Voortplantings patroon antennes.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Voortplantings patroon antennes.

#1 Bericht door Paulpeter »

Hallo allemaal ik heb een vraag waarvan ik nieuwsgierig ben hoe het zit.

Stel je hebt een antenne voor bijv de 40 mtr band, als we via deze antenne een ft8 signaal versturen met 20 watt output dan heeft deze antenne een bepaald stralingspatroon en gaan de golven zich op een bepaalde manier voortplanten

Als ik dit vermogen verhoog tot 100 watt, is dit stralingspatroon en voortplanting nog hetzelfde, of speelt hf vermogen een rol bij dit patroon.
Is dit ook voor alle andere modulatiesoorten hetzelfde?
Natuurlijk zijn condities heel belangrijk voor het gewenste resultaat, maar als bovenstaande variabelen ook meedoen dan moet je goed nadenken hoe je bepaalde
situaties moet aanpakken.

Ik hoop niet dat deze vraag stom overkomt, maar het leek me zeer van belang om hier wat meer van de weten.


Bedankt voor eventuele uitleg.

Peter 73

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Voortplantings patroon antennes.

#2 Bericht door pa3a »

Stralingspatroon is onafhankelijk van het vermogen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voortplantings patroon antennes.

#3 Bericht door PE1PQX »

Het patroon is alleen afhankelijk van de bouw van de antenne en wordt ook (deels) beïnvloed door de omgeving van de antenne, de opstelling (horizontaal, verticaal, laag bij de grond of juist erg hoog enz...).

Vermogens en modulatievormen (wat je dus in de antenne stopt) hebben hier geen invloed op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voortplantings patroon antennes.

#4 Bericht door PA3DJS »

Zolang om je antenne (vooral bij de uiteinden) geen blauwe gloed zichtbaar is, is de antenne gewoon een lineair iets. De gain in een bepaalde richting is niet afhankelijk van het zendvermogen. De demping die het signaal ondervindt van jou naar je tegenstation is ook niet afhankelijk van het vermogen.

"Rare" dingen in je antenne zie je meestal aan de SWR. Als die bij meer vermogen serieus oploopt, dan gaat er iets in de antenne (en/of tuner) niet goed. Dan ga ik er wel vanuit dat je een SWR meter hebt die geschikt is voor het vermogensbereik dat je gebruikt, en dat je eindtrap over dat vermogensbereik goed functioneert.

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Voortplantings patroon antennes.

#5 Bericht door Paulpeter »

Goedemorgen,

Bedankt voor de uitleg over antennes, want hier wil ik heel veel van leren, in januari heb ik mijn N licentie gehaald ( ben nu 70 jaar) en wil nu mijn kennis verdiepen om alles uit deze hobby te halen.

Er zijn 3 dingen die ik heel erg interessant vind nl de ft 8 etc, sstv en communicatie via satellieten.
Helaas valt de laatste groep buiten mijn bevoegdheid.

Uiteindelijk zijn de antenne installatie die het slagen grotendeel bepalen.

Bedankt, Peter 73

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voortplantings patroon antennes.

#6 Bericht door PE1PQX »

Paulpeter schreef: 09 mei 2022, 09:54 Goedemorgen,

Bedankt voor de uitleg over antennes, want hier wil ik heel veel van leren, in januari heb ik mijn N licentie gehaald ( ben nu 70 jaar) en wil nu mijn kennis verdiepen om alles uit deze hobby te halen.

Er zijn 3 dingen die ik heel erg interessant vind nl de ft 8 etc, sstv en communicatie via satellieten.
Helaas valt de laatste groep buiten mijn bevoegdheid.

Uiteindelijk zijn de antenne installatie die het slagen grotendeel bepalen.

Bedankt, Peter 73
Ook een N-amateur kan via satelliet werken... Denk o.a. aan ISS (Google "ARISS" en verschillende OSCAR satellieten die in- en uitgangen op 10m, 2m en/of 70cm hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Voortplantings patroon antennes.

#7 Bericht door Paulpeter »

Ook een N-amateur kan via satelliet werken... Denk o.a. aan ISS (Google "ARISS" en verschillende OSCAR satellieten die in- en uitgangen op 10m, 2m en/of 70cm hebben.

Bedankt voor bovenstaande tip.
ISS had ik kunnen weten, maar van de rest had ik tot nu geen idee.
Ik dacht altijd dat ze heel erg hoog in de frequentie zaten zoals es-hail. (sstv)


Ik ga hier in duiken heel erg bedankt.

Peter 73

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voortplantings patroon antennes.

#8 Bericht door PE1PQX »

Ik ben niet heel erg op de hoogte van satelliet werk, maar mogelijkheden zijn er zeker wel.
En anders door studeren voor F (voor zover je dat in je mars hebt), dan wet je zeker dat je volledige mogelijkheden hebt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Voortplantings patroon antennes.

#9 Bericht door PA2S »

Paulpeter schreef: 09 mei 2022, 09:54Uiteindelijk zijn het de antenne installaties die het slagen grotendeels bepalen.
Een oud gezegde is: "Je station is niet beter dan de antenne.". Je slaat de spijker dus op de kop!
Over antennes is veel geschreven, een omvangrijke bron is deze:

http://on5au.be/

Je kunt er vele regenachtige dagen mee vullen :-)

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Voortplantings patroon antennes.

#10 Bericht door Paulpeter »

Bedankt voor de website over antennes, dat is een mooie.

Peter 73

Plaats reactie