deltaloop 40m resonanties

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

deltaloop 40m resonanties

#1 Bericht door PA1RA »

Net mijn 40m deltaloop weer omhoog gehesen nadat die met de storm omlaag was gekomen.
Omdat ik hem nu iets hoger heb gehangen heb ik ook de trafo een beetje aangepast zodat de impedantie weer klopt met 50 Ohm. Verder zit er nog een commonmode choke tussen. Vergelijkbaar met de configuratie daarvoor.
Verder is hij nu nog iets te lang. moet nog wat afknippen; de basisfrequentie resonantie ligt op 6,92 MHz (SWR is daar 1.14).

Maar wat ik nu vreemd vind: De hogere harmonischen liggen allemaal juist te hoog (15,6; 21,9; 29;2 MHz). Rara hoe kan dat; de hoofdfrequentie te laag, maar de harmonischen te hoog?
Omdat de resonanties redelijk smalbandig zijn loopt de SWR op die gewenste banden meteen boven de 3.

Gemeten met een NanoVna (gecallibreerd).

73,
Rene.

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: deltaloop 40m resonanties

#2 Bericht door Roy pd8rw »

reken eens met de verkortingsfactor vd draad icm de hogere banden.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: deltaloop 40m resonanties

#3 Bericht door PA1RA »

Roy pd8rw schreef: 14 mar 2022, 14:08 reken eens met de verkortingsfactor vd draad icm de hogere banden.
Dat zou dan hooguit een factor dezelfde kant op hebben. nu zie ik voor de 40m een te lange, en voor de 20m e.v. een te korte draad.
Ga ik de draad inkorten om de 40m goed te krijgen zal ik nu zeker een nog veel te kortere hebben voor de hogere banden...

Ik ga vanavond nog eens aan de antenne zelf meten, en de vna checken. Een afwijking van de frequenties van de vna zouden wel dit resultaat kunnen geven.

73,
Rene.
Picture1.jpg

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: deltaloop 40m resonanties

#4 Bericht door Pelk »

Beste Rene,

Waarom gebruik je geen PC software, om de nanoVNA aan te sturen?

https://nanovna.com/?page_id=90
https://github.com/NanoVNA-Saver/nanovna-saver/releases

Ik heb er een 2 meter rectangular loop of oblong loop mee afgestemd. Dat gaat veel makkelijker dan met zo'n klein schermpje. Daarnaast is het frequentie gebied en meetbereik en de instellingen veel gemakkelijker in te stellen. Ik heb hiervoor wel een erg lange USB kabel gekocht. Het meegeleverd kabeltje was van mindere kwaliteit, zat minder stevig vast, waardoor de verbinding vaak verbroken werd. Je kunt aan de kabel maar zo ook rechtstreeks aan de opgehangen antenne meten met een aanpassings koppeling op deze manier.

Maar over de juistheid van de meetfrequentie durf ik geen uitspraak te doen. Bij kalibratie wordt alleen met een weerstand geijkt.

Succes, Nico.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: deltaloop 40m resonanties

#5 Bericht door pa3a »

De vna meet ok.
Resonantie punten van harmonischen liggen altijd hoger dan het exacte veelvoud
Heeft te maken met het 'end-effect ' van een draad antenne .
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: deltaloop 40m resonanties

#6 Bericht door pc1mb »

Het kan ook aan de misaanpassing op de harmonischen liggen. Je trafo klopt daar niet en dat verschuift het gemeten punt van laagste SWR ook (dat is dus niet per se hetzelfde als het resonantie punt).

Plot bijvoorbeeld de impedantie eens. Je zal bij de harmonischen zien, dat het reactieve deel op een andere frequentie nul is dan het punt van laagste SWR. En dán heb je de transformatie in de kabel nog, die bij misaanpassing ook weer op elke harmonische anders is. Alléén bij 50 ohm doet de kabel niets... Kortom neem die hogere SWR dipjes maar met een korreltje zout.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: deltaloop 40m resonanties

#7 Bericht door pa0ejh »

Hoe was de Swr van de Antenne in de oude situatie, waren de verschillen minder groot dan nu??

Je hebt de Antenne opnieuw opgehangen, en niets veranderd aan de draden, alleen maar hoger gehangen.??

En wat heb je aan de Balun veranderd om weer een goede aanpassing te krijgen.???

Wanneer de Antenne vertikaal hangt?? met de punt naar boven en hoger dan eerst, dan ziet de basis van de
Antenne en lagere capacitieve belasting, waardoor de afstemming naar boven verschuift, maar de invloed op de schuine zijde is veel minder, dus vreemd dat de Swr op 7Mc nu lager ligt...die zou ook omhoog moeten gaan...

