen. :D

is de verwachting dat het harder als 8 a 9 word, lier ik de boel uit voorzorg plat. Maar ik werd ook wat zenuwachtig als telkens die hf joekel weer (ver)draaide op de wind.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#3 Bericht door PE1NBD »

Hallo André.
Ja heb je antennehistorie gevolgd. Dan ga ik de boom van de beam hier ook fixeren. Kan de mast niet laten kantelen maar hij staat dan ook niet zo hoog als jij hem hebt. Rotor moet het volgens mij wel aankunnen. Is er één met wormwielaandrijving. Ik had de klem al extra krachtig aangedraait maar dat houdt natuurlijk ook een keer op. Weet nu wat me te doen staat. Dank je voor je reactie.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#4 Bericht door PA3HMP »

de pijp in de rotor zit bij mij vast, yaesu heeft daar een mooi gaatje voor zitten in de platen om een bout doorheen te maken, de beam is ook vrij makkelijk, een stukje binnenband van een fiets ertussen.

Ja bij rukwinden geeft dit een extra belasting op de rotor, maar ook dat is makkelijk op te lossen, trilrubbers, een automaterialen zaak kan die gewoon leveren met M8 draad aan beide kanten dus dan kun je er 4 onder je rotor schroeven en die komt dan weer in je rotor platform, gevolg met het draaien en stoppen van het draaien worden ook die krachten gedempt net als bij stormen en trillingen worden ook gedempt, zo zit het hier al 20+ jaar.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#5 Bericht door PA3BAS »

Wordt dat rubber dan niet hard/broos?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#6 Bericht door PA9X »

PA3HMP schreef: 04 jun 2022, 08:01 Ja bij rukwinden geeft dit een extra belasting op de rotor, maar ook dat is makkelijk op te lossen, trilrubbers, een automaterialen zaak kan die gewoon leveren met M8 draad aan beide kanten dus dan kun je er 4 onder je rotor schroeven en die komt dan weer in je rotor platform, gevolg met het draaien en stoppen van het draaien worden ook die krachten gedempt net als bij stormen en trillingen worden ook gedempt, zo zit het hier al 20+ jaar.
Dat kan niet voor iedere situatie en zou ik niet adviseren. Zie deze foto:

Afbeelding

De amateur had zijn rotor met trildempers op het platform gemonteerd. Maar trildempers zijn helemaal niet gemaakt om een zijwaartse kracht op te vangen, alleen een drukkracht. Het rubber kan afscheuren zoals hier is gebeurd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#7 Bericht door PA3HMP »

staat hier al 20+ jaar en stormen van meer dan 100KM/H, dus ik vrees dat die bewuste amateur slechte kwaliteit rubbers heeft gehad of exemplaren die niet voor de auto industrie zijn gemaakt.
die rubbers zijn gemaakt om zijdelingse krachten op te vangen, een automotor heeft de neiging om te kantelen dus zijwaardse krachten te geven, daarnaast is het bestand tegen uv, olie en benzine.

overigens zijn er ook nog trilrubbers verkrijgbaar die een veer tussen de platen hebben zitten voor als je het echt lomp uitgevoerd wil hebben.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#8 Bericht door pc1mb »

Na 20 jaar buiten zou ik die rubbertjes sowieso maar eens vervangen.

Zo'n constructie kun je verder natuurlijk ook eenvoudig borgen met een stukkie staalkabel om het rubber heen. Mocht het rubber het begeven, dan heb je geen gevolgschade. Dat zie je in motorsteun rubbers van boten nog wel eens. Dan kan het motorblok niet aan de wandel als het rubber het begeeft.

Je kunt inderdaad een motorsteun of ophanging rubber van een auto aanpassen voor dit soort gebruik. Die zijn vaak nog een maatje groter dan op die foto te zien, eerder M12 of zo. Sommige zijn zelfs constructief opgesloten, zodanig dat het nergens heen kan als het rubber scheurt. Bovendien kan het zoveel meer hebben, dat het waarschijnlijk in deze toepassing jou overleeft, zeker als het rubber afgeschermd is van de zon.

