Fixeren HF-beam verstandig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#16 Bericht door pc1mb »

PA9X schreef: 05 jun 2022, 19:23 Het gaat om afschuifkracht die zo'n demper onder een rotor krijgt de verduren. Daar is een trildemper niet voor gemaakt. Ook trildempers in een auto kunnen zulke afschuifkrachten niet opvangen.
Jawel dat kunnen ze wel.

Bij rubbers waar de motor op staat bijvoorbeeld, toegepast bij alle achterwielaandrijvers, is de aandrijfkracht (waarmee de motor+bak zich afzet tegen het chassis, als reaktiekracht op het uitgaand aandrijfkoppel) een afschuifkracht op de rubbers.

Voorbeeldje
Afbeelding

Of een ouwe Triumph
triumph-spitfire-mkiv_1500-engine-mounting.jpg
Wordt continu op afschuiven belast door de aandrijfkrachten en motorische onbalans.

Dat kan ook de normale toepassing zijn van de trekker rubbers van 3HMP, hoewel vziw trekkers meestal motor en bak keihard aan (of zelfs als onderdeel van) het chassis hebben, zonder enige demping.

Je ziet daar soms wel een vorm van borg bij, zodat er geen grote schade ontstaat als de rubbers het na 10-20 jaar opgeven. Dat is echt wel een aanrader. Staalkabel, kooi, beugel... Kortom iets om de beweging in het rubber te begrenzen. Moderne motorsteunrubbers hebben dat soms ingebouwd.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Fixeren HF-beam verstandig?

#17 Bericht door PD0Q »

Dat yaesu zelf al ooit een rubber trillingsdemper had gemaakt wat degene boven je plaatste wist ik niet.
ideeen gewoon plaatsen, je wordt er nooit dommer van
Prijs is alleen niet dat je zegt 'ga ik gelijk bestellen'...voor een 400/450/600/800/1000 is dat plakje rubber al 70eu ..en de dikkere voor de 2800 130eu ....

Yaesu's remsysteem is ietwat knullig idd.. bij een GS400 bv is dat hele remsysteem 2 kurken ringetjes.. en bij Hygain 4 en 5 komen je buren geheid aan je deur met die solenoid en klepel ..Pang klak....echt fun savonds laat en snachts lol
Mijn huidige G1000dxc houd zich redelijk immobiel in storm.. met de 400 en 450 rotoren was er van enige 'rem' functie met een triband yagi eigenlijk geen sprake .. (maar eerlijkheid gebied dat ze daar ook niet voor zijn bedoeld) ..

Plaats reactie