Je hebt 2 zaken veranderd t.o.v de oude situatie maar volgens mij had je de lengte van de basis draad moeten verlengen
en de schuine zijde iets korter moeten maken...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: deltaloop 40m resonanties

#8 Bericht door PA1RA »

Gisteren nog eens gemeten. net onder de antenne, voor de antenneswitch. Ook nog eens met een SARK100 die ik hier nog heb liggen.
Hetzelfde resultaat. De 14 Mhz zie ik zelfs bijna niet terug in de SWR sweep.
Voorheen had de deltaloop op alle harmonischen van de 7 MHz een keurige SWR op de juiste plek.
Simulaties met EZNEC bij deze wat hoger opgehangen antenne gaven een lagere weerstand (ongeveer 150 Ohm). Heb de trafo aangepast door er een enkele winding af te halen zodat de secundaire een ongeveer 150 aangaf (gemeten met de nanoVna).
Verdere wijzigingen: de antenne hangt hoger (top +/- 4 m hoger, bodem +/- 2m hoger. Dus ook iets spitser), en ietsjes dichter bij mijn 20m hoge vakwerkmast (maar verder weg van een metalen, parallel lopend, hek). Dit alles ziet er in EZNEC goed uit. Heb nieuwe draden en opnieuw afgemeten.

Zat nog te denken..... ik gebruik 2 parallelle draden (die getwiste militaire telefoondraad, geen zin om ze uit elkaar te draaien). Stel nu dat er een van de 2 ergens onderbroken is. Zou best eens rare effecten kunnen hebben.
Plan: check of ik breuk heb in een van de draden, recheck de trafo.
Note: ik neem aan dat het niks uitmaakt of de hete ader vd coax uiteindelijk aan het onderste deel zit, of juist aan het deel dat omhoog gaat (zit een flinke common mode choke in).

73,
Rene.

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: deltaloop 40m resonanties

#9 Bericht door pa7al »

Hallo Rene

Dit gaat zo niet werken met veld telefoon draad,je hebt nu een loop in een loop gemaakt :lol:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: deltaloop 40m resonanties

#10 Bericht door pa0ejh »

Als je vorige Antenne een enkele draad was zou die veldtelefoon draad wel eens de oorzaak kunnen zijn, zoals
een andere Vk factor, en de parallelle draden kunnen ieder een andere lengte hebben...
Je zou in de vrije hoeken de draden kunnen doorverbinden cq. solderen...

Ook heb je nu 3 zijden niet even lang gemaakt ook dat kan een oorzaak zijn, de Balun aansluiting aan de loop kun je verwisselen als je denkt dat het invloed zou kunnen hebben...

Dus genoeg punten om te onderzoeken, succes kan dan volgen, HI
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: deltaloop 40m resonanties

#11 Bericht door PA1RA »

Precies, genoeg te onderzoek en te leren! (iets met experimenteel radio onderzoek en zo) :D

(De vorige deltaloop was trouwens van hetzelfde dubbele draad)

73,
Rene.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: deltaloop 40m resonanties

#12 Bericht door PA1RA »

kleine update:
Gisteren eens verder gekeken dan alleen de SWR.
Zie dat de impedantie inderdaad rond de 50 ohm (62) ligt bij 6.9 MHz. Echter de resonantie piek (indicatie: imaginaire deel = 0, en een fase omslag te zien) ligt nu (na al het knipwerk) bij 8,2 MHz.
Betekent dat de volgende stap een aanpassing van de trafo zal zijn. Eerst maar eens de antenne meten zonder trafo (lastig met het inkoppelpunt op ~5 meter).

Wordt vervolgd.

73,
Rene.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: deltaloop 40m resonanties

#13 Bericht door pa0ejh »

Je moet altijd het resonantiepunt opzoeken, in dit geval is je Loop dus te kort....en liggen de andere Banden ook hoger...

De Impedantie kun je met de Balun aanpassen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: deltaloop 40m resonanties

#14 Bericht door Roy pd8rw »

PA1RA schreef: 15 mar 2022, 10:06.
Zat nog te denken..... ik gebruik 2 parallelle draden (die getwiste militaire telefoondraad, geen zin om ze uit elkaar te draaien). Stel nu dat er een van de 2 ergens onderbroken is. Zou best eens rare effecten kunnen hebben.
Plan: check of ik breuk heb in een van de draden, recheck de trafo.
Note: ik neem aan dat het niks uitmaakt of de hete ader vd coax uiteindelijk aan het onderste deel zit, of juist aan het deel dat omhoog gaat (zit een flinke common mode choke in).

73,
Rene.
een draad weg halen ipv getwist draad gebruiken is ook een verkortingsfactor :wink:

Plaats reactie