Kleine m6-m8 draadeind rubbertjes van de bouwmarkt zou ik geen HF beam aan hangen...

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#9 Bericht door PE1NBD »

PA3HMP schreef: 04 jun 2022, 08:01 de pijp in de rotor zit bij mij vast, yaesu heeft daar een mooi gaatje voor zitten in de platen om een bout doorheen te maken, de beam is ook vrij makkelijk, een stukje binnenband van een fiets ertussen.

Ja bij rukwinden geeft dit een extra belasting op de rotor, maar ook dat is makkelijk op te lossen, trilrubbers, een automaterialen zaak kan die gewoon leveren met M8 draad aan beide kanten dus dan kun je er 4 onder je rotor schroeven en die komt dan weer in je rotor platform, gevolg met het draaien en stoppen van het draaien worden ook die krachten gedempt net als bij stormen en trillingen worden ook gedempt, zo zit het hier al 20+ jaar.
Hallo Mark, het is niet de topbuis die draait maar de HF-beam. Afbeelding
Wil dus alleen de beam fixeren. Is nogal een windvanger.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#10 Bericht door PA9X »

PA3HMP schreef: 05 jun 2022, 06:45 staat hier al 20+ jaar en stormen van meer dan 100KM/H, dus ik vrees dat die bewuste amateur slechte kwaliteit rubbers heeft gehad of exemplaren die niet voor de auto industrie zijn gemaakt.
die rubbers zijn gemaakt om zijdelingse krachten op te vangen, een automotor heeft de neiging om te kantelen dus zijwaardse krachten te geven, daarnaast is het bestand tegen uv, olie en benzine.

overigens zijn er ook nog trilrubbers verkrijgbaar die een veer tussen de platen hebben zitten voor als je het echt lomp uitgevoerd wil hebben.
Het gaat om afschuifkracht die zo'n demper onder een rotor krijgt de verduren. Daar is een trildemper niet voor gemaakt. Ook trildempers in een auto kunnen zulke afschuifkrachten niet opvangen. Je zult nergens in specificaties getallen voor maximale afschuifkracht zien.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#11 Bericht door PA3HMP »

PA9X schreef: 05 jun 2022, 19:23
PA3HMP schreef: 05 jun 2022, 06:45 staat hier al 20+ jaar en stormen van meer dan 100KM/H, dus ik vrees dat die bewuste amateur slechte kwaliteit rubbers heeft gehad of exemplaren die niet voor de auto industrie zijn gemaakt.
die rubbers zijn gemaakt om zijdelingse krachten op te vangen, een automotor heeft de neiging om te kantelen dus zijwaardse krachten te geven, daarnaast is het bestand tegen uv, olie en benzine.

overigens zijn er ook nog trilrubbers verkrijgbaar die een veer tussen de platen hebben zitten voor als je het echt lomp uitgevoerd wil hebben.
Het gaat om afschuifkracht die zo'n demper onder een rotor krijgt de verduren. Daar is een trildemper niet voor gemaakt. Ook trildempers in een auto kunnen zulke afschuifkrachten niet opvangen. Je zult nergens in specificaties getallen voor maximale afschuifkracht zien.
de rubbers die ik gebruik bewijzen al 20+ jaar dat het wel kan, ooit eens gehaald bij de lokale trekkerboer, wil natuurlijk niet zeggen dat het morgen ineens de geest kan geven.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#12 Bericht door PA3HMP »

PE1NBD schreef: 05 jun 2022, 19:03
PA3HMP schreef: 04 jun 2022, 08:01 de pijp in de rotor zit bij mij vast, yaesu heeft daar een mooi gaatje voor zitten in de platen om een bout doorheen te maken, de beam is ook vrij makkelijk, een stukje binnenband van een fiets ertussen.

