Comet H-422

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Comet H-422

#1 Bericht door PA3JVA »

Iemand ervaring met de Comet H-422 roatary dipole?

Een mede amateur uit het dorp heeft al enige tijd er 1 in gebruik en tot redelijke tevredenheid maar sinds kort ontstaat er een probleem op 15M. daar is de SWR een drama terwijl het eerst wel acceptabel was (het blijft een compromis antenne)
Gedacht wordt aan een fout in de traps. Wat niet onmogelijk is maar op 10, 20 en 40 werkt hij wel goed.
Om de traps te openen moet je gelijk gaan boren. Op zich niet erg maar het moet wel zinvol zijn.

Iemand al ervaring met het openen van de traps?

Joop

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: Comet H-422

#2 Bericht door pd4kk »

Hallo in heb er ook een gehad en ook veel problemen er mee gehad . Bij die van mij waren de traps die het probleem gaven de popnagels kregen ruimte heb dit toen opgelost door nieuwe gaten erbij te boren en nieuwe popnagels er bij te plaatsen . Had hem nieuw gekocht en met een beetje wind vloog de SWR alle kanten op heeft hier nog geen maand op dak gestaan en ik bijna ook zo lang met dat ding verkocht als defect heeft me een hoop geld gekost ..

73 Kees pd4kk

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Comet H-422

#3 Bericht door PA3JVA »

De kappen zitten vast met popnagels. Die moeten er uit geboord worden om wat te zien.
Als ik door de buis heen kijk lijken er boutjes in de traps te zitten wat zou kunnen betekenen dat deze niet met popnagels gemonteerd zijn.
Maar om het zeker te weten moet hij open.

En mij verbaasd het dat het probleen zich alleen voordoet op 15M.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Comet H-422

#4 Bericht door PA3JVA »

Bij de 1e trap die ik openmaakte kwam ik al een probleem tegen, de spoel zelf is verbonden met boutjes en moetjes maar de bus van de trap zelf met een popnagel. En die heeft ruimte.
Dat merk je niet als de kappen er nog omheen zitten. Als ze er af zijn dan rammelt het en zie je het bewegen.
Ik ga er van uit dat alle traps min of meer hetzelfde probleem hebben of krijgen dus ik ga ze maar allemaal openmaken en een betere bevestiging verzinnen.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Comet H-422

#5 Bericht door PA3ECZ »

PA3JVA schreef: 08 mei 2022, 12:46 Iemand ervaring met de Comet H-422 roatary dipole?

Een mede amateur uit het dorp heeft al enige tijd er 1 in gebruik en tot redelijke tevredenheid maar sinds kort ontstaat er een probleem op 15M. daar is de SWR een drama terwijl het eerst wel acceptabel was (het blijft een compromis antenne)
Gedacht wordt aan een fout in de traps. Wat niet onmogelijk is maar op 10, 20 en 40 werkt hij wel goed.
Om de traps te openen moet je gelijk gaan boren. Op zich niet erg maar het moet wel zinvol zijn.

Iemand al ervaring met het openen van de traps?

Joop
Ja, de traps kunnen gemakkelijk worden geopend, dat is mijn ervaring.
De Rubbers er netjes en voorzichtig afschuiven, en de traps kunnen los gemaakt worden door de popnagels er uit te boren.
En let op, doe dit wel meet een boortje met de juiste diameter, en dan met beleid het er uit te boren, geduld is hierbij een schone zaak.
Nadien kan er weer een nieuwe popnagel in, en let op dan wel een aluminium popnagel, en geen stalen uitvoering!
Ik heb dit de afgelopen week gedaan, mijn antenne was n.l. niet werkende op 20 en 40 Mtr, een hele slechte SWR.
De oorzaak was dat de zilverdraad van de trap die dan aan de uiteinde bij de element met een schroefje er onder geklemd is.
En onder dat schroefje zit ook nog een kartel ringetje, en kennelijk is dat destijds zo vast gedraaid dat het zilverdraadje bij de oog daarvan onder het kartelringetje afgebroken was.
Was met het blote oog bijna niet te zien, maar het was wel onderbroken.
Ik heb het opgelost met een kabelschoentje (Zie bijlage), daar heb ik met een mesje het kunststof verwijderd, en even vertind, onder het schroefje vastgedraaid, en de zilverdraad hierin gesoldeerd.
Alles weer netjes in elkaar gezet, en de antenne werkt nu weer als vanouds.
Mijn eerste QSO was wederzijds met 20 dB over 9 met Curacao, dus het werkt weer prima de luxe.
Bijlagen
Kabelschoentje..jpg
Kabelschoentje..jpg (3.26 KiB) 1374 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Comet H-422

#6 Bericht door PA3JVA »

@PA3ECZ, Ik geef aan dat de kappen vast zitten met popnagels. Het zijn hard plastic kappen en geen rubberen zoals bij Fritzel die je er af kan schuiven. In mijn volgende berichten geef ik ook aan wat ik geconstateerd heb.

Inmiddels heb ik er 2 gerepareerd. Jouw oplossing met amp oogjes zou ik niet voor kiezen maar blijkbaar werkt het. Wellicht de volgende keer het proberen waard.
Dat probleem met het kartelringetje herken ik. Ik heb dat opgelost door er een sluitring tussen te zetten zodat de kartelring (veerring) wel zijn werk doet maar niet meer de draad kan beschadigen.

Ik heb voor de montage van de bussen om de traps geen popnagels meer gebruikt. Die werken zich toch weer los. En dus weer geen of een slechte verbinding Alleen de plastic kappen zitten weer vast met popnagels. Daar is een elektrische verbinding niet van belang.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Comet H-422

#7 Bericht door PA3ECZ »

PA3JVA schreef: 01 okt 2023, 13:56 @PA3ECZ, Ik geef aan dat de kappen vast zitten met popnagels. Het zijn hard plastic kappen en geen rubberen zoals bij Fritzel die je er af kan schuiven. In mijn volgende berichten geef ik ook aan wat ik geconstateerd heb.

Inmiddels heb ik er 2 gerepareerd. Jouw oplossing met amp oogjes zou ik niet voor kiezen maar blijkbaar werkt het. Wellicht de volgende keer het proberen waard.
Dat probleem met het kartelringetje herken ik. Ik heb dat opgelost door er een sluitring tussen te zetten zodat de kartelring (veerring) wel zijn werk doet maar niet meer de draad kan beschadigen.

Ik heb voor de montage van de bussen om de traps geen popnagels meer gebruikt. Die werken zich toch weer los. En dus weer geen of een slechte verbinding Alleen de plastic kappen zitten weer vast met popnagels. Daar is een elektrische verbinding niet van belang.

Vermoedelijk heb jij dan een Comet H-422 van een andere bouwjaar o.i.d, want de kappen bij mij op de Comet H-422 zijn soepel, net als op de FB-33 van Fritzel, en ik heb er ook geen popnagels in zitten, ze worden er strak draaiende omheen geschoven.
Ik hoefde ook maar 1 amp oogje te gebruiken om het probleem netjes op te lossen, maar jij zou daar niet voor kiezen, waarom niet, en hoe had jij het dan gedaan?

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Comet H-422

#8 Bericht door PA3JVA »

Hoe ik het gedaan heb?

Heb ik omschreven. Met een extra sluitring zodat de kartelring niet de draad beschadigd.

Plaats reactie