Ja bij rukwinden geeft dit een extra belasting op de rotor, maar ook dat is makkelijk op te lossen, trilrubbers, een automaterialen zaak kan die gewoon leveren met M8 draad aan beide kanten dus dan kun je er 4 onder je rotor schroeven en die komt dan weer in je rotor platform, gevolg met het draaien en stoppen van het draaien worden ook die krachten gedempt net als bij stormen en trillingen worden ook gedempt, zo zit het hier al 20+ jaar.
Hallo Mark, het is niet de topbuis die draait maar de HF-beam. Afbeelding
Wil dus alleen de beam fixeren. Is nogal een windvanger.
dat is idd nogal een windvanger, maar omdat alles star vast zit kan er ook niks opgevangen worden, zou de rotor in trilrubbers zitten dan vangt dat de eerste kracht op, is ook beter voor de tandwielen in de rotor, een stuk fietsband tussen rotorpijp en beam zorgt ook voor flink wat weerstand tegen draaien, maar je zal iets moeten doen om de krachten op te vangen.

het idee van de trilrubbers is 20+ jaren geleden ooit eens begonnen toen bij een vriend van mij de tanden van zijn create rotor gewoon afbraken tijdens een storm, rukwinden zijn funest in zo'n situatie.

in jouw geval zou ik denken aan een ring extra onder de rotor zodat je 8 trilrubbers kan gebruiken, die beam van jou lijkt onderhand net zo groot als mijn summerbeam die ik aan het reviseren ben, zo'n gevaarte zou ik niet in mijn dunne mastje durven te hangen.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#13 Bericht door PD0Q »

Yaesu verkoopt als originele accesoire speciaal ervoor ontworpen rubberplaten voor onder een 1000/2800 rotor..de GA2500 en de GA3000. Niet goedkoop , wel veel sterker als budget rubbertjes voor als je gemoedsrust toch belangrijk vind :) . Ik fixeer de pijp niet aan de rotor, (Fritzel FB34), die zinken klemhelften van Yaesu rotoren zijn behoorlijk scheurgevoelig onder spanning , mocht na storm zaakje iets gedraait zijn (tot nu toe niet gebeurt) zo weer teruggezet , beter als weer een gecrackte klemstand moeten kopen wat wel eerder gebeurt is..kwaliteit van die gegoten zinken klemhelften bij Yaesus is best dubieus.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#14 Bericht door PG0DX »

Goede morgen een ieder !

Zat te twijfel om onderstaand te schrijven...toch maar gedaan, wie weet brengt het ooit iemand op een idee hihi.

Ik heb een tijdje rond gelopen met het idee een ander soort "rem" te fabriceren.
(niet gedaan trouwens...vandaar de twijfel....dus dat schiet al lekker op hihi).

Bijvoorbeeld in de richting van een schijfrem "om" de rotorbuis en de "bek" in de rotor kooi.
zodat die rem de primaire blokade wordt.
Bedoel, als ik de handrem indruk van mijn fiets... ( zelfs met blokjes) dat werkt best goed of je pakt een "voorwiel" van een brommer oid.
Kost niet zoveel, en lijkt me niet zo moeilijk te fabriceren

Of ...een "guillotine" (geen idee hoe ik het anders moet omshrijven).
een ">" vorm.. de kop van een kloofbijl en laat deze (met punt naar buis) laten zakken in een mega tandwiel.....loopt taps toe...dus gaat vanzelf vast zitten (of dmv een 12volt schuifarmpje oid).
en dan met een touwtje naar beneden...(zoals je ook wel eens uitschuifbare mastdelen borgt voor de zekerheid).
Of iets "conisch"..

En ja ... natuurlijk heeft dat allemaal haken en ogen etc.
Maar van de andere kant ...die 2a3 keer per jaar dat het echt extreem is dan moet toch iets van een "noodrem" wel te fabriceren zijn lijkt me...

Het leek mij verstandiger iets te verzinnen buiten de rotor om waar wat "krachten" op konden komen. ...zodat je "twee" barriers hebt....

Groet Henry

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#15 Bericht door PA3HMP »

de ham4 rotor had een electrische rem, op zich een goed ontwerp, de yaesu rotoren hebben ook een rem doordat het aandrijf motortje naar beneden zakt maar dat is een minder stevig systeem dan bij de ham4, create gebruikt een wormwiel om als rem te fungeren.

Dat yaesu zelf al ooit een rubber trillingsdemper had gemaakt wat degene boven je plaatste wist ik niet.
ideeen gewoon plaatsen, je wordt er nooit dommer van

Plaats reactie